2025-10-27, 21:26
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det är inte det som är problemet med alkohol utan problemet är att kroppen blir beroende, lite på samma sätt som heroin. Det är skillnad på psykiska och fysiska beroenden.
Jag förstår vad du menar men sanningen är när du väl är beroende så är 0 skillnad på fysiskt och psykiskt beroende. I slutändan är det bara din hjärna som är beroende av något.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-10-27 kl. 21:31.
Citera
2025-10-27, 21:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Jag förstår vad du menar men sanningen är när du väl är beroende så är 0 skillnad på fysiskt och psykiskt beroende. I slutändan är det bara din hjärna som är beroende av något.
Nej, det är ju just det som är grejen. Ett psykiskt beroende gör dig "deppad" när du inte får din drug of choice medans du blir fysiskt sjuk om du är fysiskt beroende. Så nej, det är inte i slutändan "bara din hjärna" som är beroende av alkohol, det är liksom därför alkoholism är ett sånt obehagligt beroende.
Citera
2025-10-27, 21:31
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det är ju just det som är grejen. Ett psykiskt beroende gör dig "deppad" när du inte får din drug of choice medans du blir fysiskt sjuk om du är fysiskt beroende. Så nej, det är inte i slutändan "bara din hjärna" som är beroende av alkohol, det är liksom därför alkoholism är ett sånt obehagligt beroende.
Att dopamin-systemet triggas igång och det blir allt man prioriterar gäller för alla droger och beroenden. Skillnaden med starkt fysiskt beroendeframkallande droger är bara att du måste trappa ned annars kan du dö i vissa fall.

Jo du riskerar att bli deppad i början av alla beroenden du slutar med.
Citera
2025-10-27, 21:48
Avstängd
Citat:
Att dopamin-systemet triggas igång och det blir allt man prioriterar gäller för alla droger och beroenden. Skillnaden med starkt fysiskt beroendeframkallande droger är bara att du måste trappa ned annars kan du dö i vissa fall.

Jag kan faktiskt inte mycket om just kopplingen mellan beroende och dopamin, men jag anar att det inte är det enda som triggas igång av alkohol. Om så vore fallet skulle alla droger vara lika beroendeframkallande. Vissa är bara psykiskt beroendeframkallande...

Dessutom kan dopamin triggas av mycket annat och man mår skit med för lite dopamin och kan få Parkinsons...
Citera
2025-10-27, 21:56
Medlem
Gridiots avatar
Det finns både riskfaktorer och skyddsfaktorer för och emot att utveckla ett alkoholmissbruk. Detta gäller både det genetiska och miljömässiga. Genetiken är vad den är. Och till det kan man lägga miljön i barndomen innan det är rimligt att ens exponeras för situationer där man dricker alkohol. Då blir frågan om det finns personer med så mycket skyddsfaktor att inte går att utveckla alkoholmissbruk. -Ja skulle jag säga, dels av den enkla anledningen att vissa av miljöskäl inte dricker alkohol, men även genetik i kombination med miljö som gör en väldigt motståndskraftig. -En stark självkänsla med drivkraft och livsbejakande utsikt på världen där alkohol tar mycket liten plats.
Citera
2025-10-27, 21:57
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kan faktiskt inte mycket om just kopplingen mellan beroende och dopamin, men jag anar att det inte är det enda som triggas igång av alkohol. Om så vore fallet skulle alla droger vara lika beroendeframkallande. Vissa är bara psykiskt beroendeframkallande...

Dessutom kan dopamin triggas av mycket annat och man mår skit med för lite dopamin och kan få Parkinsons...
Väldigt lurigt att säga ”bara psykiskt beroendeframkallande”.
Det är individuellt vilka droger man har lätt att fastna för.

Att en drog är fysiskt beroendeframkallande betyder inte att den är mer beroendeframkallande egentligen. Det betyder att du måste trappa ut när du slutar för att inte stressa kroppen.

Sen är det alltid det psykiskt beroendeframkallande som avgör ifall du får återfall eller inte.
Citera
2025-10-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Högfunktionerad alkoholberoende.
Som mitt.
Citera
2025-10-27, 22:28
Medlem
Jag har druckit betydligt mer än de flesta men tappade helt suget plötsligt har massor med alkohol hemma men noll sug. Vet inte vad det beror på men är ju skönt dock lite svårt socialt eftersom nästan allt socialt bygger på alkohol för mig men jag trivs bra för mig själv också.

Gissar på att det helt enkelt blev för mycket tillslut och jag tröttnade. Kan heller inte dricka mig så full så ja tappar kontrollen längre och det var mycket därför jag tror jag drack.

Jag var övertygad om att jag var obotlig alkis och skulle dricka ihjäl mig men men kanske bara en tillfällig paus även om det snart hållt i ett år.

En annan anledning är väl att man blir så sjukt bakis numera.

Om jag kan sluta så kan nog alla det och önskar alla som vill sluta att dom ska lyckas. Tyvärr tror jag det är svårt att göra bara med egen vilja men att det kanske helt enkelt bara blir för mycket tillslut. Det finns väl bara två vägar ur ett ordentligt alkoholmissbruk och det är nog att man bara tröttnar och inte får ut något av det längre eller så super man ihjäl sig.
Citera
2025-10-27, 22:45
Medlem
Citat:

Det är bara alcohol abstinens du faktisk kan dö av, det går dö på benzo abstines med, men det är väldigt ovanligt.

Det är bla därför det finns så många alcoholavtändingaskliniker och avdelningar överallt inte så mycket sådana verksamheter angående andra droger.
Senast redigerad av Blessed81 2025-10-27 kl. 22:55.
Citera
2025-10-27, 22:54
Medlem
Citat:

alcohol går även på gaba systemet, vilket gör att sömnlöshet uppsstår under abstinenser fysiska sådana då.
Citera
2025-10-27, 22:56
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Det är bara alcohol abstinens du faktisk kan dö av, det går dö på nezo abstines med, men det är väldigt ovanligt.

Det är bla därför det finns så många alcoholavtändingaskliniker och avdelningar överallt inte så mycket sådana verksamheter angående andra droger.
Du kan dö av opioid avgiftning också även om det är ovanligt.
Inte så vanligt att folk dör av alkohol avgiftning heller men poängen är att du måste trappa ned de fysiskt beroendeframkallande substanserna, otrevligheter händer annars.
Citera
2025-10-27, 22:58
Medlem
Citat:
Du kan också dö av opioid avgiftning även om det är ovanligt.
Inte så vanligt att folk dör av alkohol avgiftning heller men poängen är att du måste trappa ned de fysiskt beroendeframkallande substanserna, otrevligheter händer annars.
jag har läst mycket om det frågat både beroende forskare och överläkare inom beroende vård alla säger man inte dör av opiodavtändning men du blir väldigt dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in