2025-10-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag anser att man ska utvisa ickemedborgare som har begått brott med fängelse som påföljd. Det har jag alltid tyckt, i många år.

Men den här domen är ju helt korrekt eftersom vi inte har sådan lagstiftning och våldtäkten var av normalgraden.

Normalgraden, var går gränsen för fingerpullande till att bli grovt? Fåtal sekunder är inte ett exakt tal varför domstolarna måste få vägledning om fingerpullande är grovt eller inte av HD. HD kommer knappast att säga att allt fingerpullande under fem sekunder är av normalgraden eftersom det blir omöjligt att avgöra tidsaspekten för alla inblandande.

Hoppas HD fastställer att fingrar i fittan utan samtycke är grovt oavsett hur länge fingrarna varit där, fängelsepåföljd för flyktingen och sedan hejdå och stopp för att besöka Sverige igen på livstid.
Citera
2025-10-28, 16:24
Medlem
Målsäganden berättar själv om våldtäkten i media. Och då visar det sig att det inte var en våldtäkt... alltså, faan vad förvirrad jag blir av svenskt rättsväsende.
Citera
2025-10-28, 16:24
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Normalgraden, var går gränsen för fingerpullande till att bli grovt? Fåtal sekunder är inte ett exakt tal varför domstolarna måste få vägledning om fingerpullande är grovt eller inte av HD. HD kommer knappast att säga att allt fingerpullande under fem sekunder är av normalgraden eftersom det blir omöjligt att avgöra tidsaspekten för alla inblandande.

Hoppas HD fastställer att fingrar i fittan utan samtycke är grovt oavsett hur länge fingrarna varit där, fängelsepåföljd för flyktingen och sedan hejdå och stopp för att besöka Sverige igen på livstid.

Jag ser det som uteslutet att HD skulle ge prövningstillstånd i det här fallet. Det enda som är ovanligt är väl att offret har gått ut i media.
Citera
2025-10-28, 16:25
Medlem
Det enda som kommer kunna ändra riktningen till det bättre för Sverige (och Europa i övrigt) är att lämna alla internationella och europeiska konventioner som binder oss till helt absurda saker. Punkt slut! Allt annat är naivt att tro.
Dessa konventioner är något av det mest destruktiva som någonsin tillkommit enligt mig för våra samhällen och trygghet.
Citera
2025-10-28, 16:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Har vi någonsin utvisat någon för snatteri? Ett barn är under 15 år. En minderårig är under 18 år.

Det händer regelbundet. Speciellt vid upprepade brott. Folk döms faktiskt till utvisning numera även vid relativt lindriga brott. Inte alltid, men det händer.

https://www.partilletidning.se/nyheter/man-stal-kaffe-pa-willys-i-partille-far-fangelse-och-utvisas.0ae9afc8-d743-4050-b29e-621a98552b65

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/snattade-kott-vid-sju-tillfallen-utvisas-fran-sverige/jp4mvymj

https://www.lt.se/artikel/utvisas-i-fem-ar-efter-snatteri-och-stold

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/eskiltuna-hotas-med-utvisning-for-snatteri
Citera
2025-10-28, 16:34
Medlem
Citat:
Jag ser det som uteslutet att HD skulle ge prövningstillstånd i det här fallet. Det enda som är ovanligt är väl att offret har gått ut i media.

Fast om tidsaspekten varit avgörande för att bedöma om brottet varit grovt eller ej så vore det bra om HD klargjorde hur lång tid som krävs för det. Allt under fem sekunder är normalt, allt över fem sekunder grovt...det kommer HD aldrig att göra eftersom det blir omöjligt att utreda varför HD borde utreda om fingrar, oavsett tid i fittan, är grovt eller ej.

Det enda som talar emot prövningstillstånd är väl att det skall användas restriktivt för om någon domare påstått att tidsaspekten varit avgörande så borde HD tala om hur lång tid som krävs för att avgöra skillnaden i normalgraden mot grovt, tycker iallafall jag.
Citera
2025-10-28, 16:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Fast om tidsaspekten varit avgörande för att bedöma om brottet varit grovt eller ej så vore det bra om HD klargjorde hur lång tid som krävs för det. Allt under fem sekunder är normalt, allt över fem sekunder grovt...det kommer HD aldrig att göra eftersom det blir omöjligt att utreda varför HD borde utreda om fingrar, oavsett tid i fittan, är grovt eller ej.

Det enda som talar emot prövningstillstånd är väl att det skall användas restriktivt för om någon domare påstått att tidsaspekten varit avgörande så borde HD tala om hur lång tid som krävs för att avgöra skillnaden i normalgraden mot grovt, tycker iallafall jag.

Håller med. HD borde pröva fallet eftersom motiveringen är så märklig. Hur länge brottet pågår styrs ju även av hur stark offret är och lyckas värja sig eller inte.
Citera
2025-10-28, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Varför ska vi ta hand om all världens avskum?
Alla länder får väl ta hand om sina egna medborgare. Han har försatt sin chans här. Om de vill skydda sina medborgare så får de låsa in honom.

Du ser. Du skiter i brottsoffer och att personer ska vara inlåsta för våldtäkt. Allt som spelar någon roll för dig är att någon utvisas. Fan så sjuka ni är ändå. Bra att du är ärlig ändå.
Citera
2025-10-28, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Och vart vill du komma med det? Är det okej om man går på samma skola att mot en tjejs vilja sent en kväll i en tunnel stoppa upp två fingrar i tjejens fitta?
Sedan hade gymnasiet i fråga 2023 ca 1400 elever så vart vill du komma med att de gick på samma skola?

Fan snackar du om? Varför tycker du att det är okej att du ska få köra upp fingrar i fittan för att du går på samma skola som någon?

Vad min poäng är? Att media inte berättar allt. Har du problem?
Citera
2025-10-28, 16:45
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Elefanten i rummet som ingen vågar tala om är att våldtäkten inte var så allvarlig. Han fingerpullade henne under ett fåtal sekunder. För några år sedan hade det inte varit en våldtäkt, i många länder är det fortfarande inte en våldtäkt. Och det är också därför Sverige har den värsta våldtäktsstatistiken i världen.

Brottet var inte så synnerligen grovt att det motiverade en utvisning.

du menar att en överfallsvåldtäkt är olika allvarlig beroende på vad gärningsmannen penetrerar med för föremål/kroppsdel och hur länge han hinner hålla på innan hon eventuellt smiter iväg? kuken verkar vara ett heligt föremål för din definition. en skiftnyckel är mer ok kanske?
Citera
2025-10-28, 16:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Utvisning betyder att han skulle utvisas efter avtjänat fängelsestraff, bara så du vet. Dvs finkan hamnar han i oavsett. Detta borde du veta.

Om du vill fortsätta i dessa banor varför är då potentiella offer i hans hemland mer värda och förtjänar mer skydd än potentiella offer i vårt land där han ska ut igen? Du kommer aldrig att vinna dessa argument för jag kan vända på det varenda gång du drar fram rasistkortet, det håller inte längre.

Det är invandrarna som oftast är rasister mot svenskar inte tvärtom, och det kommer jag att lyfta fram varje gång någon börjar med det här tramset.

Det är svenska tjejer som blir våldtagna av invandrare, invandrartjejer behöver inte oroa sig för att bli våldtagna av svenska män då dessa brott knappt existerar. Förstår du att detta problem bara kommer från ett håll?

Om du ser vad jag fick för svar från andra användare här inne så kan du ju försöka få deras rasism till trams istället. För den finns där och är såååååå tydlig. Lycka till ditt mongo.
Citera
2025-10-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Håller inte med. Omständigheterna utöver själva brottet är tämligen försvårande. Vi pratar om en minderårig flicka på väg hem från jobbet som blir utsatt för detta i en gångtunnel av en vuxen man hon inte känner.

Fängelsestraffet för ett så grovt övergrepp är fullt rimligt och det hade inte funnits något som helst hinder för att dessutom döma mannen till utvisning vilket åklagaren yrkade på. Det händer för sjutton att folk blir utvisade för stölder.

De går på samma skola så det är ingen stor skillnad i ålder även om jag tycker man ska väga in åldern. Klart att det är rimligt med fängelsestraff. Varför ett brott måste vara grovt för utvisning av flyktingar med den här flyktingstatusen vet jag inte. Det borde man se över. Men om killen gjort exakt samma sak men hållit sitt halva finger på de yttre delarna så hade han knappt fått något straff. 3 år. Det är alltså i paritet med en ful grov misshandel med flertalet frakturer som följd till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in