Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det beror lite på vad du menar. Frågan är väldigt svepande. Beroende på vilket fall du menar så kan förklaringen vara olika.
Men för att nämna några orsaker:
1) Det går inte att förtala grupper eller organisationer. Förtal är alltid av enskilda fysiska personer.
2) Att kalla någon nazist uppfyller normalt inte rekvisiten, då detta oftast bara är en åsiktsyttring. Att däremot "sprida uppgifter" som visar att en person är nazist kan gå under förtal.
3) Som du själv varit inne på så faller inte förtal inom allmänt åtal.
4) Många som "förtalas" inom SD är politiker, som i egenskap av offentliga personer, får tåla en betydligt hårdare offentlig granskning.
Frågan är inte alls svepande. Finns knappt några exempel på ärekränkningsdomar å SDares vägnar.
När jag skriver att de har hängts ut i tom statlig media så menar jag just enskilda personer, vilka har omtalats på inte bara nedvärderande sätt utan som just “klandervärda och brottsliga”, och som säkerligen har kunnat bedömas som oförsvarliga (exakt som när de “objektiva” domstolarna resonerar om högerfolk som uttrycker sig om vänstern), om du kan rekvisitan för förtal.
Att endast kalla någon för nazist behöver inte nödvändigts uppfylla rekvisitan för förtal, men det beror ju helt och hållet på åsiktsyttringens utformning och kontexten... Men samtidigt har du “Förolämpning” inom ramen för ärekränkningslagarna. Om jag tillkallar någon vänsterliberal, muslim, invandrare eller HBTQ-person på ett visst sätt så är man väldigt kvick om att just tala om detta (HYCKLERI). Och grejen är den att bara för att man är kritisk mot invandringen så behöver man inte alls tillhöra en viss grupp.
Fast “grovt förtal” kan i vissa fall falla under allmänt åtal. Och ni verkar nästan lite hånfulla “’Förtal faller inte inom allmänt åtal’ så de där jävla SDarna får försöka driva sin egen sak... Good luck!”... Det är ganska omöjligt. Sverige är ingen demokrati; vi har inte yttrandefrihet, samtidigt som att vänsterliberal subjektivitet och tom aktivism har inrättat sig i varenda led av den svenska förvaltningen.
Och slutligen finns det gränser även för offentliga personer (däribland lärare som alltjämt har fått rätt (fällande förtalsdom) mot kritik från högerfolk som bedöms som oförsvarlig).