2025-10-29, 11:03
Medlem
Hej!

Fick ett brev skickat från polsk adress där det påstås att jag handlat från darknet (Archetype) och att om jag inte skickar krypto värde 120 dollar till en bifogad adress, som uppges vara kopplad till mitt ”ärende” så kommer dom att läcka uppgifterna till grannar, familj, polis, arbetsgivare etc. För argumentets skull kan vi säga att jag tidigare gjort beställningar på darknet. Hemma har jag ingenting olagligt och jag hade klarat ett urinprov.

Såklart hade det varit väldigt tråkigt om alla mina grannar fick ett brev där det påstods att jag var knarkare, likaså mitt jobb etc. Men samtidigt vet jag inte hur mycket ev polis och arbetsgivare har att gå på om dom får ett anonymt tips från polen om att jag beställt droger x antal gånger, låter svårt att bevisa? Känns också som att jag ev hamnar i en ännu mer konstig situation om jag betalar, för då får dom bara mer vatten på sin kvarn och kanske fortsätter utpressningen?

Någon som råkat ut för något liknande? Hade ni betalat eller bara låtit det vara? Dom tar ett specifikt exempel på ett köp, men säger att dom vet ”allt”, vad är oddsen för det? Borde varit krypterat?
Citera
2025-10-29, 11:08
Bannlyst
Om du betalar är du jordklotets mest patetiska varelse någonsin, skärp dig. Polisanmäl bara. Men fota och lägg upp här.
Citera
2025-10-29, 11:09
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Skit i det bara, ger du såna här typer ett finger vill dom ha hela handen sen.

Vad några pundare från Polen påstår att du gjort bör ingen polis eller arbetsgivare ta seriöst.
Senast redigerad av BaronAfTrosa 2025-10-29 kl. 11:14.
Citera
2025-10-29, 11:13
Medlem
Tack för svaren, håller med i er logik. Vad är nyttan med att polisanmäla? Å ena sidan så kanske jag verkar mer oskyldig om jag går till polisen, å andra sidan kanske jag drar uppmärksamhet till mig?
Citera
2025-10-29, 11:16
Bannlyst
Dokumentera det i alla fall om det skulle eskalera. Men kan du lägga upp bild på det hallå
Citera
2025-10-29, 12:14
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Fick ett sånt här brev på fs3 från en väldigt välkänd säljare. Det va en arg packare som hade samlat på sig namn innan han fick sparken.
Tydligen så hade personen skrivit samma btc adress på alla brev så även om man betalat in så fanns det inget sätt att verifiera vem som hade skickat pengar eller inte.
Ignorera och neka
Citera
2025-10-29, 12:25
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripinthedark
Tack för svaren, håller med i er logik. Vad är nyttan med att polisanmäla? Å ena sidan så kanske jag verkar mer oskyldig om jag går till polisen, å andra sidan kanske jag drar uppmärksamhet till mig?

Vad ger det dig att inte polisanmäla?
Båda resulterar troligtvis i inget, men en person som faktiskt är oskyldig och inte polisanmäler ser ju mer skyldig ut om saker skulle läcka och man har inte gjort något än om något läcker ut och det finns en polisanmälan och man kan plötsligen lägga till mer i ärendet.

Har du rent mjöl i påsen förlorar du inte något på att anmäla.
Citera
2025-10-29, 13:01
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Hej!

Fick ett brev skickat från polsk adress där det påstås att jag handlat från darknet (Archetype) och att om jag inte skickar krypto värde 120 dollar till en bifogad adress, som uppges vara kopplad till mitt ”ärende” så kommer dom att läcka uppgifterna till grannar, familj, polis, arbetsgivare etc. För argumentets skull kan vi säga att jag tidigare gjort beställningar på darknet. Hemma har jag ingenting olagligt och jag hade klarat ett urinprov.

Såklart hade det varit väldigt tråkigt om alla mina grannar fick ett brev där det påstods att jag var knarkare, likaså mitt jobb etc. Men samtidigt vet jag inte hur mycket ev polis och arbetsgivare har att gå på om dom får ett anonymt tips från polen om att jag beställt droger x antal gånger, låter svårt att bevisa? Känns också som att jag ev hamnar i en ännu mer konstig situation om jag betalar, för då får dom bara mer vatten på sin kvarn och kanske fortsätter utpressningen?

Någon som råkat ut för något liknande? Hade ni betalat eller bara låtit det vara? Dom tar ett specifikt exempel på ett köp, men säger att dom vet ”allt”, vad är oddsen för det? Borde varit krypterat?
För några år sedan fick jag ett brev från en dansk advokat som krävde att jag skulle betala 5000kr för att slippa bli åtalad för fildelning av en film (The Cell).
Jag slängde brevet men senare såg jag att det ett flertal flashbackare som fått samma brev och dom debattera om saken.

Skumt nog kom en användare och påstod att vi måste betala annars kommer vi att få stora böter, misstänker starkt att det fanns en koppling där.
Citera
2025-10-29, 13:19
Medlem
Jaha, han inga bevis ändå..

Vem som helst kan fabricera dom där textendokumenten om vem som helst..
Sålänge du är ren och har ingeting på dig så är det lugnt..

Jag hade bemött mailet som vilket bedrägeri mail som helst.
Svara inte.
Kasta bara och sen låtsas som ingeting..
Citera
2025-10-29, 14:16
Medlem
StorFetAnkas avatar
Vi lär nog se många fler bedrägerier likt detta efter dataintrånget mot Svenska kraftnät för nu så har bedragarna inte bara den mest grundläggande informationen om alla, d.v.s den som finns publikt på alla möjliga sajter som listar hela personnummer och liknande. Nu har de också kopplingen mellan din identitet, ditt telefonnummer, din mail address, din fysiska address samt anläggnings id till tin elmätare.

Så för att sammanfatta, ge fan i att betala, dessa bedrägerier har funnits länge, de har inte tillräckligt med information för att sätta dit nån å inte heller resurser att bedriva nån rättsprocess för nåt påstått brott som ändå inte kan bevisas. Att de nu har mer information innebär bara att de kan göra mer "professionella" bedrägerier där det ser ut som att de har mer information. Det finns alltid nån gås som betalar, säkert många dessutom då de begär en väldigt låg summa vilket tyder på att de säkert gjort samma utskick till tusentals andra.
Citera
2025-10-29, 14:19
Medlem
che3s avatar
Citat:
Hej!

Utpressarparasiter ber man bara dra åt helvetet aldrig man betalar, skulle du mot förmodad betala svinen så återkommer de efter en tid med ytterligare krav
Citera
2025-10-29, 14:20
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Skumt nog kom en användare och påstod att vi måste betala annars kommer vi att få stora böter, misstänker starkt att det fanns en koppling där.
Garanterat nån som jobbar för den advokatfirman, i de fall där folk blev åtalade så var det folk som betalt som åkte fast eftersom att betalningen sågs som en form av erkännande. Alla som inte betalade slapp undan eftersom att det i praktiken är nästintill omöjligt att bevisa att någon har begått "det grövsta brottet som finns", d.v.s fildelning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in