2025-10-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Vad ska de med bygget till när det inte finns någon affär?
Efterfrågan på nytt stål finns kvar. Handlar mest om frågan om lönsamhet. Grunden i vad de bygger är en elektrougn, det är inget nytt. Runt om i världen så finns inte så många koleldade masugnar någe mer. Större delen av LKABs export av järnmalmspellets går till elektriska anläggningar och har så gjort i sådär 30 år. Den gamla masugnen, thomas processen, går mot sitt slut kvalitetsmässigt när de elektriska och järnsvamp tar över, att inte utvecklas är inget alternativ.

Något många inte tänker på, är att järnmalm och en stor del av stålindustrin säljer till världsmarknadspris i dollar. De kan inte konkurrera med pris, bara med effektivitet, kvalié och leveranssäkerhet, därtill "guts" nog att skriva mycket långa kontrakt.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-10-27 kl. 19:18. Anledning: Förtydligande
Citera
2025-10-27, 19:22
Medlem
otellos avatar
Som jag förstått är inte pensionsfonderna lika exponerade om man jämfört med Northvolt.
Citera
2025-10-27, 19:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Hade alla haft lika trångsynt och inkompetent tankesätt som dig skulle Sverige inte haft entreprenörer som skapat skype, Spotify, kullagret, dynamiten, blixtlåset, trepunktsbältet osv. Nästan alla stora uppfinningar har mottagits med skepsis från negativa individer ibland måste man chansa för att lyckas. Många jämför detta med northvolt men det är bara korkat eftersom northvolt gav sig in på en marknad som redan hade många olika aktörer som var mer etablerade
Varken stegra eller northvolt har några "uppfinningar". Båda är tvärtom gammal etablerad teknik i massiv industriell skala, med enorma bidrag, i hopp om att kunderna ska acceptera höga priser eftersom de värnar miljön energimässigt. Tyvärr finns inga exempel på kunder som värnar miljön genom att betala mer.

Det enda exempel jag vet som är lönsamt är islands alu-tillverkning. På Island finns oändliga mängder nästan-gratis-energi, men det verkar inte vara lönsamt för stål kanske eftersom den produkten är för billig jämfört med aluminium. Men annars borde all järnmalm exporteras från Sverige till island, det är den lönsamma lösningen.
Citera
2025-10-27, 19:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Som jag förstått är inte pensionsfonderna lika exponerade om man jämfört med Northvolt.
Det är ganska lite pengar än så länge jämfört med northvolt men exakt nu smäller det ju till och krävs 10 miljarder så det är också nu staten och ATP måste ta beslutet att inte vara med.
Citera
2025-10-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men är det någon risk egentligen? Om Stegra går i konkurs säljs skiten billigt till någon som fortsätter bygga upp stålverket. Om fem år är produktionen i full gång, något försenat. Det fossiltillverkade stålet kommer att fasas ut, hur gärna ni än önskar att det inte skulle vara sant.
Nej, det finns ingen marknad för stålet så inget privat kapital kommer ta över. Hela idén var dömd att misslyckas - men så länge korkade politiker öser pengar över vansinnet kommer det fortsätta.
Konkar det blir det som med stålverk 80 - absolut ingenting mer än skulder kvar.
Citera
2025-10-27, 19:26
Medlem
Citat:
Hade alla haft lika trångsynt och inkompetent tankesätt som dig skulle Sverige inte haft entreprenörer som skapat skype, Spotify, kullagret, dynamiten, blixtlåset, trepunktsbältet osv. Nästan alla stora uppfinningar har mottagits med skepsis från negativa individer ibland måste man chansa för att lyckas. Många jämför detta med northvolt men det är bara korkat eftersom northvolt gav sig in på en marknad som redan hade många olika aktörer som var mer etablerade

Det är klart att det alltid finns ett visst mått av risktagande när man satsar på något nytt. Men alla de saker du räknar upp har ju ändå haft en grundläggande affärsidé som bottnar i något mer än bara önskedrömmar.
Vill man inte ta så stora risker är ju det vettiga att börja i liten skala. Både med northvolt och stegra var det plötsligt så bråttom att få till detta att man pumpade in pengar i projekt som byggde på att man så gärna ville att det skulle funka. Istället hade man kunnat börja litet och sen pumpa in pengar när företagen visat att de har en fungerande produktion. Helt vansinnigt att låta politisk vilja vara drivkraft istället för att se vad som faktiskt bär sig.
Citera
2025-10-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Varken stegra eller northvolt har några "uppfinningar". Båda är tvärtom gammal etablerad teknik i massiv industriell skala, med enorma bidrag, i hopp om att kunderna ska acceptera höga priser eftersom de värnar miljön energimässigt. Tyvärr finns inga exempel på kunder som värnar miljön genom att betala mer.

Det enda exempel jag vet som är lönsamt är islands alu-tillverkning. På Island finns oändliga mängder nästan-gratis-energi, men det verkar inte vara lönsamt för stål kanske eftersom den produkten är för billig jämfört med aluminium. Men annars borde all järnmalm exporteras från Sverige till island, det är den lönsamma lösningen.
Nja det stegra gör är det inte någon annan i världen som gör om jag nu inte missat något vilket jag kan ha gjort. Men om du känner till något företag som gör fossilfritt stål får du gärna informera mig
Citera
2025-10-27, 19:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nja det stegra gör är det inte någon annan i världen som gör om jag nu inte missat något vilket jag kan ha gjort. Men om du känner till något företag som gör fossilfritt stål får du gärna informera mig
Jo, men det är väl inte någon ny uppfinning som tillkommit. Bara en massa pengar som gör att man kan prova energikällor som annars inte är lönsamma.

Det är ganska likt att kalla vindkraften för "modern uppfinning". I själva verket är vindkraft urgammal teknik, vindmöllor fanns i Europa från 1500 talet, men de stängdes allihop på 1800-talet när ångmaskinen kom. Människan ratade vindkraft för att den ar opraktisk och olönsam.
Citera
2025-10-27, 19:39
Avstängd
Citat:
Öh, jo? Allt du räknar upp har sponsrats av privat kapital. Och inte 100-miljsrdersprojekt till att börja med. Håll bara käften kommunidtdrägg. Läs på lite om "gröna omställningen", men är väl för svårt att läsa?
Citera
2025-10-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Sosseväljarna gör att jordens rövhål kommer till makt. Det slutar aldrig bra.

Det var utomordentligt snällt sagt! Röstar man med rövhålet, så får vi rövhål vid makten. Självklart, som en naturlag!
Citera
2025-10-27, 19:42
Avstängd
Citat:
Varför skulle någon betala mer pengar för detta fossilfria stål än traditionellt stå. Nedsmält stål är "miljövänligt" men ingen vill betala mer för det ändå. Du är oinsatt och ignorant. https://www.expressen.se/debatt/sven...ast-i-varlden/
Citera
2025-10-27, 19:57
Medlem
Citat:
Det är sant. Men sant är också att många gjort samma sak - men insett att det inte finns någon efterfrågan eller lönsamhet.
Med andra ord är Stegra unika endast i det att de fortsätter blåsa EU, staten och Boden på skattepengar tills den oundvikliga konkursen inträder.
Alla andra bolag har avbrutit då de tvingats satsa eget kapital.
Det enda unika med Stegra är alltså att de inte har satsat ett öre i eget kapital utan allt är finansierat med andras pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in