Nej, jag skrev att patriarkat är ett neutralt sociologiskt begrepp, lätt att definiera och kontrollera i statistisk.
och alltså verkligen inget feministiskt "retoriskt hittepå" som du försöker förvränga det till.
Det tänk/ idébygge som upprätthåller detta, är däremot självklar inte lika lätt att avläsa i statistiken, får du ägna dig åt ex. djupintervjuer m.m.
Vilket kan jag lova dig är gjort.
Sen pratar vi nu inte generellt om våld, utan specifikt om våld i nära relationer och om de åtgärder som görs i samhället ex. i form av jourer m.m.
Jourer behövs mest när någon riskerar liv och hälsa alltså mest olika former av fysiskt och sexuellt våld.
och för tredje gången nu? Jag förklarar inte "allt våld" med könsmaktordning, jag hävdar att det är en del, rätt viktig sådan, av problemet. Och alltså något som man inte bör ignorera och soppa under mattan precis som om det inte var ett problem värt att adressera...så som du önskar.
Begriper du? Behöver jag feta och stryka under detta? eller ska jag behöva upprepa detta ytterligare..
Sen kan vi ju gå till din NTNU rapport och titta lite under specifika våldsbrott i nära relationer.
Misshandel i nära relation
Totalt: män 1,5 kvinnor 2,5
Tittar du specifikt på åldrar där: så ex. åldrarna
20-24 män 2,7 Kvinnor 6,7
25-34 män 2,4 Kvinnor 3,9
Är först i pensionsåldern som kvinnor ger sig på män något mer än tvärtom.
Sexuellt våld genom oaktsamhet |
sexuellt våld utnyttjande
Totalt män 0,7 Kvinnor 4,0. |
0,4/ 2,1
Åldrar:
16-19. Män 0,1. Kvinnor. 9.0 |
0,2/ 6,9
20-24 2,8/ 10,8 |
2,3/ 6,3
25-34. 1,8/ 8,9. |
1,1/ 3,6
etc.
( ingen ålder uppvisar mer sexuellt våld från kvinnor än män)
Kränkningar: totalt 6,9/ 10,9
Återkommande psykiskt våld Totalt 3,7/ 4,5
etc..
tabellen finns att ladda ner från Brå
https://bra.se/rapporter/arkiv/2024-05-06-brott-i-nara-relation
För övrigt så mördas alltså ca 15 kvinnor av män i nära relation år efter år efter år
medan detsamma kanske sker 1-3 män per år.
Så faktiskt inte så konstigt att man satsar mer pengar på jourer för kvinnor än dito för män.
men? du kan ju berätta hur mycket mer "mänskligt sårbara" just könet man är.