Citat:
Ursprungligen postat av
Tripinthedark
Hej!
Fick ett brev skickat från polsk adress där det påstås att jag handlat från darknet (Archetype) och att om jag inte skickar krypto värde 120 dollar till en bifogad adress, som uppges vara kopplad till mitt ”ärende” så kommer dom att läcka uppgifterna till grannar, familj, polis, arbetsgivare etc. För argumentets skull kan vi säga att jag tidigare gjort beställningar på darknet. Hemma har jag ingenting olagligt och jag hade klarat ett urinprov.
Såklart hade det varit väldigt tråkigt om alla mina grannar fick ett brev där det påstods att jag var knarkare, likaså mitt jobb etc. Men samtidigt vet jag inte hur mycket ev polis och arbetsgivare har att gå på om dom får ett anonymt tips från polen om att jag beställt droger x antal gånger, låter svårt att bevisa? Känns också som att jag ev hamnar i en ännu mer konstig situation om jag betalar, för då får dom bara mer vatten på sin kvarn och kanske fortsätter utpressningen?
Någon som råkat ut för något liknande? Hade ni betalat eller bara låtit det vara? Dom tar ett specifikt exempel på ett köp, men säger att dom vet ”allt”, vad är oddsen för det? Borde varit krypterat?
För några år sedan fick jag ett brev från en dansk advokat som krävde att jag skulle betala 5000kr för att slippa bli åtalad för fildelning av en film (The Cell).
Jag slängde brevet men senare såg jag att det ett flertal flashbackare som fått samma brev och dom debattera om saken.
Skumt nog kom en användare och påstod att vi måste betala annars kommer vi att få stora böter, misstänker starkt att det fanns en koppling där.