• 1
  • 2
2025-10-26, 16:24
Medlem
Damen101s avatar
Tja FB och ni som är utbildade inom ämnet.

Jag har en tanke att jag ska börja studera fysik 1 & 2 och eventuellt göra en prövning för varje kurs. Men undrar om någon har erfarenhet av att göra en prövning i fysik 1 och 2.

Det känns relativt svårt, men min plan är att göra ett konto på eddler för 99kr/mån där det finns genomgående föreläsningar i fysik 1 & 2.

Hälsningar
Citera
2025-10-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tja FB och ni som är utbildade inom ämnet.

Jag har en tanke att jag ska börja studera fysik 1 & 2 och eventuellt göra en prövning för varje kurs. Men undrar om någon har erfarenhet av att göra en prövning i fysik 1 och 2.

Det känns relativt svårt, men min plan är att göra ett konto på eddler för 99kr/mån där det finns genomgående föreläsningar i fysik 1 & 2.

Hälsningar
Vad undrar du? Fysik på den nivån handlar mest om ganska enkel matematik.
Citera
2025-10-26, 16:40
Medlem
Full-Retards avatar
Det är jättelätt, skaffa Ergo Fysik 1 och 2 (lär finnas på närmsta bibliotek) och gör alla övningsfrågor
Citera
2025-10-26, 17:00
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad undrar du? Fysik på den nivån handlar mest om ganska enkel matematik.

Jo men jag tänker laboratorierna, dom är den svåra delen i ämnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det är jättelätt, skaffa Ergo Fysik 1 och 2 (lär finnas på närmsta bibliotek) och gör alla övningsfrågor

Alright, tack!
Citera
2025-10-26, 17:04
Medlem
Citat:
Jo men jag tänker laboratorierna, dom är den svåra delen i ämnet?
Vad är det för laborationer i ämnet? Länge sedan jag gick, men jag har inget minne av något sådant. I alla fall inget som kändes nödvändigt.
Citera
2025-10-26, 17:32
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Vad är det för laborationer i ämnet? Länge sedan jag gick, men jag har inget minne av något sådant. I alla fall inget som kändes nödvändigt.

Jag tänker att man ska behöva gör ett eget laboratorium men ska kolla med kommunen vill bara ha feedback från folk som kanske hade gjort en prvöning i Fyisk 1 eller 2.
Citera
2025-10-26, 17:35
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:

Laborationerna är inte svåra om du gjort alla övningsuppgifter (och förstår hur du löser dem)
Citera
2025-10-26, 17:35
Medlem
Citat:
Jag tänker att man ska behöva gör ett eget laboratorium men ska kolla med kommunen vill bara ha feedback från folk som kanske hade gjort en prvöning i Fyisk 1 eller 2.
Men vad ingår för laborationer? Jag vet att vi mätte lite el, men inget annat.
Citera
2025-10-26, 17:36
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:

Om du gör det online så kommer du att få se inspelade klipp där du ska identifiera de värden som du behöver för att svara på frågorna

T ex: Beräkna gitterkonstanten och laserljusets frekvens.
Så får du se setupen på laborationen, med lasern, gitterfiltret och vad det står på det, längden mellan gittret och väggen, mått mellan ljusmaxima.

Precis som det är beskrivet i Ergo-böckerna
Senast redigerad av Full-Retard 2025-10-26 kl. 17:41.
Citera
2025-10-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Laborationerna är inte svåra om du gjort alla övningsuppgifter (och förstår hur du löser dem)
Då tar vi frågan en gång till.
Citat:
Vad är det för laborationer i ämnet?
Citera
2025-10-26, 18:29
Medlem
Citat:
Då tar vi frågan en gång till.

Läraren bestämmer vad det är för laborationer, det finns inga "nationella laborationer i fysik 1". När läraren har tröttnat på en laboration eller något saknas/gått sönder så skapar man en annan laboration.

Vid prövning kallas man till ett laborationstillfälle och det blir 1-2-3 experiment. I stort sett är det bara att följa instruktionerna och inte ha sönder något eller döda sig.
Citera
2025-10-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Läraren bestämmer vad det är för laborationer, det finns inga "nationella laborationer i fysik 1". När läraren har tröttnat på en laboration eller något saknas/gått sönder så skapar man en annan laboration.

Vid prövning kallas man till ett laborationstillfälle och det blir 1-2-3 experiment. I stort sett är det bara att följa instruktionerna och inte ha sönder något eller döda sig.
Okej, tack. Då kan man alltså inte läsa hele kursen på distans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in