Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-18, 13:44
  #1
Medlem
medelklassmans avatar
Som de kulturbärare vi är så måste vi förstås gå igenom julsnapsarna,
både råd, tips, smak och tester men även ritualen och den del som snapsen
betyder för ett riktigt julbord.

I vår familj så är OP basvaran som alltid finns där - tom morsan dricker några små rackare - sedan finns det ett gäng, (Ingifta, pojkvänner till syrrorna) som
infört Aalborg Jubileums som är helt o.k. men känns lite danskt.
Morfar (när han levde) hade som standard Nyköpings Brännvin, lite lakritssmakande och annorlunda, men det är som sagt många år sedan jag provade det.

Tar själv ibland med mig en flaska Löytens linieakvavit som ofta tar slut.
Hade en finsk jamare förra året, som hette Marska Ryppi, lätt smak av pomerans och milt brännvin, efter Marsalkens (Mannerheims) eget recept som det hette. Den gick bra bland männen, medan kvinnorna vill ha lite mildare, sötare kryddsmaker.

I vår familj så är det min patriarkaliska fader som skänker ut, initierar och tar första snapsen - han tackar livet, vår herre för att att han välsignats med en sån stor familj och att vi får glädjen av att träffas och njuta av varandras sällskap.

Då vi har många olika åldrar och allt från 45kg:s petite kvinnor till farsans och mina 95kg så är tempot rätt lågt och och jag själv kör oftast 2x6 som start och sedan 2 x 4 för avslutning. Det är lagom för ca 1,5 timme och till allt fett som inmundigas.

Till allt serveras mumma - med gin för de stora och med bara julmust, lättöl till de små.

Har någon provat V&S nyaste = Gripsholms Julakvavit eller vad den heter?
Citera
2006-12-18, 13:50
  #2
Medlem
dePauls avatar
Jag måste vara ärlig och erkänna att jag inte är speciellt förtjust i dessa spritsorter och ratar dem till förmån för en god Whisky

~Paul~
Citera
2006-12-18, 13:58
  #3
Medlem
medelklassmans avatar
Snaps först sedan whisky!

En snaps utan tillbehör är förstås som en kvinna utan bröst - otänkbar.

Mycket är ju den uppsluppna stämningen men också att visst kryddat brännvin
fungerar tokbra till viss kryddad mat.

Sill, lax, ål utan en OP känns nästan omöjligt för mig

Och efteråt när verkmästaren i magen har fullt upp att bryta ner 1,5 timmars måltiden så fungerar alltid en whisky framför kakelugnen.
Gillar Glengoyne men dricker oftast blended som J W, Ballantine som man snappar upp på alla taxfreeresor.
Citera
2007-04-15, 19:37
  #4
Medlem
Professorn_123s avatar
Göra egen snaps, den stora snapstråden[Mod]

Tänkte höra om någon har några goda recept på hur man kryddar sin alkohol.
Har provat en del men det finns trloigtvis mängder kvar att upptäcka!
Har bland annat provat med blåbär vilket har gett det bästa resultatet hittils.
Extremt gott om jag får säga det själv.

Fyller en flaska med mogna blåbär, (ska vara glasflaska), Sedan fyller du upp med stark sprit, 70% ger strålande resultat. Låt sedan stå i två veckor och sedan är det dags att hälla av bären och fylla på med vatten så att spriten få lagom styrka.
Bären skall inte kastas,(mycket alkohol där), de ska serveras med socker och grädde. Gärna tillsammans med någon snaps av slutresultatet.


Men jag hoppas att ni vill dela med er utav er fantastiska recept som ni troligen sitter och trycker på.
Citera
2007-04-15, 20:16
  #5
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professorn_123
Tänkte höra om någon har några goda recept på hur man kryddar sin alkohol.
Har provat en del men det finns trloigtvis mängder kvar att upptäcka!
Har bland annat provat med blåbär vilket har gett det bästa resultatet hittils.
Extremt gott om jag får säga det själv.

Fyller en flaska med mogna blåbär, (ska vara glasflaska), Sedan fyller du upp med stark sprit, 70% ger strålande resultat. Låt sedan stå i två veckor och sedan är det dags att hälla av bären och fylla på med vatten så att spriten få lagom styrka.
Bären skall inte kastas,(mycket alkohol där), de ska serveras med socker och grädde. Gärna tillsammans med någon snaps av slutresultatet.


Men jag hoppas att ni vill dela med er utav er fantastiska recept som ni troligen sitter och trycker på.
Är det inte bättre att blanda med vanligt brännvin från början?
Citera
2007-04-15, 22:25
  #6
Medlem
Professorn_123s avatar
Skön känsla

Jo för de som vill vara bekvämma utav sig. Men det är en enorm känsla att bjuda på något som man själv har smaksatt. Det brukar även vara mycket omtyckt utav de som dricker!

Jag vågar nästan säga att ifall man är duktig på att smaksätta så blir det godare än sprit som man köper från systemet med olika smaker!
Citera
2007-04-15, 22:27
  #7
Medlem
LadyTieras avatar
jag har gjort:

Kanel+pommerans
Apelsin+vaniljstång
kryddnejlikor+pommerans+stjärnanis
Citera
2007-04-16, 09:02
  #8
Medlem
Professorn_123s avatar
favorit?

Vilken utav dem var din favorit?
Har själv fått ganska lyckat resultat med stjärnanis. Drycken får en lakritsliknande smak!

Funderar på att använda mig utav Absinthium, även kallad malört, till sommaren. Har det växande i trädgården!
Förväntar mig ett lyckat resultat, det ska tydligen bli en mycket besk smak utav detta.
Citera
2007-04-16, 09:07
  #9
Medlem
LadyTieras avatar
jag gillar inte anis så jag prövade det inte, lakrits i sprit får mig att må illa.

gjorde även en med kanel, nejliikor och pommerns, underbar julsnapps,

vaniljstång och apelsin(gjorde även en med citronskal) var jättebra som mild snapps och som drinkmix
Citera
2007-04-16, 09:17
  #10
Medlem
Barschs avatar
Jag lånar tråden och ställer en fråga om val av brännvin. Köper man för billigt brännvin riskerar spritsmaken att ta över smakämnet, samtidigt vill åtminstone inte jag slänga ut för mycket pengar på finsprit/vodka när jag fortfarande är på teststadiet... Med andra ord, jag behöver tips på så billigt brännvin/vodka som möjligt, utan att spritsmaken tar över för mycket... Det ska ju fortfarande bli gott!
Citera
2007-04-16, 09:20
  #11
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Jag lånar tråden och ställer en fråga om val av brännvin. Köper man för billigt brännvin riskerar spritsmaken att ta över smakämnet, samtidigt vill åtminstone inte jag slänga ut för mycket pengar på finsprit/vodka när jag fortfarande är på teststadiet... Med andra ord, jag behöver tips på så billigt brännvin/vodka som möjligt, utan att spritsmaken tar över för mycket... Det ska ju fortfarande bli gott!
ha socker i
Citera
2007-04-16, 09:21
  #12
Medlem
Lassemans avatar
Har hört att rönnbär ska visst vara gott. Har dock inte provat själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback