2025-10-26, 10:58
Medlem
mobiltgruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump
Kanske vore på sin plats med en sån däringa obemannad flygande mojäng som polisen har som skulle kunna hålla lite koll där...
De hade ju extra kameraövervakning för fotbollsmatchen kvällen innan, hade varit bra om de funnits kvar.
Citera
2025-10-26, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Att gå ensam i Malmös parker på kvällar är allt annat än idealt. Det hänger alla typer utav udda människor där. Hemlösa, a-lagare, påtända ungdomsgäng you name it.

Du tar desvärre en risk att strolla runt där ensam. Som man att bli rånad, som kvinna överfallsvåldtäkt mm.

Majoriteten som går/joggar/springer i Pildammsparken i Malmö efter mörkrets inbrott blir inte överfallsvåldtagna eller rånade. Speciellt inte nu när det blir mörkt vid halv sju på kvällen, vid den tiden är folk fortfarande ute och gör sina ärenden efter jobbet eller går/springer en runda. Majoriteten män och kvinnor kan inte anpassa sina liv och rörelsemönster för att förebygga alla potentiella hot.....som sannolikt aldrig ens kommer drabba majoriteten av dem. Speciellt inte tidigt på kvällen helt vanliga vardagar.

Det blir löjligt att ständigt skylla på tjejer och kvinnor för att de blir utsatta för våldtäkter och andra sexualbrott. Eller skylla på männen själva som blivit rånade, vilket jag visserligen inte hör alls lika ofta, i princip aldrig.
Citera
2025-10-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Majoriteten som går/joggar/springer i Pildammsparken i Malmö efter mörkrets inbrott blir inte överfallsvåldtagna eller rånade. Speciellt inte nu när det blir mörkt vid halv sju på kvällen, vid den tiden är folk fortfarande ute och gör sina ärenden efter jobbet eller går/springer en runda. Majoriteten män och kvinnor kan inte anpassa sina liv och rörelsemönster för att förebygga alla potentiella hot.....som sannolikt aldrig ens kommer drabba majoriteten av dem. Speciellt inte tidigt på kvällen helt vanliga vardagar.

Det blir löjligt att ständigt skylla på tjejer och kvinnor för att de blir utsatta för våldtäkter och andra sexualbrott. Eller skylla på männen själva som blivit rånade, vilket jag visserligen inte hör alls lika ofta, i princip aldrig.

Just den här kvällen var det färre än vanligt i parken pga ovädret. Sen springer eller går de flesta på stigen som går inne i men runt bort till nästa del vid amfiteatern.

Går man inne vid tallriken är det ofta ingen alls där. Har gått där ofta på kvällen och varit lite småläskigt.

Det är ju inte första våldtäkten i parken men folk glömmer snabbt. Själv såg jag en blottare där, dock mitt på ljusa dan
Citera
2025-10-26, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Just den här kvällen var det färre än vanligt i parken pga ovädret. Sen springer eller går de flesta på stigen som går inne i men runt bort till nästa del vid amfiteatern.

Går man inne vid tallriken är det ofta ingen alls där. Har gått där ofta på kvällen och varit lite småläskigt.

Det är ju inte första våldtäkten i parken men folk glömmer snabbt. Själv såg jag en blottare där, dock mitt på ljusa dan

Själv har jag bott i Malmö sen 2007 och bor nära Pildammsparken sen 5 år tillbaka. Senast igår var jag och gick i Pildammsparken vid 23 tiden. Har aldrig hänt något, varken på dagen eller kvällen eller natten.

Jag vidhåller att 'vi' inte kan skylla på offren själva, vare sig det är kvinnor eller män, speciellt inte när de råkat ut för något tidig kväll, nyktra och när de sysslar med helt normala grejer som att gå hem eller utföra ärenden.
Citera
2025-10-26, 16:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Själv har jag bott i Malmö sen 2007 och bor nära Pildammsparken sen 5 år tillbaka. Senast igår var jag och gick i Pildammsparken vid 23 tiden. Har aldrig hänt något, varken på dagen eller kvällen eller natten.

Jag vidhåller att 'vi' inte kan skylla på offren själva, vare sig det är kvinnor eller män, speciellt inte när de råkat ut för något tidig kväll, nyktra och när de sysslar med helt normala grejer som att gå hem eller utföra ärenden.

Jag är man och jag skulle aldrig vilja gå inne i en mörk stor park ensam än mindre som en tjej då man utsätter sig potientiellt för en stor fara vilket är onödigt idag bara efter alla brott man läser.

Ingen skyller och säger det är tjejers fel om dom blir överfallna men man måste ha lite sunt förnuft idag och inte bara ta förgivet "det händer inte mig"
Citera
2025-10-26, 16:07
Medlem
Citat:

Man ska inte vara rädd men ändå kalkylera med en viss risk.

Märks ju att kvinnor är mer utsatta i dagens samhälle. För några veckor sedan blev en kvinna slagen med ett tillhygge vid Korsörvägen. Känner också en kvinna som råkade ut för en grov misshandel i Pildammsparken.
Citera
2025-10-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Kollade lite snabbt men de mesta verkar vara från 2017-2020, 10-12 överfallsvåldtäkter per år låg de på då i Malmö

Var hittade du statistiken?
Citera
2025-10-26, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jag är man och jag skulle aldrig vilja gå inne i en mörk stor park ensam än mindre som en tjej då man utsätter sig potientiellt för en stor fara vilket är onödigt idag bara efter alla brott man läser.

Ingen skyller och säger det är tjejers fel om dom blir överfallna men man måste ha lite sunt förnuft idag och inte bara ta förgivet "det händer inte mig"

Snart blir det mörkt vid 16 och många ställen i Malmö är rätt mörka/dåligt upplysta.

Klart man ska ha sunt förnuft och det har de flesta tjejer/kvinnor men hur långt ska tjejer och kvinnor anpassa sig för att inte riskera att bli utsatta för sexuellt våld? Kvinnor måste fortfarande kunna ta sig till och från sina arbetsplatser, skolor, träningslokaler osv.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-26 kl. 20:17.
Citera
2025-10-26, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Man ska inte vara rädd men ändå kalkylera med en viss risk.

Märks ju att kvinnor är mer utsatta i dagens samhälle. För några veckor sedan blev en kvinna slagen med ett tillhygge vid Korsörvägen. Känner också en kvinna som råkade ut för en grov misshandel i Pildammsparken.

Ja absolut, och det vill jag påstå att majoriteten kvinnor gjort sen alltid.

Yep, tyvärr har ju Malmö en stor mängd invandrare som varken jobbar eller är intresserade av att anpassa sig. De borde vara tvingade att gå en utbildning i demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet så fort de anlände.
Citera
2025-10-26, 23:01
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten237
Man ska kunna gå var f man vill när man vill utan att ett äckligt jävla svin ska pilla på en. Det är enbart denna vidriga människas fel som begått denna vedervärdiga gärning som förstört ännu en kvinnas liv. En människa helt utan vett. En riktig grottmänniska.

Tyvärr kan man idag inte gå vart man vill eftersom risken är för stort att man blir utsatt.
Citera
2025-10-26, 23:02
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hemskt, malmö är tyvärr inte en stad man man ska röra sig nånstans som i en stor park där det blir mörkt redan efter 17 man utsätter sig tyvärr enormt mycket som ung tjej idag.

Med det signalementet lär det inte leda mycket till...

Sjävklart har du rätt i det du skriver men tyvärr är många tjejer i Malmö otroligt naiva och tror att detta aldrig skulle hända de själva.
Citera
2025-10-26, 23:09
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeoyed
Jag är med i en Malmögrupp på Facebook där en kvinna skrev att hon blev förföljd av en man på kvällen den 17/10, när hon var på väg till jobbet. Mannen hade utländsk utseende, pratade svenska utan brytning, var ca 175 cm lång och antagligen 30-40 år.

Vad heter gruppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in