• 2
  • 3
2025-10-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...lika-brannande

En kort men väkskriven debattartikel mot prostitution. De flesta lär ju hålla med om budskapet. MEN - med risk för att verka tjatig – jag blir lite fundersam över två saker, och hoppas att någon kan hjälpa till att reda ut det.

1) Traficking utmålas som det stora problemet, men om jag förstått saken rätt är det väldigt få fällande domar för Trafficking åtminstone för sexuella ändamål. Hur kan det komma sig? Är det polisen som sköter detta dåligt eller borde debattartikelns författare lägga mer fokus på andra typer av sexhandel?

2) man ser som lösningen att ge sig på efterfrågan, och det har ju varit huvudstrategin för polis under flera år, är det inte vettigare att ge sig på utbudet snarare? Det verkar ju som polisen börjar luta mer åt det? Jag menar alltså att det första hand försöka stänga bordelle och sätta fast kopplare.

Finns inga gränser enligt de vad trafficking, sex försäljare, CAM modeller.

Alla som en sex säljare bor med eller som denna spenderat pengar med är en hallick.

Lagen bryr sig inte heller om att vuxna själva kan göra egna val.

Vi har knappt trafficking i Sverige?
Citera
2025-10-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Det har gjorts undersökningar som visar att trafficking för sexuella ändamål utgör en minimal del av all trafficking, dvs människohandel, som förekommer. Tyvärr besvarar detta inte riktigt frågan om hur stor andel av prostitutionen som kommer av trafficking. Men man kan anta att den är låg ändå. Som sagt är det ytterst få fällande domar rörande trafficking. Koppleri är vanligare (t. ex. thaimadamer).

Sedan vet jag inte om det är effektivt att strypa utbudet. Bordeller stängs redan om de kommer till polisens kännedom. Att jaga sexköpare är lättare även om det inte leder någon vart, att efterfrågan inte minskar. Men frågan är om inte utbudet potentiellt är större ändå. Att det finns fler kvinnor som någon gång skulle kunna tänka sig att sälja sex, än det finns män som någon gång skulle kunna tänka sig att köpa sex.

Man räknar människohandel som svamp och bär plockare i Sverige. Och detta utgör statistik som folk tror handlar om slav handel.
Citera
2025-10-24, 15:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
De här kraven om hårdare tag mot prostitution är faktiskt inte tagit ur luften. Det senaste åren har faktiskt den sk trafficen ökat. De som följer med i annonser ser tydligt att de svenka tjejerna markerat minskat. Däremot har kvinnor från tex,Columbia och andra länder ökar ravinartat. Jag tror att de flesta svenne-banan kunder inte alls vill gynna denna handel. Kan vi rensa upp i detta träsk så blir alla nöjda...
Intressant. Kan du utveckla mer om traficingen från Sydamerika? Är kvinnorna hitförda med våld? Varför finns det så få åtal om detta?
Citera
2025-10-27, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...lika-brannande

En kort men väkskriven debattartikel mot prostitution. De flesta lär ju hålla med om budskapet. MEN - med risk för att verka tjatig – jag blir lite fundersam över två saker, och hoppas att någon kan hjälpa till att reda ut det.

1) Traficking utmålas som det stora problemet, men om jag förstått saken rätt är det väldigt få fällande domar för Trafficking åtminstone för sexuella ändamål. Hur kan det komma sig? Är det polisen som sköter detta dåligt eller borde debattartikelns författare lägga mer fokus på andra typer av sexhandel?

2) man ser som lösningen att ge sig på efterfrågan, och det har ju varit huvudstrategin för polis under flera år, är det inte vettigare att ge sig på utbudet snarare? Det verkar ju som polisen börjar luta mer åt det? Jag menar alltså att det första hand försöka stänga bordelle och sätta fast kopplare.

1. Jag gissar att problemet är att det är extremt svårt att komma åt de som berdriver denna verksamhet, därav de sällsynta domarna. Att det existerar är jag dock övertygad om. Det är bara att titta på t ex sex-tjejer och räkna in antalet svenska tjejer vs utländska. Hur kan t ex ett gäng tjejer från Colombia komma hit och jobba i några månader och sedn ersättas av nya tjejer från samma land, om det inte sker med några organisatörers hjälp? Och de lägenheter som uteslutande används till att inhysa sexsäljare från utlandet, hittas de verkligen av tjejerna själva och isf hur kan det komma sig att när tjej X från Rumänien äker hem, så dyker tjej Y från Ungern upp dagen efter?

2. Och även om det är svårt att komma åt de som pysslar med denna verksamhet, nog borde det gå att störa dem bättre. Det finns ju mängder av lägenheter i Stockholm som används som bordeller. Att misstänka koppleri är ju inte då märkligt och således borde man kunna knalla in i dessa lägenheter och göra husrannsakan, hålla förhör med de som säljer sex om hur de fått nys på att lägenheten går att hyra, plocka in lägenhetsägare eller de som sitter på förstahandskontraktet och förhöra dem om huruvida de vet om vad de lägenheter de hyr ut används till. Kanske skulle man kunna sätta dit någon för koppleri och om inte, så skulle man iaf störa verksamheten på många sätt.
Citera
2025-10-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
/.../1. Jag gissar att problemet är att det är extremt svårt att komma åt de som berdriver denna verksamhet, därav de sällsynta domarna. Att det existerar är jag dock övertygad om. Det är bara att titta på t ex sex-tjejer och räkna in antalet svenska tjejer vs utländska. Hur kan t ex ett gäng tjejer från Colombia komma hit och jobba i några månader och sedn ersättas av nya tjejer från samma land, om det inte sker med några organisatörers hjälp? Och de lägenheter som uteslutande används till att inhysa sexsäljare från utlandet, hittas de verkligen av tjejerna själva och isf hur kan det komma sig att när tjej X från Rumänien äker hem, så dyker tjej Y från Ungern upp dagen efter?/.../

Att det är fråga om koppleri är helt klart. Men det som du beskriver bevisar inte att det är frågan om "trafficking", om man med "trafficking" menar prostitution där sexarbetaren har tvingats sälja sex eller har lurats in i verksamheten.

Prostitutionsmotståndarna utnyttjar medvetet i sin propaganda sammanblandningen mellan frivillig prostitution där sexarbetaren kommer från annat land (och ofta sålt sex i hemlandet) och tvångsprostitution och kallar allt för "trafficking".
Citera
2025-10-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Att det är fråga om koppleri är helt klart. Men det som du beskriver bevisar inte att det är frågan om "trafficking", om man med "trafficking" menar prostitution där sexarbetaren har tvingats sälja sex eller har lurats in i verksamheten.

Prostitutionsmotståndarna utnyttjar medvetet i sin propaganda sammanblandningen mellan frivillig prostitution där sexarbetaren kommer från annat land (och ofta sålt sex i hemlandet) och tvångsprostitution och kallar allt för "trafficking".
Jag tänker att det iaf ibland måste kunna vara så (speciellt när folk kommer från länder som Colombia) att de som kommer hit gör det för att någon har en hållhake på dem. De själva eller någon nära släkting kanske står i skuld till någon kartell eller liknande, eller så är hot inblandat.

Men visst, det finns såklart mängder av utländska (och svenska) prostituerade som inte har en hallick eller ”agency” bakom sig. Och många av de som har detta, är ändå inte offer för trafficking.
Citera
2025-10-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag tänker att det iaf ibland måste kunna vara så (speciellt när folk kommer från länder som Colombia) att de som kommer hit gör det för att någon har en hållhake på dem. De själva eller någon nära släkting kanske står i skuld till någon kartell eller liknande, eller så är hot inblandat.

Men visst, det finns såklart mängder av utländska (och svenska) prostituerade som inte har en hallick eller ”agency” bakom sig. Och många av de som har detta, är ändå inte offer för trafficking.

Även om man har en hallick eller en "agency" bakom sig behöver det inte vara trafficking i meningen av att det råder tvång. Det är helt enkelt pengarna som lockar, men för att åka till ett annat, okänt, land så behöver man hjälp med kontakter och att etablera sig med mera.

Det finns en del forskning som visar på att tjejer som hade en hallick som regel (under liknande omständigheter) tjänade mer än de som inte hade en hallick. Det har funnit inlägg här på FB (och andra svenska fora) från tjejer som har sålt sex utomlands i samband med studier och arbetat för en agentur eller på bordell och som velat fortsätta som sexarbetare i Sverige, men tyckt att det så jobbigt här hemma med all administration och screening av potentiella kunder med mera som hon var van att madame to hand om. Min uppfattning om koppleri har förändrats med åren och det är nog i de flesta fall en win-win situation. Konstigt vore annars, för de flesta företeelser (där det inte råder tvång såsom slaveri) i samhället uppstår för att alla parter tjänar på det. Tjejerna är inte dumma, fastän märkligt nog just bland annat redikalfeminister de facto anser att kvinnor är dumma och lättlurade!
Citera
2025-10-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Även om man har en hallick eller en "agency" bakom sig behöver det inte vara trafficking i meningen av att det råder tvång. Det är helt enkelt pengarna som lockar, men för att åka till ett annat, okänt, land så behöver man hjälp med kontakter och att etablera sig med mera.

Det finns en del forskning som visar på att tjejer som hade en hallick som regel (under liknande omständigheter) tjänade mer än de som inte hade en hallick. Det har funnit inlägg här på FB (och andra svenska fora) från tjejer som har sålt sex utomlands i samband med studier och arbetat för en agentur eller på bordell och som velat fortsätta som sexarbetare i Sverige, men tyckt att det så jobbigt här hemma med all administration och screening av potentiella kunder med mera som hon var van att madame to hand om. Min uppfattning om koppleri har förändrats med åren och det är nog i de flesta fall en win-win situation. Konstigt vore annars, för de flesta företeelser (där det inte råder tvång såsom slaveri) i samhället uppstår för att alla parter tjänar på det. Tjejerna är inte dumma, fastän märkligt nog just bland annat redikalfeminister de facto anser att kvinnor är dumma och lättlurade!
Första stycket = Jo, därför skrev jag just det.

Vad gäller hallickar/agenter/fixare sedan. Ja, klart att de som själva kan välja att ha en hallick tjänar på det. Annars skulle de ju inte välja det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in