• 1
  • 2
2025-10-27, 19:07
Medlem
På 90-talet kunde man se vad som såg ut som en vinterversion av M90 fältuniform. Som jag minns det från tiden var det egentligen för stadsmiljö och kanske inte ens försvarsmaktens materiel. Det förekom åtminstone bland tuffingar på stan. Internet verkar uppvisa en total avsaknad av bildbevis men tänk M90 där de två gröna kulörerna ersatts av vitt och ljusgrått.

Vad är det jag minns?
Citera
2025-10-27, 19:17
Medlem
Anybodykillers avatar
Urban pattern m81?

https://cdn11.bigcommerce.com/s-0ot4...824213.jpg?c=2

Urban m90:
https://megacamo.com/wp-content/uplo...6C98115D3A.png

Andra alternativ är monolith eller White Tiger.

Edit: Taiga?
https://i.pinimg.com/736x/cc/22/ff/c...349d423665.jpg
Senast redigerad av Anybodykiller 2025-10-27 kl. 19:28.
Citera
2025-10-27, 19:24
Medlem
https://m.media-amazon.com/images/I/...1000_QL80_.jpg
Inte detta du tänker på? Det heter just "Urban Camo" och dök upp på 90-talet. Jag vet att byxor med detta mönster var väldigt populärt.
Citera
2025-10-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Urban pattern m81?

https://cdn11.bigcommerce.com/s-0ot4...824213.jpg?c=2

Urban m90:
https://megacamo.com/wp-content/uplo...6C98115D3A.png

Andra alternativ är monolith eller White Tiger.

Första exemplet matchar rätt bra hur jag minns kontrasterna i kulörerna men jag vill ha det till att det hade "kantigheten" från M90.

Andra exemplet är för grådassigt. Det svarta ska vara svart, som innnanför kragen i bild.

Båda är nutida produktion?

Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
https://m.media-amazon.com/images/I/...1000_QL80_.jpg
Inte detta du tänker på? Det heter just "Urban Camo" och dök upp på 90-talet. Jag vet att byxor med detta mönster var väldigt populärt.
Som ovan, bra konstrast men inte kantigt.

Jag hittade denna artikel:

https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...dsam-historia/

En bit ner nämns en jacka från Maharishi med bild. Jag minns dock inte de runda prickarna och det är sämre kontrast mellan de ljusa inslagen.
Citera
2025-10-27, 19:43
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Första exemplet matchar rätt bra hur jag minns kontrasterna i kulörerna men jag vill ha det till att det hade "kantigheten" från M90.

Andra exemplet är för grådassigt. Det svarta ska vara svart, som innnanför kragen i bild.
Jag förstår, då vore det nästan bästa att försöka hitta foton från försvarsmakten. Svårt att säga om det kan ha varit en prototyp eller liknande?
Citat:
Båda är nutida produktion?
Korrekt tyvärr.
Citera
2025-10-27, 21:30
Medlem
Mr AI svarar:

"The camouflage pattern you're referring to is likely the Swedish urban camouflage, a variant of the M90 pattern rendered in black, white, and shades of grey. It gained popularity in Swedish streetwear during the early 1990s.

This pattern is a monochrome adaptation of the M90 splinter camouflage, originally designed for military use.

While the standard M90 features green, beige, and black angular shapes, the urban version uses greyscale tones—black, white, and grey—for a more stylized, city-friendly look.

It was never officially adopted by the Swedish Armed Forces but became popular through surplus stores and fashion reinterpretations."

Det blir sämre när Copilot lovar visa autentiska bilder på plaggen, då kommer samma nutida bilder fram igen.
Citera
2025-10-28, 07:50
Medlem
Citat:

Värt att komma ihåg, är att man inte tog mönsterskydd på M90, vilket innebär att i princip vem som helst ha kunnat tillverka ett sådant mönster i vilken färg de vill, utan repressalier.
Alltså. Det du minns kan ju ha varit tillverkat av vem som helst i minimal upplaga.
Citera
2025-10-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag förstår, då vore det nästan bästa att försöka hitta foton från försvarsmakten. Svårt att säga om det kan ha varit en prototyp eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Värt att komma ihåg, är att man inte tog mönsterskydd på M90, vilket innebär att i princip vem som helst ha kunnat tillverka ett sådant mönster i vilken färg de vill, utan repressalier.
Alltså. Det du minns kan ju ha varit tillverkat av vem som helst i minimal upplaga.

Prototyp eller fälttest styrks ju av svaret från Copilot ovan. Det är lite intressant att sista meningen är enda stycket som inte i huvudsak är en repetition av min frågeställning till Copilot. Så kanske finns nåt? Jag vill minnas jag sett grejerna på överskottsbolaget men det är i så fall för över 30 år sedan.

Jag kollade med Copilot igen och fick detta:
"Winter M90 Camouflage
Purpose: Designed for snowy environments, especially in northern Sweden.

Pattern: Maintains the angular splinter design of the standard M90 but uses white, light grey, and pale green tones.

Use: Primarily issued to Arctic troops and winter training units. It was not widely distributed across the entire military.

Garments: Included insulated jackets, overpants, and parkas. These were often worn over standard uniforms for added warmth and concealment.

Urban M90 Camouflage
Purpose: Intended for urban operations or law enforcement-style units.

Pattern: Retains the geometric splinter layout but shifts to greyscale tones — typically black, grey, and white.

Status: This variant was never officially adopted by the Swedish Armed Forces. It was more commonly seen in commercial reproductions or airsoft/militia gear.

Availability: Some brands like Brandit and TAC-UP GEAR have produced urban-style M90 clothing for civilian use, often labeled as “Urban Legend” or “M90 Urban”
."

Men så fort jag ber om källor så pekas det på nutida produkter.
Fanns repro redan tidigt 90-tal? Redan överskott känns märkligt redan då. Jag tycker även ej antagna persedlar ur ett då nytt uniformssytem borde hanterats annorlunda.
Citera
2025-10-29, 07:51
Medlem
Citat:
Prototyp eller fälttest styrks ju av svaret från Copilot ovan. Det är lite intressant att sista meningen är enda stycket som inte i huvudsak är en repetition av min frågeställning till Copilot. Så kanske finns nåt? Jag vill minnas jag sett grejerna på överskottsbolaget men det är i så fall för över 30 år sedan.

Jag kollade med Copilot igen och fick detta:
"Winter M90 Camouflage
Purpose: Designed for snowy environments, especially in northern Sweden.

Pattern: Maintains the angular splinter design of the standard M90 but uses white, light grey, and pale green tones.

Use: Primarily issued to Arctic troops and winter training units. It was not widely distributed across the entire military.

Garments: Included insulated jackets, overpants, and parkas. These were often worn over standard uniforms for added warmth and concealment.

Urban M90 Camouflage
Purpose: Intended for urban operations or law enforcement-style units.

Pattern: Retains the geometric splinter layout but shifts to greyscale tones — typically black, grey, and white.

Status: This variant was never officially adopted by the Swedish Armed Forces. It was more commonly seen in commercial reproductions or airsoft/militia gear.

Availability: Some brands like Brandit and TAC-UP GEAR have produced urban-style M90 clothing for civilian use, often labeled as “Urban Legend” or “M90 Urban”
."

Men så fort jag ber om källor så pekas det på nutida produkter.
Fanns repro redan tidigt 90-tal? Redan överskott känns märkligt redan då. Jag tycker även ej antagna persedlar ur ett då nytt uniformssytem borde hanterats annorlunda.

Vet inte varför du citerade mig, men du kan få lite input ändå.

Du visar själva anledningen till att INTE förlita sig på nån form av AI-tjänst. Som du säger, så får du bara nutida källor, ty det är det flest av, om inte de endast förekommande. Och det är från detta, de statistiskt flesta källorna din AI kommer att svara. Kunskap som ligger i folks skallar och minnen, som mitt inlägg, får du inte med i ett AI-svar…..
Citera
2025-10-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vet inte varför du citerade mig, men du kan få lite input ändå.

Du är utvald! Jo, men det du skriver annan produktion, jag tänkte skriva längre om det när jag började men fick bara med undran om repro (reproduktion, kanske inte rätt uttryck) innan klockan redan var för mycket. Om det är som jag minns att jag såg dessa kläder under 1992-1995, när uniformssystemet fortfarande är under utrullning, är det inte lite tidigt för någon att ha sytt upp en alternativ kollektion som är inspirerad av M90?

Citat:
Du visar själva anledningen till att INTE förlita sig på nån form av AI-tjänst. Som du säger, så får du bara nutida källor, ty det är det flest av, om inte de endast förekommande. Och det är från detta, de statistiskt flesta källorna din AI kommer att svara. Kunskap som ligger i folks skallar och minnen, som mitt inlägg, får du inte med i ett AI-svar…..
Så är det. Jag satt nog i tre timmar igår och nästan grät när den ena ledtråden efter den andra loopade tillbaka till samma nutida gucciflage. Samtidigt blir det svårt att släppa opromtade svar som "It was never officially adopted by the Swedish Armed Forces but became popular through surplus stores and fashion reinterpretations." från första AI-sessionen. Då hade jag inte frågat nåt om surplus eller användning. Det får mig att tro att det finns nåt där ändå. Nånstans. Annars var det mycket på formatet;

-Hej AI, fanns det ett M90-mönster som i huvudsak var svart och vitt?
-Hej SoS, ja det fanns ett M90-mönster som i huvudsak var svart och vitt. Vill du se en AI-genererad bild?

Ska prova lite alternativa sökmotorer.
Citera
2025-10-29, 20:20
Medlem
Asså, denna bilden...
https://i.pinimg.com/originals/b0/33...ba4bba0270.jpg
"Futuristic" hos pinterest.

Alternativ länk där det är taggat "Urban"...
https://wallpapertag.com/wallpaper/f...-2048x1465.jpg

Bilden verkar vara från nåt jippo 2014.
Senast redigerad av saltochsyrlig 2025-10-29 kl. 20:34.
Citera
2025-11-05, 20:59
Medlem
Det fanns någon form av M/90 city-camo, som Ö&B sålde när de precis gått ifrån att sälja överskott från försvarsmakten.
Runt 2000 tror jag.
Det var usel tygkvalitet och de var väldigt billiga, så att de flesta som använde dem typ A-laget och pundare.

Men det har funnits tre olika färgnyanser på M/90 i början.
En för södra Sverige, typ Skåne och Blekinge.
Den liknande city-camo med mer grå och ljusgröna inslag.
En för Mellansverige, det mönster och färgsättning som är kvar idag granskog all the way.
En norrländsk, som var mer brun och grå än grön.
Vad jag vet överlevde bara norrländska varianten till att testas som M/90P för stridsfordonbesättningar på I19, under ett års tid.

Jag tror jag såg de skånska färgerna användas av en B-styrka under ett repmöte på Revinge räddniningsskola 1994.
Och att våra sjukvårdare klippte sönder dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in