2025-10-29, 14:22
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Vad ger det dig att inte polisanmäla?
Båda resulterar troligtvis i inget, men en person som faktiskt är oskyldig och inte polisanmäler ser ju mer skyldig ut om saker skulle läcka och man har inte gjort något än om något läcker ut och det finns en polisanmälan och man kan plötsligen lägga till mer i ärendet.

Har du rent mjöl i påsen förlorar du inte något på att anmäla.
Hade gärna sett nån polis eller åklagare klargöra vad som gäller i dessa situationer, å ena sidan leder anmälningar till bättre brottsstatistik, å andra sidan får man intrycket av att anmälningar om småbrott undanbedes då det "skapar onödigt extra arbete". Vad föredrar de som arbetar med detta?
Citera
2025-10-29, 14:28
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Garanterat nån som jobbar för den advokatfirman, i de fall där folk blev åtalade så var det folk som betalt som åkte fast eftersom att betalningen sågs som en form av erkännande. Alla som inte betalade slapp undan eftersom att det i praktiken är nästintill omöjligt att bevisa att någon har begått "det grövsta brottet som finns", d.v.s fildelning.
Jag var säker på att jag aldrig sett filmen men efter någon månad hittade jag den på datorn.
Frågan är hur en advokat kan se att jag laddat hem just den filmen.

Men det är ok, jag fick senare ett brev från Hong Kong där en advokat skulle hjälpa mig att få ut ettstort arv, jag behövde bara betala en mindre summa för att få arvet..
Citera
2025-10-29, 14:34
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag var säker på att jag aldrig sett filmen men efter någon månad hittade jag den på datorn.
Frågan är hur en advokat kan se att jag laddat hem just den filmen.
Lockbeten, de lägger själva upp filer och begår således samma "brott" som de anklagar dig för. De som sen laddar ner utan proxy läcker sin IP address, har du en kukad ISP som Telia så kan bedragarna genom IP adressen få reda på vem du är, de flesta ISPerna lämnar inte ut sådan information om du inte är misstänkt för ett mycket grovt brott. Sen kommer utpressningsbrevet i brevlådan, utan bevis annat än en skärmdump där din IP address syns, vilket inte är tillräckligt med bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Men det är ok, jag fick senare ett brev från Hong Kong där en advokat skulle hjälpa mig att få ut ettstort arv, jag behövde bara betala en mindre summa för att få arvet..
Låter som Nigerianska prinsen
Citera
2025-10-29, 14:37
Medlem
sojapojkes avatar
Vill bara inflika att även om individen är seriös så finns det absolut ingen poäng att betala. Om du betalar så lär det komma ett nytt hot med dubbelt så högt krav efter kanske en vecka. Om man är en utpressare och vet att hoten fungerar varför ska man då sluta? Sen fortsätter det, och det enda skillnaden är att du är fattigare.
Citera
2025-10-29, 14:47
Medlem
Tack för alla svar. Som ni säger finns ingen trolig vinst i att betala iaf, om något blir det bara värre. Kanske lika bra att polisanmäla, så ser jag ev mindre skyldig ut om polisen skulle få informationen (tror dock att dom aldrig kommer realisera hoten, vad har dom för vinst med det mer än sitt rykte?). Och om polisen mot all förmodan skulle få för sig att detta var skäl nog för drogsticka eller husrannsakan så hittar dom ju inget ändå (men undrar om dom har resurser till det, bor i en mellanstor stad).

Ps lägger inte upp en bild, förstår inte riktigt vitsen med det
Citera
2025-10-29, 15:20
Avslutad
Citat:
Lockbeten, de lägger själva upp filer och begår således samma "brott" som de anklagar dig för. De som sen laddar ner utan proxy läcker sin IP address, har du en kukad ISP som Telia så kan bedragarna genom IP adressen få reda på vem du är, de flesta ISPerna lämnar inte ut sådan information om du inte är misstänkt för ett mycket grovt brott. Sen kommer utpressningsbrevet i brevlådan, utan bevis annat än en skärmdump där din IP address syns, vilket inte är tillräckligt med bevis.

Låter som Nigerianska prinsen

Väljer man då The Cell som lockbete? Den är inte dålig, men inte jättepoppis? Känns som man kunde valt något annat om man ville försöka lura så många som möjligt 😃
Citera
2025-10-29, 15:25
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Väljer man då The Cell som lockbete? Den är inte dålig, men inte jättepoppis? Känns som man kunde valt något annat om man ville försöka lura så många som möjligt 😃
Bedragare är ju oftast inte de skarpaste knivarna i lådan, många av dem är dessutom kliniskt efterblivna.
Citera
2025-10-29, 15:29
Medlem
Låter som den klassiska scam mailen som man får 100 ggr om året dom denaste 20åren. Vi har sett dig runka i din webbkamera och nu kommer vi läcka denna film till din familj, kollegor och vänner.
Det enda du ska göra nu är att betala med bitcoin så kommer du undan.

Du ska aldrig betala dessa oavsett om det är sant eller inte.

För vem fan har inte runkat framför webbkameran

Betalar du en gång så kommer dom aldrig släppa dig det är så kriminella funkar, när dom väl hittar en mjölk ko.

Skulle dom göra något av dom hot så får det bli så men du ska aldrig betala.
Citera
2025-10-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday

För att rättigheterna till den var billiga. De köpte upp rättigheter till massa random skit och började sen samla ip-nummer och kräva ut namn från isp:er och sen skickade de ut kravbrev.
Citera
2025-10-29, 16:16
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripinthedark
Tack för svaren, håller med i er logik. Vad är nyttan med att polisanmäla? Å ena sidan så kanske jag verkar mer oskyldig om jag går till polisen, å andra sidan kanske jag drar uppmärksamhet till mig?

Du ska inte polisanmäla för fan. Dra in polisen i det här? Dummaste jag någonsin hört.

Nej bara skit i det. Släng brevet åt helvete.

Och när du beställer knark ska du använda PGP och kryptera din address.
Citera
2025-10-29, 16:33
Medlem
Det värsta man kan göra är att betala, då har dom dig på kroken och sedan rullar det på. Så fort pengarna är slut kommer de tillbaka.

I ditt fall så är polisanmälan och eventuellt dra ihop en fin lögn om varför det kanske kommer lite saker till arbetsgivaren. Du kan ju ljuga ihop vad som helst om du inte vill berätta " jag var dum och klickade på en sån där du har vunnit en ipad annons och sedan kom utpressningsbreven där det med AI fått det att se ut som att jag köpt "annat"på nätet".
Citera
2025-10-29, 16:33
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Hade gärna sett nån polis eller åklagare klargöra vad som gäller i dessa situationer, å ena sidan leder anmälningar till bättre brottsstatistik, å andra sidan får man intrycket av att anmälningar om småbrott undanbedes då det "skapar onödigt extra arbete". Vad föredrar de som arbetar med detta?

Det kommer du aldrig få svar på för då måste man bena ut vad är det för brott som ger extra arbete? Och ska inte brott anmälas? Om inte det behövs anmälas, då ska det inte ses som brott heller? För vad är då poängen med att klassificera det som ett brott om det inte ska anmälas och utan anmälning kan man ju inte väcka åtal (eller kan man de i Sverige?) om det skulle komma fram vem det är som gör brottet (generellt, inte detta specifikt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in