2025-10-27, 18:11
Medlem
Antivalents avatar
Budgetöl över 5.5%? Nej tack. Hantverksöl får gärna ligga runt 7-8. Samma med viner, under hundringen och över 14%? Odrickbart.
Citera
2025-10-27, 18:15
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Hade en period för ett halvår sen då jag nästan bara drack Arboga 10,2%. Gillade den ohyggligt starka smaken av riktig bärs. Men klarade bara några stycken åt gången innan man blev snurrig.

Nu är jag tillbaka på 5-7 %. Det blir för mäktigt när det är för starkt.
Citera
2025-10-27, 18:25
Medlem
Vi körde ett blindtest med allt från Tuborg Grön till Arboga 10,2. Konstigt nog fick Arbogan rätt höga poäng. Men även om den tydligen är rätt god dricker jag bara vanligt lager, senaste i helgen då det slank ner två burkar Breznac, 5,1%. Är nog Systembolagets mest prisvärda öl just nu.
Citera
2025-10-27, 18:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Carlsberg special brew?

Den låg tidigare på 9%, men har för mig att de har sänkt alkoholhalten. Köpte några sådana i London som 17-åring på 80-talet och drack dem ljumma, riktigt vidrigt.

I affären där jag köpte dem sa de att de bara sålde dessa till alkoholister, de var billiga och alkoholstarka…
På 7Eleven blinkade de inte ens 🤣
Citera
2025-10-27, 18:32
Medlem
Landsbygdens avatar
Dricker aldrig någon öl som är starkare än folköl. Endast om någon bjuder.
Öl ska smaka öl, och inte sprit.
Citera
2025-10-27, 18:45
Medlem
Fantens avatar
En kall Elk Brew går ju ner det gör det. Men jag föredrar mellanöl alla dagar i veckan. Plus att dom har fördelen att man kan dricka fler innan man ruttnar för stunden.
Citera
2025-10-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Vi körde ett blindtest med allt från Tuborg Grön till Arboga 10,2. Konstigt nog fick Arbogan rätt höga poäng. Men även om den tydligen är rätt god dricker jag bara vanligt lager, senaste i helgen då det slank ner två burkar Breznac, 5,1%. Är nog Systembolagets mest prisvärda öl just nu.

10.2 kan vara väldigt goda rätt tempererad, får dricka lite långsammare bara.
Citera
2025-10-27, 19:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror att det här med starköl runt femman i procent och uppåt är ett hyfsat nordiskt fenomen. Men vi har ju en annan suparkultur som går ut på att bli full när man dricker. Medan pub-öl i de flesta engelsktalande länder är mer som svensk fikakultur, det är socialt och handlar inte så mycket alkoholen i sig. Det existerar ju knappt i norden att man träffar en polare över en öl efter jobbet och sen går hem.

T om i USA är det helt normalt att ta en bärs med nån polare efter jobbet, sen hem till frugan och äta middag. Det måste inte vara så stark öl. Här i norden är det ju mer, ska vi supa till eller inte? Det här med sjuprocentiga ölvarianter ter sig helt bisarrt för exempelvis engelsmän och australiensare. Deras ståndpunkt är att, jamen drick två trefemmor istället då. Eller dra in en billig virre då om du nu vill att det ska slå på lite.

Själv lägger jag ingen värdering i någon av kulturerna faktiskt. Jag kan också tycka det är kul att kröka. Men inte på sjuprocentare eftersom jag tycker det faktiskt smakar vidrigt.
Det där flaskölen var alltså ingen lager utan någon stout, tror jag, där % matchade smaken i övrigt.
Jag brukar ibland köpa en back blandad folköl från ett av stans småbryggerier. Perfekt i sommarvärmen.
Citera
2025-10-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Undrar om det på riktigt finns nån som tycker om extra stark lager (7%+)? Jag drack det förr för att få en hyfsat snabb fylla och tyckte det var värt att trycka i sig vilket jag inte gör längre. Numera om jag vill bli full snabbt dricker jag starkcider eller groggar. Men till frågan, finns det nån som verkligen gillar smaken?
Arboga 7,4?

Men ja starköl är gött. Speciellt med en jäger och tequila. Fyfan då mår man! På en fredagkväll!
Citera
2025-10-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Smaken är ok upp till 7%. Men magen pallar inte över 5.2... blir sprutlackerat porslin. Ganska konstigt. För ren sprit och vin går utmärkt utan några som helst problem.

Nog inbillning/tillfälligheter, mikroskopisk skillnad mellan 5.2 och 7% fysiologiskt.
Citera
2025-10-27, 19:40
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Undrar om det på riktigt finns nån som tycker om extra stark lager (7%+)? Jag drack det förr för att få en hyfsat snabb fylla och tyckte det var värt att trycka i sig vilket jag inte gör längre. Numera om jag vill bli full snabbt dricker jag starkcider eller groggar. Men till frågan, finns det nån som verkligen gillar smaken?
Dubbelbock och isbock är najs.
Citera
2025-10-27, 19:46
Medlem
Citat:

Finns gott om belgare på 10-12% som är riktigt goda, exempelvis Straffe Hendrik Quadruple, St Bernadus ABT och liknande.

Överlag är Quadruplar goda, specielt en gråkall kväll som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in