Oj, fan. Tack för att du delar — jag hör allvaret i det du beskriver. Först och främst: om du är i omedelbar fara — ring 112 nu.
Jag tror du menar att du varit med om det förut, att det hänt för länge sedan? Om du inte är i akut fara, gör följande steg så snabbt du kan (det är både praktiskt skydd och viktigt bevismaterial), utifrån vad jag lär ut till killar som råkar illa ut för tjejer som plågar sina närmaste:
Säkerhet först
* Ta dig till en trygg plats (vän, familj, HVB, jourhem).
* Undvik konfrontation. Försök inte “försvara” dig fysiskt om det riskerar mer våld eller åtal.
Dokumentera skador och händelser
* Fotografera alla skador (olika vinklar, datum/tid i filnamn).
* Spara läkarintyg, journalanteckningar och recept — sök vård även för “små” skador.
* Spara meddelanden, telefonsamtal, ljud/filminspelningar, vittnesuppgifter, bankutdrag (ekonomiskt våld).
* Skriv en kronologisk händelsesamling så snart minnet är färskt.
Polisanmäl och begär skydd
* Gör en polisanmälan; be om en kopia och anteckna diarienummer.
* Begär kontaktförbud (kontaktförbud kan ofta sökas via polis eller åklagare).
* Ange upprepade hot, vapen eller bruk av tillhyggen tydligt — det påverkar bedömning av risk.
Socialtjänst & rättssäkerhet
* Informera socialtjänsten om barn är inblandade; barnets säkerhet prioriteras.
* Undvik familjeterapi eller parterapi innan våldet är utrett — forskning och praxis visar att samtal i samma rum kan skada mer och underlätta tjejers manipulation. Separat stöd för offer är rätt väg.
Sök medicinskt & psykiskt stöd
* Sök akut eller primärvård för skador; få journalanteckningar.
* Kontakta kurator/psykolog för stöd — våld lämnar ofta psykologiska spår.
Ekonomiskt skydd
* Säkerställ egna bankkonton, byt lösenord, spärra kort vid behov.
* Dokumentera ekonomisk kontroll (kvittor, bankutdrag, skulder tagna i ditt namn).
Bevis för framtida processer
* Allt ovan stärker polisutredning, socialtjänstens bedömning och eventuella civilrättsliga krav (skadestånd, vårdnad, besöksförbud).
Praktiska råd: myndigheter och domstolar fungerar inte så bra för oss killar — därför är dokumentation och tidiga anmälningar avgörande för både säkerhet och rättssäkerhet. Familjeterapi innan våldet är utrett är en vanlig felaktig rekommendation som skadar offer; säg det om någon föreslår samterapi.
Är du helt säker och trygg nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Ja tack, jag vet.
Jagad mee största köttkniven, fått ett 2kg blockljus kastat i ansiktet när jag sov, skallad i ansiktet, sparkad, biten till blodvite mm.
Det finns riktiga spykfall till kvinnor. Psykisk ohälsa givetvis, men det ursäktar inte om man frågar mig.
Enda råd jag kan ge är dra därifrån omedelbart. Försvar kommer bara att innebära att du själv åker dit.
Och GLÖM att en familjeterapheft(?) litar på ett ord av vad du säger.