2025-10-27, 19:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är ju även helt subjektivt om man försummar ett barn eller djur också då.

Den avgörande skillnaden är att du och jag är jämlikar. Barn och djur är inte våra jämlikar.
Jag har ansvar för hur mina barn eller mina djur mår. Jag har inte ansvar för hur min fru mår. Det har hon själv. Förstår du skillnaden?
Citera
2025-10-27, 19:31
Medlem
AndersPersson99s avatar
En man som inte kan värja sig mot en kärring är inte en man. Därför existerar ej kvinnors våld mot män. Stäng tråden.
Citera
2025-10-27, 19:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den avgörande skillnaden är att du och jag är jämlikar. Barn och djur är inte våra jämlikar.
Jag har ansvar för hur mina barn eller mina djur mår. Jag har inte ansvar för hur min fru mår. Det har hon själv. Förstår du skillnaden?

Nä, jag fattar inte hur du tänker, och jag ger upp på att försöka.

Jag tror ju på att man kan bli mördad av en jämlike precis som man kan bli skjuten av polisen.

Och jag tror att psykisk misshandel kommer vara ett brott i framtiden.
Citera
2025-10-27, 20:21
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
En man som inte kan värja sig mot en kärring är inte en man. Därför existerar ej kvinnors våld mot män. Stäng tråden.
Ja du, så hade det ju kunnat vara om man lever i en inbillad värld.
Försvara sig innebär ju helt garanterat att kärring åker på spö, åsamkas blåmärken mm.
Resultatet är att du själv åker dit. De flesta män med ett fungerande huvud lämnar relationen så snart de inser att det är omöjligt att göra något åt idioten.

Men kom inte och påstå att du kan försvara dig utan att åka dit.

Har själv varit i en relation med våldsam sjuk kvinna.
Valde att inte försvara mig (åka dit) och dumpade henne efter 2år tillsammans varav de första 1.5 var bara bra.
Ja, jag var väldigt mycket starkare än henne med det har man ingen som helst nytta av.
Citera
2025-10-27, 20:29
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Kvinnor som misshandlar fysiskt gör det gärna med tillhyggen eller vassa vassa hårda naglar så den ursäkten är nog rätt klen.
Ja tack, jag vet.
Jagad mee största köttkniven, fått ett 2kg blockljus kastat i ansiktet när jag sov, skallad i ansiktet, sparkad, biten till blodvite mm.

Det finns riktiga spykfall till kvinnor. Psykisk ohälsa givetvis, men det ursäktar inte om man frågar mig.

Enda råd jag kan ge är dra därifrån omedelbart. Försvar kommer bara att innebära att du själv åker dit.
Och GLÖM att en familjeterapheft(?) litar på ett ord av vad du säger.
Citera
2025-10-27, 21:16
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Precis, viktigt – rädslan för offentlig stämpling. Den gör att många, särskilt män, undviker att prata om orättvisor och dubbelmoral. Och ja, svensk media har ofta en vinklad könsdramaturgi där kvinnor alltid beskrivs som offer och män som förövare, även när fallen juridiskt är likvärdiga. Det skadar förtroendet för både rättsväsendet och journalistiken. Skadar illa.

Fakta visar att den här skevheten sedan länge finns även i statistiken: män döms hårdare för samma brottstyper och får mindre sympati i medierna, medan kvinnors överträdelser oftare förklaras med psykisk ohälsa eller relationella faktorer. Det är inte hat mot kvinnor att påpeka det – det är en rättssäkerhetsfråga för alla.

Samhällsnyttan ligger i att vi vågar prata öppet om detta utan att demonisera någon sida. Mediernas uppgift är granskning, inte moralism.

Hur tror du vi kan skapa en mediekultur som granskar makt och kön åt båda håll, utan att den ena gruppens lidande tystas för att den andra ska få sympati?

Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag tror att många är rädda för att bli offentlig smutskastad av massmedia ifall man vågar påpeka all denna dubbelmoral. massmedia är ju även den på feministernas sida.

har du även hört talas om när bianca wahlgren, mot betalning, blev uppullad? bianca lagfördes inte.
däremot blev biancas släkting niclas lagförd för ett avrunk på ett thaimassage. snacka om att vi lever i ett hycklerisamhälle.
Citera
2025-10-27, 21:27
Avstängd
Matadhamsters avatar
De flesta självmord är sannolikt kopplade till alkohol, narkotika, skulder, psykisk ohälsa- inte våldsutsatthet och om så är fallet är det någon våld från män, som får män att avsluta sina egna liv.

Ekonomiskt våld är det även män som utövar främst. Dvs att kvinnor inte kan separera pga att mannen har ekonomisk kontroll.

Sedan ska väl psykiskt våld bli straffbart inom kort?

Sist men inte minst är det främst vi barn till våldsamma eller psykiskt misshandlande kvinnor som utsätts.

Hela världen har lyssnat på min mammas aktiva våld mot mig förklätt till haranger av påståenden om mig. Jag skiter fullständigt i hur kränkta hennes män kan ha känt sig då de överlag varit delaktiga på olika vis. Men jag ser däremot ett stort problem i att människor som hon kan lura någon att köpa ett hus utan att sedan bidra med något och ha laglig rätt till hälften pga sambolagen då sambolagen ska skydda från ekonomiskt våld men somliga är parasiterande och arbetar inte för att de försörjer sig på andra människor hela tiden. Jag menar att syftet med att den som tar hand om hem och barn inte ska stå lottlös, förstår jag men våld i nära relation innebär att en person hela tiden manipulerar och utövar kontroll för att få sin vilja igenom.
Citera
2025-10-27, 21:29
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Oj, fan. Tack för att du delar — jag hör allvaret i det du beskriver. Först och främst: om du är i omedelbar fara — ring 112 nu.

Jag tror du menar att du varit med om det förut, att det hänt för länge sedan? Om du inte är i akut fara, gör följande steg så snabbt du kan (det är både praktiskt skydd och viktigt bevismaterial), utifrån vad jag lär ut till killar som råkar illa ut för tjejer som plågar sina närmaste:

Säkerhet först
* Ta dig till en trygg plats (vän, familj, HVB, jourhem).
* Undvik konfrontation. Försök inte “försvara” dig fysiskt om det riskerar mer våld eller åtal.

Dokumentera skador och händelser
* Fotografera alla skador (olika vinklar, datum/tid i filnamn).
* Spara läkarintyg, journalanteckningar och recept — sök vård även för “små” skador.
* Spara meddelanden, telefonsamtal, ljud/filminspelningar, vittnesuppgifter, bankutdrag (ekonomiskt våld).
* Skriv en kronologisk händelsesamling så snart minnet är färskt.

Polisanmäl och begär skydd
* Gör en polisanmälan; be om en kopia och anteckna diarienummer.
* Begär kontaktförbud (kontaktförbud kan ofta sökas via polis eller åklagare).
* Ange upprepade hot, vapen eller bruk av tillhyggen tydligt — det påverkar bedömning av risk.

Socialtjänst & rättssäkerhet
* Informera socialtjänsten om barn är inblandade; barnets säkerhet prioriteras.
* Undvik familjeterapi eller parterapi innan våldet är utrett — forskning och praxis visar att samtal i samma rum kan skada mer och underlätta tjejers manipulation. Separat stöd för offer är rätt väg.

Sök medicinskt & psykiskt stöd
* Sök akut eller primärvård för skador; få journalanteckningar.
* Kontakta kurator/psykolog för stöd — våld lämnar ofta psykologiska spår.

Ekonomiskt skydd
* Säkerställ egna bankkonton, byt lösenord, spärra kort vid behov.
* Dokumentera ekonomisk kontroll (kvittor, bankutdrag, skulder tagna i ditt namn).

Bevis för framtida processer
* Allt ovan stärker polisutredning, socialtjänstens bedömning och eventuella civilrättsliga krav (skadestånd, vårdnad, besöksförbud).

Praktiska råd: myndigheter och domstolar fungerar inte så bra för oss killar — därför är dokumentation och tidiga anmälningar avgörande för både säkerhet och rättssäkerhet. Familjeterapi innan våldet är utrett är en vanlig felaktig rekommendation som skadar offer; säg det om någon föreslår samterapi.

Är du helt säker och trygg nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja tack, jag vet.
Jagad mee största köttkniven, fått ett 2kg blockljus kastat i ansiktet när jag sov, skallad i ansiktet, sparkad, biten till blodvite mm.

Det finns riktiga spykfall till kvinnor. Psykisk ohälsa givetvis, men det ursäktar inte om man frågar mig.

Enda råd jag kan ge är dra därifrån omedelbart. Försvar kommer bara att innebära att du själv åker dit.
Och GLÖM att en familjeterapheft(?) litar på ett ord av vad du säger.
Citera
2025-10-27, 21:35
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Ledsamt att läsa, starkt av dig att dela med dig. Du beskriver något väldigt viktigt – att våld i nära relationer inte bara följer könsgränser, utan handlar om makt, kontroll och psykisk obalans. Du har ju helt rätt i att många barn far så illa när en förälder använder manipulation, skuld eller ekonomisk kontroll som vapen. Det är psykiskt våld, oavsett vem som utövar det.

Samtidigt visar forskningen att självmord ofta har flera samverkande orsaker – psykisk ohälsa, separation, skulder, beroende – men just separation och förlust av barnkontakt är bland de starkaste riskfaktorerna för män. Det visar bland annat Socialstyrelsen, Karolinska Institutet och WHO. Det är alltså inte “mäns våld mot män” som driver självmorden, utan ofta emotionellt våld, umgängessabotage och rättslig maktlöshet efter relationer. Kvinnor som psykar.

Ekonomiskt våld går också åt båda håll. Forskningen från Jämställdhetsmyndigheten (2025) och Brå visar att män ofta drabbas hårdare ekonomiskt vid separationer – de förlorar både bostad, barnkontakt och stora delar av inkomsten, medan kvinnors ekonomiska beroende oftare handlar om strukturell ojämlikhet.

Du verkar se mönstret så tydligt: våld handlar om kontroll, inte kön.
En svår fråga att fundera över är därför: hur kan vi skapa ett system som fångar just det du beskriver – psykiskt våld, oavsett förövarens kön – utan att återigen bygga det på gamla könsroller?

Det är starkt att du delar egna erfarenheter. Just ditt perspektiv behövs för att bryta tystnaden på riktigt. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
De flesta självmord är sannolikt kopplade till alkohol, narkotika, skulder, psykisk ohälsa- inte våldsutsatthet och om så är fallet är det någon våld från män, som får män att avsluta sina egna liv.

Ekonomiskt våld är det även män som utövar främst. Dvs att kvinnor inte kan separera pga att mannen har ekonomisk kontroll.

Sedan ska väl psykiskt våld bli straffbart inom kort?

Sist men inte minst är det främst vi barn till våldsamma eller psykiskt misshandlande kvinnor som utsätts.

Hela världen har lyssnat på min mammas aktiva våld mot mig förklätt till haranger av påståenden om mig. Jag skiter fullständigt i hur kränkta hennes män kan ha känt sig då de överlag varit delaktiga på olika vis. Men jag ser däremot ett stort problem i att människor som hon kan lura någon att köpa ett hus utan att sedan bidra med något och ha laglig rätt till hälften pga sambolagen då sambolagen ska skydda från ekonomiskt våld men somliga är parasiterande och arbetar inte för att de försörjer sig på andra människor hela tiden. Jag menar att syftet med att den som tar hand om hem och barn inte ska stå lottlös, förstår jag men våld i nära relation innebär att en person hela tiden manipulerar och utövar kontroll för att få sin vilja igenom.
Citera
2025-10-27, 21:41
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Det du skriver är ett fult exempel på den skadliga machonorm som faktiskt gör att många män inte vågar berätta när de blir misshandlade eller kontrollerade. Det är just den här sortens föreställningar – att “en riktig man ska tåla allt” – som bidrar till mörkertalen, självmorden och tystnaden. Så korkat och okunnigt. Och du har inte sett mycket av världen eller läst rapporter och forskning... suck så omanligt...

Fakta är tydliga sedan länge: enligt Brå 2024 och Jämställdhetsmyndigheten nu 2025 uppger över 400 000 män i Sverige att de utsatts för våld i nära relation. Många av dem avstår från att söka hjälp just för att de riskerar att mötas av förakt eller hån. Det är inte styrka – det är ett samhälle som sviker.

Om vi menar allvar med att vilja minska våldet, varför skulle vi då vilja förneka halva problemet bara för att det krockar med gamla könsroller?

Vore det inte mer manligt – och mänskligt – att stå upp för sanning, empati och rättvisa oavsett vem som drabbas? Om du kan höja dig upp ur dyn i debatten?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Citera
2025-10-27, 21:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Det du skriver är ett fult exempel på den skadliga machonorm som faktiskt gör att många män inte vågar berätta när de blir misshandlade eller kontrollerade. Det är just den här sortens föreställningar – att “en riktig man ska tåla allt” – som bidrar till mörkertalen, självmorden och tystnaden. Så korkat och okunnigt.

Jag blir glad när jag ser att det forskas på våld mot män, det behövs. Det är synd det finns våld, men nu gör det det, och då är det bra att det kommer upp till ytan så att folk ser att det är ett folkhälsoproblem och ett jämställdshetsproblem.

Det ska absolut inte vara så att killar ska behöva hålla käft om de blir misshandlade av partners eller i andra nära relationer. Och misshandeln behöver inte vara fysisk för att uppmärksammas. Kvinnors psykiska våld måste ut i ljuset.

Och för det behöver inte alla killar sättas i pratterapi med one size fits all, där alla psykiska problem kan pratas bort. Psykisk ohälsa ska bemötas på ett sätt som gynnar den som söker vård. Det kanske är lite OT men så tycker jag iallafall.
Citera
2025-10-27, 21:50
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Du beskriver något som många inte förstår förrän de själva upplevt det: att fysiskt försvar mot en våldsam partner ofta blir en fälla för mannen själv. Polisen, rättsväsendet och socialtjänsten tolkar ofta situationen genom kön, inte genom fakta – vilket gör att även den som skyddar sig riskerar att bli misstänkt. Det är ett mycket allvarligt svenskt systemfel som också bekräftas i forskning från bland annat Högskolan i Gävle och Brå: män som utsätts för våld eller psykisk misshandel får sällan hjälp och känner ofta maktlöshet inför myndigheter.

Att lämna är därför ofta det enda säkra alternativet, men det är inte lätt – särskilt när barn, ekonomi eller elaka lögner och förtal är inblandat. Det är starkt att du valde att ta dig ur i tid.

Manlighet i sin bästa form kan faktiskt vara en skyddsfaktor när kvinnor blir förövare.
Egenskaper som självkontroll, lojalitet, lugn under press och förmågan att ta ansvar är traditionellt manliga dygder som i det här sammanhanget kan hjälpa män att hantera farliga eller destruktiva relationer utan att förlora sig själva.

Att inte slå tillbaka, att i stället välja att lämna, dokumentera, söka stöd och stå upp för rättssäkerhet – det är styrka, inte svaghet. Det är en modern form av manlighet: att kunna skydda sig själv och andra utan att tappa respekt, integritet eller självbehärskning.

Samtidigt måste samhället sluta tolka den självkontrollen som “bevis på att män inte är utsatta”. Just det gör att många män inte blir tagna på allvar.

Kanske är det dags att vända på frågan: i stället för att misstänkliggöra manlighet – varför inte lyfta fram dess goda sidor som resurs i att bryta våldsspiraler och bygga sunda relationer? Och varför finns det fortfarande inga tydliga, könsneutrala skyddsrutiner för män i riskrelationer – trots att evidensen visar att det behövs?

För varje man som vågar prata om det, kommer fler förstå att våld inte handlar om kön, utan om makt och kontroll. Tack för att du berättar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja du, så hade det ju kunnat vara om man lever i en inbillad värld.
Försvara sig innebär ju helt garanterat att kärring åker på spö, åsamkas blåmärken mm.
Resultatet är att du själv åker dit. De flesta män med ett fungerande huvud lämnar relationen så snart de inser att det är omöjligt att göra något åt idioten.

Men kom inte och påstå att du kan försvara dig utan att åka dit.

Har själv varit i en relation med våldsam sjuk kvinna.
Valde att inte försvara mig (åka dit) och dumpade henne efter 2år tillsammans varav de första 1.5 var bara bra.
Ja, jag var väldigt mycket starkare än henne med det har man ingen som helst nytta av.
Senast redigerad av ExtremaMitten 2025-10-27 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in