2025-10-29, 12:50
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Svårt. Humor borde undantas. Men om jag på allvar på sociala medier saluför åsikten att du är äcklig och skulle göra världen en tjänst ifall du tog livet av dig, borde det iaf inte vara din sexuella läggning som avgör om jag begått ett brott eller ej.
Alltså att uppmuntra någon specifik person att begå självmord är ju olagligt, precis som du nu kanske gör mot mig. Och ska man bo i en demokrati får man tåla eller helt enkelt bara lämna en demonstration som man ogillar eller motdemonstrera. Ingen av er ska försöka lägga er i varenda individs rätt till yttrandefrihet och även vulgär samt aggressiv sådan
Citera
2025-10-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Frågan är inte alls svepande. Finns knappt några exempel på ärekränkningsdomar å SDares vägnar.

När jag skriver att de har hängts ut i tom statlig media så menar jag just enskilda personer, vilka har omtalats på inte bara nedvärderande sätt utan som just “klandervärda och brottsliga”, och som säkerligen har kunnat bedömas som oförsvarliga (exakt som när de “objektiva” domstolarna resonerar om högerfolk som uttrycker sig om vänstern), om du kan rekvisitan för förtal.

Att endast kalla någon för nazist behöver inte nödvändigts uppfylla rekvisitan för förtal, men det beror ju helt och hållet på åsiktsyttringens utformning och kontexten... Men samtidigt har du “Förolämpning” inom ramen för ärekränkningslagarna. Om jag tillkallar någon vänsterliberal, muslim, invandrare eller HBTQ-person på ett visst sätt så är man väldigt kvick om att just tala om detta (HYCKLERI). Och grejen är den att bara för att man är kritisk mot invandringen så behöver man inte alls tillhöra en viss grupp.

Fast “grovt förtal” kan i vissa fall falla under allmänt åtal. Och ni verkar nästan lite hånfulla “’Förtal faller inte inom allmänt åtal’ så de där jävla SDarna får försöka driva sin egen sak... Good luck!”... Det är ganska omöjligt. Sverige är ingen demokrati; vi har inte yttrandefrihet, samtidigt som att vänsterliberal subjektivitet och tom aktivism har inrättat sig i varenda led av den svenska förvaltningen.

Och slutligen finns det gränser även för offentliga personer (däribland lärare som alltjämt har fått rätt (fällande förtalsdom) mot kritik från högerfolk som bedöms som oförsvarlig).
Vilka är "ni"? Jag har bara förklarat lite orsaker till frånvaron av fällande domar.

Och ja, jag vet att grovt förtal i vissa fall kan gå under allmänt åtal. Men som du säger är det i vissa fall. Inte alla.

Och varför skulle det vara omöjligt att driva ett eget förtalsmål?
Citera
2025-10-29, 12:52
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att de som drabbas inte stämmer de som ropar. Nationalister är ingen skyddad grupp - utan de får söka rättvisa genom individuella stämningar/anmälningar - och då är väl kruxet att de måste bevisa att förolämpningen var riktad mot dem personligen - som för alla andra som inte blir påhoppade för att de tillhör någon av de skyddade grupperna.
Alltså du är ju helt bakåtvänd... Anmälningar har gjorts men om det blir åtal eller inte hänger alltid på en enskild åklagare (subjektiv/aktivist inom vänsterliberalism). Och alla dina kommentarer är godtyckliga och har ingen juridisk slagkraft, samtidigt som sådana som du överhuvudtaget inte har problem med skarp kritik mot de som ni antar hyser högeråsikter.
Citera
2025-10-29, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vilka är "ni"? Jag har bara förklarat lite orsaker till frånvaron av fällande domar.

Och ja, jag vet att grovt förtal i vissa fall kan gå under allmänt åtal. Men som du säger är det i vissa fall. Inte alla.

Och varför skulle det vara omöjligt att driva ett eget förtalsmål?
Är du ett troll? Med tanke på hur snabbt du svarar när jag nu under lunchen råkar gå in och besvara några av dina tidigare kommentarer... Och den som får sista ordet har inte alltid rätt...

Vad är det du inte förstår?!

Ifall det blir åtal ligger alltid på en enskild åklagare, vars subjektivitet har förhindrat att de som förefaller att ha högeråsikter DISKRIMINERAS EMOT.
Citera
2025-10-29, 12:57
Citat:
Originalbudskapet i låten är ganska irrelevant. Det man tittar på är budskapet som förmedlades som helhet i just den situationen där låten bara var en del av det hela.

Det är inte låten i sig han döms för.

Så frågan kvarstår. Förstår du att det är uppenbart att den tråden handlar om inte hade för avsikt att driva med frikyrkor?
Det spelar ingen roll vilket budskap som förmedlas eftersom att det är juridiskt omöjligt för staten att ägna sig åt sådana godtyckliga bedömningar, samtidigt som yttrandefrihet innebär att man innehar en okränkbar subjektivitet och får uttrycka kärleksfulla och hatiska kommentarer. Vad du bedömer som hets är satir eller bara vulgära uttryck i någon annans öron, som inte är helt duperad av vänsterliberalism.
Citera
2025-10-29, 13:06
Medlem
Citat:
Är du ett troll? Med tanke på hur snabbt du svarar när jag nu under lunchen råkar gå in och besvara några av dina tidigare kommentarer... Och den som får sista ordet har inte alltid rätt...
Har svårt att se relevansen av detta, och om du stör dig på att jag svarar snabbt kan jag absolut förlänga den tiden godtyckligt mycket.

Citat:
Vad är det du inte förstår?!

Ifall det blir åtal ligger alltid på en enskild åklagare, vars subjektivitet har förhindrat att de som förefaller att ha högeråsikter DISKRIMINERAS EMOT.
Du skrev:

Citat:
“’Förtal faller inte inom allmänt åtal’ så de där jävla SDarna får försöka driva sin egen sak... Good luck!”... Det är ganska omöjligt.

Menar du att det är omöjligt för en enskild person att driva ett åtal, eller vad menar du?
Citera
2025-10-29, 13:10
Citat:
Har svårt att se relevansen av detta, och om du stör dig på att jag svarar snabbt kan jag absolut förlänga den tiden godtyckligt mycket.

Du skrev:

Menar du att det är omöjligt för en enskild person att driva ett åtal, eller vad menar du?
Det är en åklagare som beslutar om det överhuvudtaget blir ett åtal. Det kan inte en privatperson bestämma! Det är alltså en (subjektiv) grind som en enskild person behöver lyckas ta sig igenom... Min poäng är att vänsterliberal subjektivitet och aktivism på domstolarna diskriminerar mot dem som tar avstånd från vänstern.
Citera
2025-10-29, 13:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Alltså du är ju helt bakåtvänd... Anmälningar har gjorts men om det blir åtal eller inte hänger alltid på en enskild åklagare (subjektiv/aktivist inom vänsterliberalism). Och alla dina kommentarer är godtyckliga och har ingen juridisk slagkraft, samtidigt som sådana som du överhuvudtaget inte har problem med skarp kritik mot de som ni antar hyser högeråsikter.
Du kan anmäla hets mot elefanter också .. men det kommer inte att driva som HMF eftersom elefanter inte omfattas av de grupper som skyddas i lagen.
Citera
2025-10-29, 13:40
Medlem
Citat:
Det är en åklagare som beslutar om det överhuvudtaget blir ett åtal. Det kan inte en privatperson bestämma! Det är alltså en (subjektiv) grind som en enskild person behöver lyckas ta sig igenom... Min poäng är att vänsterliberal subjektivitet och aktivism på domstolarna diskriminerar mot dem som tar avstånd från vänstern.
En åklagare beslutar om åklagaren ska driva åtalet eller ej. Men om åklagaren inte gör det så kan målsägande driva åtalet själv. Det är precis det enskilt åtal betyder.
Citera
2025-10-29, 16:37
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Originalbudskapet i låten är ganska irrelevant. Det man tittar på är budskapet som förmedlades som helhet i just den situationen där låten bara var en del av det hela.

Det är inte låten i sig han döms för.

Så frågan kvarstår. Förstår du att det är uppenbart att den tråden handlar om inte hade för avsikt att driva med frikyrkor?
Och budskapet i låten är att driva med frikyrkliga homofober vilket tingsrätten uppenbarligen inte fattade.
Citera
2025-10-29, 16:39
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan anmäla hets mot elefanter också .. men det kommer inte att driva som HMF eftersom elefanter inte omfattas av de grupper som skyddas i lagen.
Jo om elefanten är homosexuell.
Citera
2025-10-29, 16:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Jo om elefanten är homosexuell.
Nej, inte ens då faktiskt. Eftersom elefanter överhuvudtaget inte faller inom lagstiftningen.

Om du ger dig på någon p g a att denne är homosexuell - ja då är det HMF
Senast redigerad av micro113 2025-10-29 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in