2025-10-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med. HD borde pröva fallet eftersom motiveringen är så märklig. Hur länge brottet pågår styrs ju även av hur stark offret är och lyckas värja sig eller inte.

Javisst, ett fåtal sekunder......hur länge är det?!

Tilltron till domstolar blir knappast starkare av att domare anger "fåtal sekunder" som skillnaden på grovt eller normalt utan att någon vet hur länge "fåtal sekunder" är. Rimligtvis borde HD berätta det så att alla TR och HovR kan få den vägledningen.
Citera
2025-10-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
De går på samma skola så det är ingen stor skillnad i ålder även om jag tycker man ska väga in åldern. Klart att det är rimligt med fängelsestraff. Varför ett brott måste vara grovt för utvisning av flyktingar med den här flyktingstatusen vet jag inte. Det borde man se över. Men om killen gjort exakt samma sak men hållit sitt halva finger på de yttre delarna så hade han knappt fått något straff. 3 år. Det är alltså i paritet med en ful grov misshandel med flertalet frakturer som följd till exempel.

Dessvärre men det brottet borde naturligtvis ge ett långt strängare straff.
Citera
2025-10-28, 16:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Javisst, ett fåtal sekunder......hur länge är det?!

Tilltron till domstolar blir knappast starkare av att domare anger "fåtal sekunder" som skillnaden på grovt eller normalt utan att någon vet hur länge "fåtal sekunder" är. Rimligtvis borde HD berätta det så att alla TR och HovR kan få den vägledningen.

Läser man domen så skriver Hovrätten själva att våldtäkt av normalgraden (inte grov) ofta kan utgöra skäl för utvisning och de hänvisar till andra hovrättsdomar och en dom från Migrationsöverdomstolen.

Så de kan mycket väl utvisa honom för at han är dömd för våldtäkt av nomalgraden. Men tydligen pullade han inte tillräckligt länge nog för utvisning.

Så HD borde ta upp fallet eftersom det inte behöver vara grov våldtäkt för att leda till utvisning och vad grundar då hovrätten alltihop på?
Citera
2025-10-28, 16:59
Medlem
Kurt1s avatar
Brottet är väl nästan att beteckna som sexuellt ofredande istället för våldtälkt. Lite i gråzonen.

Men givetvis ska han utvisas! Utvisa alla eritreaner!
Citera
2025-10-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Läser man domen så skriver Hovrätten själva att våldtäkt av normalgraden (inte grov) ofta kan utgöra skäl för utvisning och de hänvisar till andra hovrättsdomar och en dom från Migrationsöverdomstolen.

Så de kan mycket väl utvisa honom för at han är dömd för våldtäkt av nomalgraden. Men tydligen pullade han inte tillräckligt länge nog för utvisning.

Så HD borde ta upp fallet eftersom det inte behöver vara grov våldtäkt för att leda till utvisning och vad grundar då hovrätten alltihop på?

Ok, tack för klargörandet. Jag var snett ute på normalt eller grovt för utvisning men som du påpekar blir det ändå knepigt med tiden för pullandet - hur lång tid krävs det för pullande för utvisning således?

Tvivlar på att ledamöter i HD som läst domen jublar över HovR formuleringar.
Citera
2025-10-28, 17:00
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Fan snackar du om? Varför tycker du att det är okej att du ska få köra upp fingrar i fittan för att du går på samma skola som någon?

Vad min poäng är? Att media inte berättar allt. Har du problem?

Var har jag skrivit det? Exakt RAKA motsatsen har jag skrivit i varje inlägg här!!!
Citera
2025-10-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Brottet är väl nästan att beteckna som sexuellt ofredande istället för våldtälkt. Lite i gråzonen.

Men givetvis ska han utvisas! Utvisa alla eritreaner!

Oavsett om de är dömda eller ej, rock´n roll
Citera
2025-10-28, 17:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Var har jag skrivit det? Exakt RAKA motsatsen har jag skrivit i varje inlägg här!!!

Så var i helvetet skrev jag det då ditt jävla mupp?
Citera
2025-10-28, 17:11
Medlem
Trodde det räckte med sex månader i fängelse för utvisning. Tydligen tyckte hovrätt att våldtäckt inte var tillräckligt grovt för det.
Citera
2025-10-28, 17:29
Medlem
Det sitter en massa idioter i våra domstolar, var väl ett annat fall där man inte förstod ordet slippa eller något liknande.

Det får vara slut på daltandet med kriminella invandrare.
Citera
2025-10-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Du ser. Du skiter i brottsoffer och att personer ska vara inlåsta för våldtäkt. Allt som spelar någon roll för dig är att någon utvisas. Fan så sjuka ni är ändå. Bra att du är ärlig ändå.

Det är ju du som skiter i att oskyldigt folk utsätts för brott.
Varför ska jag vilja ha kvar våldtäktsmän?
Hur tänker du?
Citera
2025-10-28, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Det är ju du som skiter i att oskyldigt folk utsätts för brott.
Varför ska jag vilja ha kvar våldtäktsmän?
Hur tänker du?

Ska jag förklara igen ditt jävla mongo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in