• 1
  • 2
2025-10-25, 11:25
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Företaget lockar med rekordhöga priser på guld. Samtidigt vittnar kunder om skambud.

Citat:
”Rätt pris för ditt guld”, säger Mikael Persbrandt i reklamen.
Som guldhandlaren ”Gold Adam” förklarar han att guldpriset just nu ligger på rekordnivåer – och att ”alla ska få chansen att sälja”.

Men företaget Guldturné, som reser runt i Sverige med husbil för att köpa guld, anklagas också för att vilseleda kunder. I flera anmälningar till Konsumentverket, som Aftonbladet tagit del av, beskriver kunder hur de känt sig pressade att sälja när de besökt husbilen – ofta till priser under marknadsvärdet.

En kvinna som besökte Guldturné berättar att värderaren förklarat att dagens guldpris låg mellan 300 och 400 kronor per gram – men om hon skulle få 550 om hon bestämde sig ”på studs.”

I själva verket låg dagspriset på över 800 kronor per gram. När kvinnan ville ångra köpet en timme senare blev svaret ”nej”.

En annan kvinna skriver att hon erbjöds ett pris som endast gällde ”i 60 sekunder”. Efter att hon tackat nej till erbjudandet höjde värderaren dock priset. På ett par minuter gick det från 29 000 till 39 000 kronor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...onsumentverket

Vad tänker ni om företaget Guldturné och vad de håller på med?
Citera
2025-10-25, 11:29
Medlem
Påminner om sättet som oseriösa telefonsäljare sysslar med och vi vet ju vilka som står bakom dom. Undra om det är samma typer bakom detta företag och jobbar för dom.
Citera
2025-10-25, 11:44
Medlem
I dagens samhälle där alla kan lura alla utan repressalier är det ju givet att det är blåsare som ligger bakom dessa gulduppköpare också.
Inget nytt under vår sol.

Auktionshus etablerade sådana i Sverige är också oärliga när de säger att -: "nu får ni extra bra betalt för ert guld"... Med provisioner och avgifter från både köpare och säljare är det ju en USEL affär att gå till ett auktionshus med sina guldmynt eller smycken.
Citera
2025-10-25, 12:05
Medlem
m11080s avatar
På Aftonbladets artikel om Guldturé står det bland annat följande:
Citat:
Företaget Guldturné, som har sitt ursprung i Finland, registrerades i Sverige så sent som i juli i år.

Så det verkar vara något som kommer ursprungligen från Finland.
Citera
2025-10-25, 12:30
Medlem
Märkligt att Persbrandt lånar ut sig till en sådan här uppenbart skojarinriktad bransch. Det svärtar ner det (lilla ?) renommé som skådespelare som han ändå hade.
Citera
2025-10-25, 12:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Att man inte får marknadspris är väl rätt rimligt. Det kostar ju att åka runt i husbil och ha anställda. Ungefär som du kommer inte få vad saken faktiskt är värd i en pantbutik.
Citera
2025-10-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Att man inte får marknadspris är väl rätt rimligt. Det kostar ju att åka runt i husbil och ha anställda. Ungefär som du kommer inte få vad saken faktiskt är värd i en pantbutik.
I en pantbank får du ut vad det du lämnat in säljs för, minus pantbankens provision.
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Den tråden handlar om annat.
Gör den?
Citera
2025-10-25, 14:50
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Gör den?

Ja i denna tråd handlar det om Aftonbladets artikel där privatpersoner känner sig
lurade av Guldturne'. Den andra tråden som du länkade till handlar om företaget
mer allmänt.
Citera
2025-10-25, 14:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, sorry. Du har rätt.

Ja. Sedan hur ärliga de är spelar roll också. De måste givet få en viss vinst. Ta bort ett number från det riktiga värdet.

Man bör vara försiktig. Min morfar tex samlade mynt i hela sitt liv. Jag och min kusin ärvde samma andel. Han sålde de närmast direkt för en spottstyver för mer sprit. Han tänkte inte ens. Dessa mynt du fått är liksom på en auktion värda en kvarts mille minst. Ok får 10k i handen ok... Vill bara köpa sprit.

Det finns folk som utnyttjar andra. Ser till personers svaghet och betalar extremt lägre än vad sakerna faktiskt är värda.

Mitt minne från han. Kommer icke sälja. Vem vet om 100 år kanske samlingen är värd miljoner. Dock en grej för jag blev satt under Kronis för jag hade skatteskulder. Nämnde inte dessa mynt. När man blir sagd under Kronis måste man säga allt man har. Om det ska bli en rättssak kan jag dock inte bli straffad för jag visste inte då vad de ens var värda. En massa mynt bara.

Det är sedan givet. En bra dag på auktion idag kanske 100 SEK. Inte Dollar Eagle som ger 100 miljoner. Högst troligen kanske 50K. Inte såpass skyldig staten att de en ska behöva starta en utredning. 160K senast jag kollade hade jag i skuld till dom. Rätt surt för jag har aldrig i mitt liv begärt en krona från dom. Aldrig varit under tex soc. Enda jag fått från staten i reda pengar är 10K för jag gjorde min värnplikt.

Edit fick faktiskt 10K för jag gjorde naturvetnskaligt basår. Det var oväntat men bra.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-10-25 kl. 15:16.
Citera
2025-10-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ja i denna tråd handlar det om Aftonbladets artikel där privatpersoner känner sig
lurade av Guldturne'. Den andra tråden som du länkade till handlar om företaget
mer allmänt.
Här har du frågan i trådstarten igen,
Citat:
Vad tänker ni om företaget Guldturné och vad de håller på med?
Lite kul att det var du som ställde den.

Aftonbladets artikel är med som källa till företagets skurkaktiga verksamhet.
Citera
2025-10-25, 15:39
Medlem
feemaxxxs avatar
Guldskojare finns överallt. I Tyskland är det vanligt att man annoserar med "vi köper er päls till toppris" varav gamla männsikor bjuder in skojarna för att försöka sälja pälsen. Väl på plats säger skojarna att "tyvärr är den inget värd, men du kanske har något guld eller klocka som vi kan köpa...."

Persbrandt sjönk som en sten hos mig.. samma med kändisar som är med i spelreklam. FyFan.
Citera
2025-10-25, 15:40
Medlem
Inte för att försvara bolaget men de som ska sälja sitt guld kollar de inte innan vad grampriset ligger på?

Det är väl likadana allihop: Guldturne, Guldbrev, Swappie eller viköperdinbil.
"Lura" dit folket eller be dem skicka in något med löfte om rik belöning för att sen ge ett skam bud men göra det svårt/kostsamt/obekvämt att säga Nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in