2025-10-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Förlåt min ignorans men det VAB jag vet har mest med sjuka barn att göra. Det känns inte relevant. Får man be om en förklaring?

Den är i den stora hangaren/byggnaden som kallades "Verticle Assembly Building" men tydligen kallar dom numera denna mycket höga byggnad för "Vehicle Assembly Building".

Farkosterna integreras på höjden i denna enorma byggnad.

Om vi jämför med Baikonur eller Tuyratam i Kazachstan så integrerar ryssarna på längden och Soyuz rullas ut liggande och reses först vid startplattan.

Men Kina gör likadant som USA vad jag kan finna på vissa bilder.

Hoppas det löser sig med Orion och SLS, att stora delar av Artimes-programmet genomföres. Man har satsat så mycket pengar, det vore sjukt att lägga ned det efter Artimes III. Mer pengar bör anslås så att gammalt och nytt överlappas. Just nu verkar det Kinesiska rymdprogrammet vara mycket mer uthålligt.

xxxx) "När vi går utanför Marshabitatet har vi med utrustning som BEKRÄFTAR-----att inga främmande biosignaturer fastnar i våra glappande KÄFTAR".... .....
Citera
2025-10-22, 10:53
Medlem
wwrs avatar
Musk får sparken av NASA och ersätts av Jeff Bezos (mer eller mindre).
Citat:
U.S. Transportation Secretary Sean Duffy said SpaceX is falling “behind” schedule to get the U.S. back to the moon.

Duffy, who was named acting NASA administrator this summer, said he will open the contract to other companies such as Jeff Bezos’ Blue Origin.
https://www.cnbc.com/2025/10/20/nasa-duffy-spacex-artemis-moon-landing.html
Citera
2025-10-22, 14:04
Medlem
wwrs avatar
En viss ironi ser man ju. Musks Doge ville sparka 4000 NASA-anställda.

Fast den som fick sparken ur månprogrammet var Musk själv.
Citat:
Nearly 4,000 NASA employees have opted to leave the space agency through the Trump administration's deferred resignation program, NASA said on Saturday.
https://www.npr.org/2025/07/26/nx-s1-5481304/nasa-employees-deferred-resignation-program

Nu blev det väl inte så och många återanställdes.

Ut med Musk och en ny oligark bygger månraket.
Eller kommer den att leverera Amazon-paket 😁
Senast redigerad av wwr 2025-10-22 kl. 14:08.
Citera
2025-10-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk får sparken av NASA och ersätts av Jeff Bezos (mer eller mindre).

https://www.cnbc.com/2025/10/20/nasa-duffy-spacex-artemis-moon-landing.html

Nja....NASA öppnar upp för ännu hårdare konkurrens. Men det är för sent, Dynamics sållades bort tidigt och det återstår bara SpaceX och Blue Origin. Möjligen skulle Northrop-Grumman kunna ta fram en månlandare men räkna med 4 år och den måste integreras med en bärraket och uppskjutningssystem.

NASA är oroliga att inte SpaceX blir klara till i mitten eller slutet av 2027. Men utmaningarna för Blue Origin är också mycket stora, den mindre månlandaren Blue Moon Mark I är snart klar men den kan troligen inte bemannas. För att sända upp den större Blue Moon Mark II mot månen räcker inte New Glenn till för en enda uppskjutning utan man måste ha upp även en "Cislunar Transporter" och det krävs dockning i jordbanan som jag har uppfattat det.
Egentligen är detta race vansinnigt, vi har ju redan varit på månen. Det som nu spökar i hjärnorna är att Kina genomför sin bemannade landning 2030 och upprättar en bemannad månstation år 2035 enligt föreliggande planer.
Duffy är tillförordnad och kanske tar Trump tillbaka Jared Isaacman, vi får se vem som smörjer bäst.

xxxx) "I Marsgrottorna skall vi med hjälp av mikroorganismer, mossar, lavar och insekter, skapa en miljö som är hållbar och FRISK----men rymdturisterna får stiga ned i grottan på egen RISK!"...... ....
Citera
2025-10-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nja....NASA öppnar upp för ännu hårdare konkurrens. Men det är för sent, Dynamics sållades bort tidigt
Dynetics*

Lite synd, det var dom enda som hade en vettig landare .. om dom teamat upp med SLS tidigare hade dom kommit längre (dom vann ju den egentliga tävlingen om landare, men hade ingen launcher).
Citera
2025-10-23, 01:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Dynetics*

Lite synd, det var dom enda som hade en vettig landare .. om dom teamat upp med SLS tidigare hade dom kommit längre (dom vann ju den egentliga tävlingen om landare, men hade ingen launcher).
USA vill inte komma till månen längre. De tillsätter knarkaren Musk som bygger en raket som inte kan landa. USA sätter inte samman det bästa team som förmodligen skulle kunna ta sig dit.

USA:s regering håller stängt sedan mer än tre veckor. USA har inga pengar att driva regering eller sjukvård.

Frankrike låter kronjuvelerna ligga framme så några tjuvar bara kunde gå in, slå sönder montrarna och ta juvelerna. Inga vakter ingrep trots att inga vapen användes.

Sverige förstör sitt eget land genom massinvandring och utförsäljning. EU ligger bakom industriprojekt för miljarder, som Northvolt och Stegra, som alla redan innan förstår kommer att misslyckas.

Få se om Team Russia-China vill komma till månen. Jag tror det men västvärlden fortsätter sin självförstörelse.

USA och NASA styrs olika olikgarker som Trump, Musk och Isaacman som mest ägnat sig åt att tjäna pengar.

Och nu sätter de in Bezos som har det kanske sämsta ryktet av dem alla.
Senast redigerad av wwr 2025-10-23 kl. 01:37.
Citera
2025-10-23, 09:41
Medlem
Citat:
Dynetics*

Den såg säkrare ut med låg tyngdpunkt, snabbare att komma ur landaren och att inrymma.

Men NASA räknade på ett mycket omfattande Artemis-program och man bedömde att kapaciteten för besättning och last var för låg, jämfört med SpaceX stora Lunar Starship. Även Blue Origins månlandare skulle bli större.

Men nu skärs Artimes-programmet troligen ned.

Det är en bristfällig planering från NASA. Vi får inte heller glömma att utvecklingen av SLS slukat stora pengar och blev mycket kraftigt försenat.

Jag är ändå optimistisk och tror på endast ett års ytterligare försening av Starship-systemet. Skall vi säga att det är helt utvecklat till hösten 2027 och att Artimes III med månlandning kan genomföras under 2028?
Vi får också avvakta och se huruvida Blue Origin får upp sin lilla version av den obemannade månlandaren nästa år. Mycket står på spel.

xxxx)" I kolonin håller vi uppsikt över Jeff Bezos skumma FIGURER----så att ingen försöker smussla undan våra unika BIOSIGNATURER".... ....
Citera
2025-10-24, 22:16
Medlem
Inte mycket nytt kommer just nu om Starship version 3, om flight 12. Inte heller släpps mycket nytt om tankningskeppen eller om Lunar Starship. Dock sätter både Elon Musk och Gwyn Shotwell upp en optimistisk attityd där det talas om snabba framsteg, man går fram fortare än andra aktörer sägs det.

I brist på information är det inte fel att kasta ett getöga på arge konkurrenten Blue Origin (Jeff Bezos).
Man har lyckats sälja sin avancerade BE-4 motor till ULA och den används i den nya Vulcan. Men annars verkar det tunt med inkomster, de små skutten med New Shepard ger inga stora pengar utan pengarna kommer från NASA som stöder projekten med flera versioner månlandare.

Fortfarande säger "Rocket Launch Live, Launch Schedule", att New Glenns andra uppskjutning planeras den 9 november. "The Launch Pad" på youtube schemalägger till den 10 november men "Launch Schedule" på "Spaceflight Now.com" säger the fall of 2025....

Jag misstänker ytterligare förseningar vilket är mycket illa för Blue Origin. Vi får följa detta, mycket står på spel och det svajar minst sagt.

xxxx) "Alla börjar nu ana varför skon KLÄMMER----NASA gillar inte att det är Elon Musk som BESTÄMMER".... .....
Senast redigerad av ShariaInstructor 2025-10-24 kl. 22:21.
Citera
2025-10-26, 19:29
Medlem
raskenss avatar
Det börjar gnissla rejält mellan Musk och nasa nu. Musk går ut med sitt hat mot nasachefen och insinuerar han är en apa som klättrar i trän.

https://time.com/7328257/musk-duffy-feud-nasa-spacex/

Det hela har sin grund i att Spacex riskerar förlora sin del i månprojektet.

Här är Duffy som Musk anser har tvåsiffrigt iq och klättrar i trän:

https://youtu.be/V5tsofo-w4k?si=zqZdcFXKVTc530-S

Tror Musk blev vrålsur som en vuxenbäbis när det kom kritik om att Spacex ligger efter.
Senast redigerad av raskens 2025-10-26 kl. 19:37.
Citera
2025-10-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tror Musk blev vrålsur som en vuxenbäbis när det kom kritik om att Spacex ligger efter.

En sak jag inte riktigt fattar .. varför inte använda existerande teknik mer? Starship Launcher funkar ju (jag vet inte om Heavy Launcher gör), placera sedan nåt ovanpå som kan bli en landare, om det så är Orion, nåt från Blue Origin, eller damma av Dynetics igen?

SLS verkar som ett dubbelarbete, eller trippel - och ändå är det capsules som inte får vara med o leka för dom inte har en egen launcher (?). Nu ska ju Bezos in i värmen igen, utan egen launcher, så jag måste läsa på om deras landare igen :/

Det känns som om "genomtänkt" inte är vad som driver rymdprogrammet längre, eh?
Citera
2025-10-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det börjar gnissla rejält mellan Musk och nasa nu. Musk går ut med sitt hat mot nasachefen och insinuerar han är en apa som klättrar i trän.

https://time.com/7328257/musk-duffy-feud-nasa-spacex/

Det hela har sin grund i att Spacex riskerar förlora sin del i månprojektet.

Här är Duffy som Musk anser har tvåsiffrigt iq och klättrar i trän:

https://youtu.be/V5tsofo-w4k?si=zqZdcFXKVTc530-S

Jag har svårt att hänga med i de senaste turerna men naturligtvis har Duffy rätt i det han säger, att SpaceX ligger efter med Starship, månlandare och tankingsskepp. Musk behöver lugna ned sig. Samtidigt kan vi konstatera att ingen annan aktör går fram fortare än SpaceX, det går ju inte så värst bra för Blue Origin.
Jag såg någonstans att 28 astronauter har skrivit till administrationen och begärt att Jared Isaacman blir NASA-chef, blir han det får han lugna ned stämningen. Alla bör ju sträva mot ett och samma mål.

Kina ligger före, men deras modell är enklare att genomföra. Den kräver bara två uppskjutningar med en jätteraket som är mindre än både Saturnus V och SLS. Ändå starkt jobbat av Kina.

xxxx) "SpaceX kan inte låta pengarna SINA----vi klarar ut detta, men först drar vi en LINA".... ...
Citera
2025-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
En sak jag inte riktigt fattar .. varför inte använda existerande teknik mer? Starship Launcher funkar ju (jag vet inte om Heavy Launcher gör), placera sedan nåt ovanpå som kan bli en landare, om det så är Orion, nåt från Blue Origin, eller damma av Dynetics igen?

SLS verkar som ett dubbelarbete, eller trippel - och ändå är det capsules som inte får vara med o leka för dom inte har en egen launcher (?). Nu ska ju Bezos in i värmen igen, utan egen launcher, så jag måste läsa på om deras landare igen :/

Det känns som om "genomtänkt" inte är vad som driver rymdprogrammet längre, eh?

Helt klart förekommer en massa dubbelarbete. Förr-förre NASA-chefen Jim Bridenstein var inne på att FALCON HEAVY skulle kunnat skjuta Orion runt månen. Men man fann att Falcon Heavy skulle behöva en ny fairing som skulle utsätta sidoboosterna för större påfrestningar. Och dessutom hade man kommit en bit på väg med svindyra SLS.

Blue Origin kommer att kunna föra sin månlandare till månbanan med New Glenn men såvitt jag förstår måste man då också få upp en "Cislunar Transporter". Den bemannade versionen av Blue Moon (månlandaren) är ju ganska stor. Man försöker i vart fall göra en demonstrationsfärd nästa år med den mindre obemannade månlandaren.
Tyvärr kan man nog inte väcka liv igen i Dynetics månlandare. Det skulle ta 4 år att få upp den och lagda kort ligger.

xxxx) "De astronauter som är motsträviga och REAKTIONÄRA----sätts i omskolningsläger så att dom förstår att vi alla är MULTIPLANETÄRA".... ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in