2025-10-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Är det någon som vet vad Spelet går ut på och vad kan de vinna?

Jag vet inte riktigt vad svenska adaptionen går ut på. 🤷🏻‍♀️

I originalet s1 så är det ett ”överlevnadsspel” i stil med the Genius där deltagarna måste använda sin intelligens, strategiska förmåga och sociala färdigheter för att bli ensam vinnare. I originalet är det främst matematiska spel och spel där du behöver strategiskt tänkande, det är en fördel att bilda lag/allianser med andra och folk måste försöka tänka spelteoretiskt för att vinna tävlingar och att någon får immunitet.
Först är det enskilda tävlingar för immunitet och pengar, där folk i princip ändå måste bilda lag för att ha chans att vinna. Sedan är det lagtävlingar där förlorar laget måste rösta ut två av sina spelare och endast förlorarlaget röstar där. Sedan individuella tävlingar utan lag.

Det var också mycket tuffare för de som röstades ut innan det fanns två lag. De var tvungna att arbeta för att få tillgång till mat och vatten och de hade inga bäddade sängar utan ett kallt betonggolv. Första fick en tunn madrass. Resten låg på pizzakartonger eller arbetade ihop till en sovsäck.

Majoriteten var vanliga koreaner, till exempel universitetsstudenter, polis, fd militär från specialförband osv. Nästan alla utom en rappare och en f.d basebollspelare är mest troligt smartare än samtliga de svenska casten. Det vinnaren vann var pengarna i prispotten, sina egna pengar den vunnit och sparat eller fått skänkt från andra spelare längst vägen. Samt äran i att ha vunnit över en massa människor som i ett svenskt sammanhang åtminstone skulle utmärka sig som hyfsat intelligenta.

I Sverige så verkar det som att kändisen som är med och vinner får pengarna i prispotten + det den har kvar av sitt eget spelkonto.
Men det finns inte direkt någon ära att tala om eftersom tävlingarna är av det simplare slaget och inte kräver nämnvärd intelligens. Bara den vanliga typen av tävlingar de gillar att köra i svenska och amerikanska underhållningsprogram med kändisar som kanske inte är så bra på matematik eller logiskt tänkande och IQ puzzel.

Svenska programmet är väldigt kaosigt och folk spårar ur på olika sätt. Dominika hävdar ju i flera intervjuer att hon trodde Jan Emanuel var Jesus.

Så vad svenska Spelet går ut på är högst oklart för närvarande. Det är en ytterst urspårad variant av originalet med väldigt många ändringar till det sämre.

På grund av den bristande intelligensen och den bristande sociala förmågan hos många spelare så är det pengar någon vinner och flera får istället framstå som riktigt rejält urspårade och som att de tappat det totalt.

Verkar ha varit en dålig idé att säga åt Juholt att det kommer utvecklas etc när han ville hoppa av. Det fick både honom, Zeina och Dominika att gå i spinn. Vilket iofs blir det mesta av underhållningen för tittarna i den här versionen antar jag… 🤷🏻‍♀️
Senast redigerad av Ostbert 2025-10-29 kl. 12:09.
Citera
2025-10-29, 13:52
Medlem
Bauer och Håkans avsked – och sättet de lämnade suiten och hela programmet – kändes alldeles för abrupt. De gick bara ut genom dörren, utan eftersynk, reflektion eller ens några avslutande ord om hur det kändes. Det är annars ett självklart inslag i alla realityprogram – oavsett om det handlar om Bachelor, Farmen, Robinson, Bonde söker fru eller Paradise Hotel och liknande.

Dessutom: Spelet har ju redan en panel som kommenterar händelserna i programmet. Då blir det ännu mer ologiskt att man inte tog med några avslutande ord från Bauer och Håkan. Varför inte låta dem sätta ord på sina upplevelser särskilt när de ändå är centrala figurer som publiken hunnit engagera sig i?

När man sedan läser Håkans inlägg på Facebook, publicerat den 26 oktober kl. 21:00 (kanske till och med schemalagt?), framstår det hela som ännu märkligare. Han skrev:

"Jag fick lämna Spelet när jag lämnade min immunitet till ’det andra laget’, i ett försök att bygga ETT lag. Vi visste inte vilka utmaningar som väntade, men jag var övertygad om att vi måste samarbeta för att klara dem. Som i samhället i övrigt. Jag klarade min tid i Spelet utan att ljuga eller gå bakom ryggen på någon. Det hade varit ännu roligare om fler deltagare hade varit intresserade av att försöka klura ut vad Spelet handlade om och hur vi bäst skulle kunna förbereda oss för det som väntade. Jag tycker SVT gjort en fin produktion och de har tagit ansvar för deltagarna och kraftigt tonat ned och tagit bort oändliga timmar av direkt oanständiga beteenden."

Det låter korrekt, välformulerat men också väldigt kort, nästan som ett officiellt uttalande snarare än en personlig reflektion. Det bidrar ytterligare till känslan av att något saknas.

I de flesta tävlingsbaserade program brukar tidigare deltagare dessutom återvända senare i säsongen, ofta med ett visst inflytande över spelet.
Därför väcks frågan: finns det kanske en dold twist i Spelet – den mest vanliga klassen av alla? Medelklassen, där Bauer och Håkan nu gömmer sig?

Och med tanke på att deltagarna förmodligen är castade på heltid och får betalt för hela inspelningsperioden vore det ju närmast slöseri att inte använda de mest kostsamma profilerna fullt ut.
Citera
2025-10-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Bauer och Håkans avsked – och sättet de lämnade suiten och hela programmet – kändes alldeles för abrupt. De gick bara ut genom dörren, utan eftersynk, reflektion eller ens några avslutande ord om hur det kändes. Det är annars ett självklart inslag i alla realityprogram – oavsett om det handlar om Bachelor, Farmen, Robinson, Bonde söker fru eller Paradise Hotel och liknande.

Dessutom: Spelet har ju redan en panel som kommenterar händelserna i programmet. Då blir det ännu mer ologiskt att man inte tog med några avslutande ord från Bauer och Håkan. Varför inte låta dem sätta ord på sina upplevelser särskilt när de ändå är centrala figurer som publiken hunnit engagera sig i?

När man sedan läser Håkans inlägg på Facebook, publicerat den 26 oktober kl. 21:00 (kanske till och med schemalagt?), framstår det hela som ännu märkligare. Han skrev:

"Jag fick lämna Spelet när jag lämnade min immunitet till ’det andra laget’, i ett försök att bygga ETT lag. Vi visste inte vilka utmaningar som väntade, men jag var övertygad om att vi måste samarbeta för att klara dem. Som i samhället i övrigt. Jag klarade min tid i Spelet utan att ljuga eller gå bakom ryggen på någon. Det hade varit ännu roligare om fler deltagare hade varit intresserade av att försöka klura ut vad Spelet handlade om och hur vi bäst skulle kunna förbereda oss för det som väntade. Jag tycker SVT gjort en fin produktion och de har tagit ansvar för deltagarna och kraftigt tonat ned och tagit bort oändliga timmar av direkt oanständiga beteenden."

Det låter korrekt, välformulerat men också väldigt kort, nästan som ett officiellt uttalande snarare än en personlig reflektion. Det bidrar ytterligare till känslan av att något saknas.

I de flesta tävlingsbaserade program brukar tidigare deltagare dessutom återvända senare i säsongen, ofta med ett visst inflytande över spelet.
Därför väcks frågan: finns det kanske en dold twist i Spelet – den mest vanliga klassen av alla? Medelklassen, där Bauer och Håkan nu gömmer sig?

Och med tanke på att deltagarna förmodligen är castade på heltid och får betalt för hela inspelningsperioden vore det ju närmast slöseri att inte använda de mest kostsamma profilerna fullt ut.

Ja detta spel har inte lyft än så frågan är vad det går ut på. Finns ingen tydlig röd tråd än eller så är det bara jag som inte ser det. Det enda jag ser är likheten med verkligheten där vissa inte kan umgås för olikheterna är helt enkelt för stora.
Citera
2025-10-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser

I originalkonceptet har de till och med ett montage över deltagaren som åker ut och det brukar vara nån form av sammanfattning och att deltagaren och eventuellt andra deltagare kommenterar någonting/sammanfattar sin tid i programmet.

Om de följer originalet så finns det inget ytterligare dolt lager men utröstade spelare kan i slutet välja att hjälpa någon av spelarna som är kvar då så att den får en fördel.

Svårt att säga vad SVT gör av saken, de har gjort ett helt eget hopkok som tydligen skiljer sig från de andra adaptionerna också.
Citera
2025-10-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
och hur länge håller det på? Det är 11 personer kvar hur många ska åka ut varje gång?

Ska tydligen vara 12 avsnitt inspelade under 12 dagar.

https://nyheter24.se/noje/tv/1425255-sanningen-sa-manga-dagar-ar-spelet-deltagarna-inlasta

Kan hända att de eliminerar fler deltagare per avsnitt längre fram.
Citera
2025-10-29, 23:21
Medlem
Jag har nu sett 7 avsnitt av serien och tycker att serien är rätt skum. Hade nog varit mer kul om det var mer mogna och intelligenta människor som var castade
Därför som jag föredrar förrädarna
Citera
2025-10-29, 23:42
Medlem
Är det någon Stockholmare som vet var huset ligger och hur många våningar det är som dom är i?
Citera
2025-10-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbert
Jag vet inte riktigt vad svenska adaptionen går ut på. 🤷🏻‍♀️

I originalet s1 så är det ett ”överlevnadsspel” i stil med the Genius där deltagarna måste använda sin intelligens, strategiska förmåga och sociala färdigheter för att bli ensam vinnare. I originalet är det främst matematiska spel och spel där du behöver strategiskt tänkande, det är en fördel att bilda lag/allianser med andra och folk måste försöka tänka spelteoretiskt för att vinna tävlingar och att någon får immunitet.
Först är det enskilda tävlingar för immunitet och pengar, där folk i princip ändå måste bilda lag för att ha chans att vinna. Sedan är det lagtävlingar där förlorar laget måste rösta ut två av sina spelare och endast förlorarlaget röstar där. Sedan individuella tävlingar utan lag.

Det var också mycket tuffare för de som röstades ut innan det fanns två lag. De var tvungna att arbeta för att få tillgång till mat och vatten och de hade inga bäddade sängar utan ett kallt betonggolv. Första fick en tunn madrass. Resten låg på pizzakartonger eller arbetade ihop till en sovsäck.

Majoriteten var vanliga koreaner, till exempel universitetsstudenter, polis, fd militär från specialförband osv. Nästan alla utom en rappare och en f.d basebollspelare är mest troligt smartare än samtliga de svenska casten. Det vinnaren vann var pengarna i prispotten, sina egna pengar den vunnit och sparat eller fått skänkt från andra spelare längst vägen. Samt äran i att ha vunnit över en massa människor som i ett svenskt sammanhang åtminstone skulle utmärka sig som hyfsat intelligenta.

I Sverige så verkar det som att kändisen som är med och vinner får pengarna i prispotten + det den har kvar av sitt eget spelkonto.
Men det finns inte direkt någon ära att tala om eftersom tävlingarna är av det simplare slaget och inte kräver nämnvärd intelligens. Bara den vanliga typen av tävlingar de gillar att köra i svenska och amerikanska underhållningsprogram med kändisar som kanske inte är så bra på matematik eller logiskt tänkande och IQ puzzel.

Svenska programmet är väldigt kaosigt och folk spårar ur på olika sätt. Dominika hävdar ju i flera intervjuer att hon trodde Jan Emanuel var Jesus.

Så vad svenska Spelet går ut på är högst oklart för närvarande. Det är en ytterst urspårad variant av originalet med väldigt många ändringar till det sämre.

På grund av den bristande intelligensen och den bristande sociala förmågan hos många spelare så är det pengar någon vinner och flera får istället framstå som riktigt rejält urspårade och som att de tappat det totalt.

Verkar ha varit en dålig idé att säga åt Juholt att det kommer utvecklas etc när han ville hoppa av. Det fick både honom, Zeina och Dominika att gå i spinn. Vilket iofs blir det mesta av underhållningen för tittarna i den här versionen antar jag… 🤷🏻‍♀️
Blir ju så när de tar in "kändisar" till alla program, ofta kända från dokusåpor och liknande. Får folk aktivt söka in till ett "strategiskt program" så kommer det antagligen locka smartare människor, inte bara i Korea utan även i sverige.
Citera
2025-10-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Är det någon Stockholmare som vet var huset ligger och hur många våningar det är som dom är i?
Är inte stockholmare men varit uppe i tråden tidigare..;
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandic_Victoria_Tower
Citera
2025-10-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag spånade nyss på vad som skulle framträda om man analyserade Spelet typ som en allegori över samhället i stort.

Det är tydligt för vilken tittare som helst att Ayan är en problematisk, och för de flesta ganska så olidlig figur. Hon är både fysiskt, kulturellt och socialt utanför, och hon måste vara ständigt påmind om detta, vilket gör henne osäker och hypervigilant för att pekas ut som utanför, dvs hon är extremt lättkränkt. Hon talar samma språk som de andra, men bara på en ganska så ytlig nivå, men det finns så mycket mer i språket och vad som sägs som hon inte har tillgång till, som hon helt enkelt inte fattar, och hon reagerar utåtagerande. Det leder till en ond spiral där hon aldrig tar till sig, bara angriper, skriker och bråkar. Hon mår skitdåligt och får sin omgivning att må dåligt.

I allegorin är hon den misslyckade integrationen, den stökiga invandrarkillen ungefär.

Men samtidigt är hennes metod för debatt eller konversation en spegling av den man ser hos SD-personer som är besatta av hur ond vänstern är. Ingen egen plan för något, har ingen egen strategi (edit: förutom helt efterblivna idiot-strategier som bara är kontraproduktiva, dvs skjuter en själv i foten), tycker det är jobbigt att fundera på eller göra saker, det enda de kan är att klaga på och gå till angrepp mot den inbillade fienden.

Jag antar att egentligen är det meningsfullare att betrakta Dominika som symbolen för denna nykonservativa/nyfascistiska gren av svensk höger, då hon är Ayans ärkefiende och uppfattas av de andra som mer eller mindre lika olidlig som Ayan, och lika oduglig som team-medlem, men med större socialt och kulturellt självförtroende. Hennes utagerande är inte lika mycket grundad i en socio-kulturell osäkerhet utan mer en narcissistisk divighet kombinerat med en rädsla att vara passé.

Hur som helst är det en helt briljant serie. Jag brukar inte gilla dokusåpor så mycket, men den här är fantastisk och omöjlig att sluta titta på.
Det är inte fascistiskt att vara emot detta kaos utan fullt normalt.
Citera
2025-10-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitholecitizen
De röstar ut de största hoten först, det vill säga, två vita män. Tippar på att Jan eller Marcus är näst på tur.
Wellpapp de vita kvinnorna är väl inte mycket att hänga i granen, fröken snusk, Julia Franzen och Hanna friberg
Citera
2025-10-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Det blir ju ännu mer osmickrande när Ayan går ut - dels i egna sociala kanaler och dels via etablerade medier och hävdar att hon varit utfryst, att hon inte gjort något fel och att hon är stolt över att hon stått på sig och varit sig själv. Inga som helst tendenser till självrannsakan. För även om Juholt inte säger det rakt ut, även om ingen säger det rakt så vet vi alla vem som var den ENDA källan till helvetesstämningen där inne 😂
Därför dessa länder och folk inte utvecklas. Ett jävla självförtroende fast de inte kan någonting, och ingen vilja att lära sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in