Citat:
Ursprungligen postat av
NuclearReactor
När ni skriver t ex att ni tar 40g snabbverkande, menar ni per dag eller per dos då?
Jag har till slut fått utskrivet Oxycodone depottablett 10mg morgon och kväll och ska bara ta G.L vid behov, men jag har redan så jäkla hög tolerans så jag behöver ta 15mg G.L (snabbverkande) per gång för att få effekt. Och två-tre gånger per dag vilket gör att dygnsdosen totalt ihop med depot blir typ 50-60mg! Känns som helt horribla mängder?
Vart går risken för överdos liksom?
Tips, byt ut dina depot till originalet och skippa generikan i fortsättningen.
OxyContin (tycker åtminstone jag) hjälper/håller i sig längre tid än dom övriga.
Dom snabbverkande har tyvärr den bieffekten, toleransen ökar snabbt.
Ett tecken på att du behöver ta fler av dessa för att slippa smärta kan också vara att du kanske har för låg dos på dina depot?
Sedan jag ökade min morgondos med 5mg extra (depot), behövde jag inte den där extra snabbverkande jag oftast tog vid lunch.
Var min läkare som påpekade detta, inget jag själv hade tänkt på.
Lycka till 🍀
Edit; 50-60mg/dag brukar räknas som rätt ”låg” dos. Dvs om man nu håller sig stabilt och däromkring*. Det är dygnsdoser runt 100mg och uppåt som benämns ev ”problematiska/riskbruk” etc inom vården om jag minns rätt..
Har själv legat ungefär där dom senaste åren utan att behöva höjas mer än dom extra 5mg/morgon.