Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Så om en pojkvän aldrig har fysiskt behövt försvara sin flickvän så kan flickvännen ändå inte uppleva fysisk trygghet ifrån sin pojkvän? Eller vad är din poäng? Applicerar du någonsin logiskt resonerande innan du säger saker? Det verkar inte så.
Nej, om inget reellt fysiskt hot finns... varför skulle en man erbjuda någon slags fysisk trygghet mot hot?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Är du medveten om att jag berättar vad en man kan erbjuda en kvinna (annat än matlagning)? En man kan omhänderta en kvinna på andra sätt än enbart genom matlagning så vad är det du vill ha sagt med din irrelevanta anekdot?
Jo, du påstår det men kommer med exempel på att betala räkningar. Det är liksom ingen big deal. De flesta kvinnor i Sverige kan betala räkningar helt på egen hand. Det är ingen stor ansträngning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Är du pantad i huvudet? Ingen säger att det är fysiskt betungande att betala räkningar. Jag pratar om att en man kan vara omhändertagande på ett annat sätt än enbart genom matlagning. Att ha en man som exempelvis betalar en signifikant större % av hushållskostnaderna kan givetvis förse en kvinna med ekonomisk trygghet.
Om båda jobbar lika mycket är inkomsten mindre viktig. Att mannen tjänar mer pengar trots att båda jobbar lika många timmar innebär liksom inte att han kommer undan att ta hand om hemmet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Vem är det som säger att hon jobbar på sjukhus? Du pratar som att kvinnor vore små bebisar. Att vara lite trött efter jobbet är väl för fan de flesta. Är man så trött så man inte ens orkar laga mat i tio minuter så har man allvarliga problem för så trött ska man inte kunna bli.
Jag gav ett exempel. Olika arbete är olika ansträngande både fysiskt och känslomässigt. Och laga mat på 10 minuter? Jag vet inte vad du käkar, men vi äter iaf andra saker än Billyspizzor och Felix fiskgratäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Ja, gud vad konstigt att när man har gjort upp i förhållandet att kvinnan tar hand om matlagningen när mannen tar hand om den stora bunten av räkningar att mannen då vill minsann att kvinnan ställer sig och lagar mat...
Ja, det är konstigt om båda två jobbar. Om man däremot arbetar olika mycket är det en helt annan grej men då utgår jag ifrån att man även kompenserar för att den som jobbar mindre förlorar på det i pension och SGI.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Du vill att mannen ska göra kvinnans jobb men låt mig gissa, du hade nog opponerat dig emot ifall mannen hade velat att kvinnan gör hans jobb (betalar för en betydligt större del av räkningarna), eller hur?
Jag utgår ifrån att man delar arbetet lika. Jag och min partner har gemensam ekonomi. Båda jobbar 100%. I hemmet fördelar vi sysslorna jämnt och även barnen hjälper till efter förmåga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Det finns olika konstellationer i förhållanden och det är inte ett dugg märkligt att vilja att kvinnan lagar mat ifall mannen bidrar med en större del av räkningarna. Hur stor del får man ju diskutera.
Självklart är det något som ska diskuteras och det ska även vara en levande diskussion. Många (särskilt unga tjejer) tror att det är någon slags rosenskimrande tillvaro att vara hemmafru. Sedan inser de att inte alls är så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Men kvinnor är alltså så trötta efter en arbetsdag så de orkar inte ens klippa upp ett par laxpåsar och sätta in ett par laxbitar i ugnen. Man behöver nog sjukskriva sig ifall man är så pass slutkörd.
Du kanske har missat att en stor del av känslomässigt och fysiska yrken är kvinnodominerade. Jag kan jämföra den känslomässiga och fysiska ansträngningen jag utför på mitt jobb på ett djursjukhus med min partner som har ett typiskt kontorsarbete (jobbar hemifrån så han behöver inte ens lämna hemmet). Jag lyfter tungt, jag rör på mig hela dagarna, jag behandlar väldigt sjuka djur och behöver ta hand om deras djurägare och tyvärr avlivar vi även djur. Inte sällan djur som vi har lärt känna över en längre tid... så även deras ägare. Jag är typiskt sett tröttare än min partner efter 8 timmar på jobbet. Dessutom pendlar jag till jobbet. Lagar min partner mat blir det middag betydligt tidigare än om vi ska vänta på mig som kommer hem senare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Ja, det är mitt problem, tror du inte jag är fullt medveten om det? Ja, jag ser matlagningen som en kvinnosyssla.
Vilket gör alla mästerkockar som är män till vaddå? Fjollor?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Många feminister har oerhört svårt för motprestationer. Givetvis kan många män tänka sig att stå för en signifikant större andel del av räkningarna men då krävs det en motprestation. Eller är tanken att mannen ska jobba mer, betala en signifikant större del av räkningarna medans kvinnan inte på något sätt drar sitt strå till stacken? Inte en chans. Det skulle jag aldrig ställa upp på.
Och många muppar tror att hela livet handlar om prestationer och missar att relationer och familjeliv handlar om lagarbete.