2025-10-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Hur definierar du att man inte ska få ta "ära och heder" utav andra? Då kan ju ditt idealsamhälle förbjuda kritik och satir riktat mot religioner till exempel...
Svårt. Humor borde undantas. Men om jag på allvar på sociala medier saluför åsikten att du är äcklig och skulle göra världen en tjänst ifall du tog livet av dig, borde det iaf inte vara din sexuella läggning som avgör om jag begått ett brott eller ej.
Citera
2025-10-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Nu är det ju inte bara den här killen som straffas av staten för att de använder yttrandefriheten till att kritisera homo-lobbyn.
Nej, men varje fall måste ju diskuteras enskilt. Ingen annan har ju vad jag vet, spelat den där låten på repeat.
Citera
2025-10-28, 12:06
Medlem
StonedAssassins avatar
Ta bort den här lagen, pojken gjorde inte ett fel!
Citera
2025-10-28, 12:45
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Men det gjorde ju även Henrik Dorsin...
Citera
2025-10-28, 14:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo enligt HMF-lagen är pedofiler en skyddad grupp mot satir och kritik, läs själv:
Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexläggning.
Nej Pedofiler är ingen skyddadgrupp, lika lite som den som tänder på stolsben. Pedofli är en parafili och ingen sexuell läggning.
Citera
2025-10-28, 14:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så varför åtalas inte vänstern då när de står och skriker nazzesvin och andra kränkande ord mot nationalister? Du påstår ju att man inte får framföra hat och mobba människor för att de tillhör en viss grupp.
För att de som drabbas inte stämmer de som ropar. Nationalister är ingen skyddad grupp - utan de får söka rättvisa genom individuella stämningar/anmälningar - och då är väl kruxet att de måste bevisa att förolämpningen var riktad mot dem personligen - som för alla andra som inte blir påhoppade för att de tillhör någon av de skyddade grupperna.
Citera
2025-10-28, 16:59
Medlem
Citat:
Att tingsrätt och hovrätt saknar förmåga att bedöma sammanhang är uppenbart eftersom de borde fatta att en låt som driver med frikyrkliga homofober INTE är kränkande för bögar.
Förstår du att den som spelade upp låten hade ett helt annat syfte med detta än de som skrev låten?
Citera
2025-10-28, 17:57
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att de som drabbas inte stämmer de som ropar. Nationalister är ingen skyddad grupp - utan de får söka rättvisa genom individuella stämningar/anmälningar - och då är väl kruxet att de måste bevisa att förolämpningen var riktad mot dem personligen - som för alla andra som inte blir påhoppade för att de tillhör någon av de skyddade grupperna.
Alltså får man framföra hat och mobba människor om de tillhör en viss grupp.
Citera
2025-10-28, 18:00
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Förstår du att den som spelade upp låten hade ett helt annat syfte med detta än de som skrev låten?
Det ändrar inte låtens innehåll så vad menar du?
Citera
2025-10-28, 18:22
Medlem
Citat:
Det ändrar inte låtens innehåll så vad menar du?
Originalbudskapet i låten är ganska irrelevant. Det man tittar på är budskapet som förmedlades som helhet i just den situationen där låten bara var en del av det hela.

Det är inte låten i sig han döms för.

Så frågan kvarstår. Förstår du att det är uppenbart att den tråden handlar om inte hade för avsikt att driva med frikyrkor?
Citera
2025-10-29, 12:44
Citat:
Det beror lite på vad du menar. Frågan är väldigt svepande. Beroende på vilket fall du menar så kan förklaringen vara olika.

Men för att nämna några orsaker:

1) Det går inte att förtala grupper eller organisationer. Förtal är alltid av enskilda fysiska personer.

2) Att kalla någon nazist uppfyller normalt inte rekvisiten, då detta oftast bara är en åsiktsyttring. Att däremot "sprida uppgifter" som visar att en person är nazist kan gå under förtal.

3) Som du själv varit inne på så faller inte förtal inom allmänt åtal.

4) Många som "förtalas" inom SD är politiker, som i egenskap av offentliga personer, får tåla en betydligt hårdare offentlig granskning.
Frågan är inte alls svepande. Finns knappt några exempel på ärekränkningsdomar å SDares vägnar.

När jag skriver att de har hängts ut i tom statlig media så menar jag just enskilda personer, vilka har omtalats på inte bara nedvärderande sätt utan som just “klandervärda och brottsliga”, och som säkerligen har kunnat bedömas som oförsvarliga (exakt som när de “objektiva” domstolarna resonerar om högerfolk som uttrycker sig om vänstern), om du kan rekvisitan för förtal.

Att endast kalla någon för nazist behöver inte nödvändigts uppfylla rekvisitan för förtal, men det beror ju helt och hållet på åsiktsyttringens utformning och kontexten... Men samtidigt har du “Förolämpning” inom ramen för ärekränkningslagarna. Om jag tillkallar någon vänsterliberal, muslim, invandrare eller HBTQ-person på ett visst sätt så är man väldigt kvick om att just tala om detta (HYCKLERI). Och grejen är den att bara för att man är kritisk mot invandringen så behöver man inte alls tillhöra en viss grupp.

Fast “grovt förtal” kan i vissa fall falla under allmänt åtal. Och ni verkar nästan lite hånfulla “’Förtal faller inte inom allmänt åtal’ så de där jävla SDarna får försöka driva sin egen sak... Good luck!”... Det är ganska omöjligt. Sverige är ingen demokrati; vi har inte yttrandefrihet, samtidigt som att vänsterliberal subjektivitet och tom aktivism har inrättat sig i varenda led av den svenska förvaltningen.

Och slutligen finns det gränser även för offentliga personer (däribland lärare som alltjämt har fått rätt (fällande förtalsdom) mot kritik från högerfolk som bedöms som oförsvarlig).
Citera
2025-10-29, 12:47
Citat:
Så sant. Men av praktiska skäl måste man dra en linje ändå. Exempelvis vid uppvigling. Men det går inte att dra en riktigt skarp linje mellan hate speech och uppvigling heller.

Jupp, men återigen irrelevant på grund av min tidigare miss angående preskription.

Min magkänsla säger också det. Men som jag sa så tycker jag det är vanskligt att döma på magkänsla. Det enda vi vet är att han har skrivit saker som en tidning beskriver som nedsättande, och där merparten har en väldigt stor möjlighet att vara preskriberade när de kom till polisens kännedom.

Har du något konkret exempel?

Jag har inte heller speciellt stort förtroende för polisen.
Jo det går visst att dra en objektiv och konkret linje för "uppvigling till brottslighet som ligger nära i tid och rum" och det är bara att kika på det amerikanska prejudikatet Brandenburg v. Ohio (1969) som gör den distinktionen. "Hate speech" existerar inte som juridiskt begrepp och kan inte heller göra det.

Bara att kika på all dokumentation om Palestinademonstranterna... Flera gånger har de uppviglat och de har även avbildat våra politiker på ett sätt som hade lett till fällande domar om de hade ersatts med högerdemonstranter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in