2025-10-25, 13:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Jag som i mitt yrke träffar på många äldre har lagt märke till att just Adolf verkar ha varit väldigt populärt bland dem födda på 30-talet, om inte som tilltalsnamn så iaf som ett andranamn.

Man får betänka att Adolf Hitler var på Times of the Year omslag 1939. En av 30-talets mest kända och respekterade. Det var innan det sket sig... Så namnet fick just då naturligt ett uppsving. Fastän inte helt ovanligt innan heller. Efter har det ju verkligen varit en dipp.
Citera
2025-10-25, 13:56
Medlem
Judas
Lucifer
Vidkun (Norge)
Anders (kanske har fått ett nedsving pga Breivik)
Helge (Fossmo)

De jag kommer på. För att fenomenet ska förekomma behöver ju namnet vara någorlunda unikt redan.

Rickard t.ex kommer nog inte bli särsklit påverkat pga Örebro-skjutningen.
Citera
2025-10-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Adolf är helt dött som namn, Greta är ett av de gamla namnen som inte nått topp-100, men som är populärare idag än för 30-50 år sedan.

Ragata som namn tog Tyko Brahe död på i samband med att ett recept stals: (FB) Stenballes texter
Säg inte det min kompis har en hund som heter Adolf En annan vän heter Adolfsson i efternamn.
Citera
2025-10-25, 14:09
Medlem
Studspojkens avatar
Gert är nog på gränsen till att det inte bör ges till barn. Namnet skänker associationer till en hallick, dansbandsmusiker eller en knarklangare på 70-talet. Han har ett alltför tunt hårfäste med en gummisnodd som håller tillbaks det som är tappert kvar i nacken i en tunn och svettig hästsvans. Till detta ackompanjeras ett svekfullt utseende, en tangorabatt och en klackring som skriker opålitlighet.

Hmm... stackars unge som får heta Gert. Det är ju knappt ens fulsnyggt, utan bara fult. Enda sättet för Gert att parera tonårens prövningar är nog att bli en riktigt skön snubbe, som kompensation för det illa valda förnamnet.
Citera
2025-10-25, 14:11
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Säg inte det min kompis har en hund som heter Adolf En annan vän heter Adolfsson i efternamn.
Sverige har ju ett känt skådespelarpar med namnen Adolfsson och Josephson. Kristina respektive Erland. Motsatser minst sagt oavsett om tankarna går till Israel eller Sovjet.
Citera
2025-10-25, 14:12
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studspojken
Gert är nog på gränsen till att det inte bör ges till barn. Namnet skänker associationer till en hallick, dansbandsmusiker eller en knarklangare på 70-talet. Han har ett alltför tunt hårfäste med en gummisnodd som håller tillbaks det som är tappert kvar i nacken i en tunn och svettig hästsvans. Till detta ackompanjeras ett svekfullt utseende, en tangorabatt och en klackring som skriker opålitlighet.

Hmm... stackars unge som får heta Gert. Det är ju knappt ens fulsnyggt, utan bara fult. Enda sättet för Gert att parera tonårens prövningar är nog att bli en riktigt skön snubbe, som kompensation för det illa valda förnamnet.
Ännu värre om man heter Gert i Nederländerna.
Citera
2025-10-25, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man får betänka att Adolf Hitler var på Times of the Year omslag 1939. En av 30-talets mest kända och respekterade. Det var innan det sket sig... Så namnet fick just då naturligt ett uppsving. Fastän inte helt ovanligt innan heller. Efter har det ju verkligen varit en dipp.
Det är ganska talande att du fortfarande vill ta upp Hitler för att försöka smyga in någon slags jämförelse 2025.
Citera
2025-10-25, 14:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiefolk
Det är ganska talande att du fortfarande vill ta upp Hitler för att försöka smyga in någon slags jämförelse 2025.

Jag fortsatt? Hela tråden handlar om det. Eller om du kommer få en son och döper denna till Adolf (i samråd givet med den kvinna som sjävla skött havandet och förlossningen) ingen tanke ens om att det fanns en viss annan Adolf?
Senast redigerad av Zaedrews 2025-10-25 kl. 14:39.
Citera
2025-10-25, 14:36
Medlem
Krapulants avatar
För länge sedan träffade jag en kvinna i Stockholm som heter Krusbeth. Jag gissar att det är första och sista gången det namnet ges.
Citera
2025-10-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Ännu värre om man heter Gert i Nederländerna.
Ja då utallas det Stjärt
Citera
2025-10-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Ingen aning om det blir i rätt avdelning vänligen flytta tråden i såna fall. Jag har sökt efter liknande tråd men inte hittat nåt, jag kanske är usel på sökandet.

Vilka förnamn är mer eller mindre otänkbara? D v s ingen normal människa kommer namnge sitt barn med det förnamnet.

Mina förslag är nedanstående:

Adolf
Greta

Finns det fler förnamn som sannolikt inte är gångbara?
Det här handlar inte om politik, det är endast om förnamn som inte kommer att användas som namn till barnet.

Djingis skulle även kunna kvalas in. Men där kanske tiden har gjort att det inte är helt otänkbart.
Adolf är ett mycket fint namn. Självklart ska man vilja döpa sin unge till det. Bara sionister som skulle påstå något annat. Greta däremot har alltid varit ett fult namn
Citera
2025-10-25, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Adolf är ett mycket fint namn. Självklart ska man vilja döpa sin unge till det. Bara sionister som skulle påstå något annat. Greta däremot har alltid varit ett fult namn
Ganska magstark kommentar med tanke på vilken historia namnet Adolf för med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in