2025-10-24, 19:58
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Waymo-taxin backar och lämnar plats åt den övervakade Tesla-taxin, som bara står där och ser dum ut. Det är helt klart Tesla-taxin som är usel.
Man ser ju på gröna pricken vart den vill men Waymon är för nära bilen till höger och lämnar inte tillräckligt med utrymme. Dum som satan men det är ju ett klassiskt fenomen vid det här laget att Waymo står och blockar.
Citera
2025-10-24, 20:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om det är så att du legat i koma ett par decennier ska jag naturligtvis inte göra mig lustig över det, men du kan omöjligen ha varit på börsen om du tror att vi haft en oavbruten bulltrend 2008-2025.

Du har t.ex. missat valutakrisen 2011 då det stundtals var kaos på världens börser och Stockholmsbörsen sjönk med 14 % på årsbasis.

Eller 2022, med inflation, höjda räntor och Rysslands invasion av Ukraina, då börsen gick ner med hela 23 %.

För att inte tala om covid när börsen kraschade och tappade över 30 % på ett par veckor. Att börsen återhämtade sig oväntat snabbt förändrar inte det faktum att det var ett tydligt och dramatiskt avbrott i bulltrenden.

Det torde vara odiskutabelt bland oss som var med att det förekom en hel del "fear" under dessa tillfällen.

Men marknaden är nu dyrare än innan någon tidigare ekonomisk kris. Så man skall kanske inte skall storköpa just nu. Samtidigt så är cash det sämsta man kan sitta med. Säkert är det så det skall kännas också innan vi ser en stor krasch igen.
Citera
2025-10-24, 20:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Fast äpplet har lyckats få folk fanboya med sina egna pengar och betala mer för deras telefoner. Apple är också en sekt men lightversion. Folk är extremt lojala mot deras produkter. Sen är impacten ganska liten i Apples fall. 3 tons bilar på våra vägar är rullande mördarmaskiner.

Själv är jag lite smartare än alla NPCer som blir lurade av företagens marknadsföring hela tiden. En stor dos av skepticism gentemot alla som säljer in något som skitbra är alltid sunt.

En stark mekanism som dom är väl medvetna om är att bland övre medelklassen finns ett överskott på kapital också. folk som köper bilar köper livsstil och behöver inte fundera på överlevnad. Det finns ett enormt överskott av kapital som folk är vilsna om vad dom ska spendera på. Det gäller att fiska efter dessa känslor och Musk och hans religiösa sekt har hittat den nerven. En balanserad mix av technofascism, paradis, Jesus, frälsning och vardag med pizza och vin.
Citera
2025-10-24, 20:42
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Man ser ju på gröna pricken vart den vill men Waymon är för nära bilen till höger och lämnar inte tillräckligt med utrymme. Dum som satan men det är ju ett klassiskt fenomen vid det här laget att Waymo står och blockar.
Nej, sluta med dina larviga bortförklaringar. Tesla-taxin kör i fel riktning, Waymo-taxin backar men Tesla-taxin är för korkad för att lösa problemet den skapat.
Citera
2025-10-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Du resonerar precis så som Paris24 påpekat. ChatGPT har en massa användare, och Tesla kanske eller kanske inte snart har en fungerande FSD. Cool teknik och medryckande att följa för den som är intresserad. Men förväxla det inte med lönsamhet, vilket är vad allt går ut på. 800 miljoner gratisanvändare genererar inga intäkter, bubblor uppstår när folk inte förstår det.

Amazon gjorde minus i 10 år det här är gammal business taktik vid detta laget, software scalar först hårt till negativ tillväxt sen när alla är beroende av ens produkt och så slår man på hårt för att öka intjäningsförmågan. Kolla youtube ett annat exempel som har kört denna såkallade Freemium-model, förr i tiden så fick man allt värde gratis nu måste man betala för det.
Citera
2025-10-24, 22:32
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Kom igen permabjörnen du måste ju skämta på riktigt varenda människa använder chatgpt, eleverna använder det för att plugga och lärarna använder det till att rätta. Chatgpt är snabbast expanderade produkt att nånsin nå dem 800 miljoner användare som det uppnått. Det här är verkligen inte en bubbla på alla fronter men ja det finns såklart vissa företag i AI hypen som inte kommer leva upp till förväntningarna men det finns en riktigt stark grund i Mag7 bolagen åtminstone.

Ja, Chatgpt har en himla massa användare som främst använder eländet för att generera fula bilder och ta fram halvbra skrivna texter som ibland innehåller rena felaktigheter. Typ att giftsvampar är goda och ätliga och sådana harmlösa saker...

AI går dock med brakförlust i nuläget, och ingen vet just nu hur man egentligen ska kunna tjäna pengar på AI. Jag läste på ett ställe att energikostnaden för att generera en enda AI bild är detsamma som att duscha i 5 minuter, så jag vet inte hur många av dessa 800 miljoner användare som skulle vara beredda att betala den reella kostnaden + företagets vinst för att kunna generera fula bilder och halvbra texter...

Jag må vara konservativ och tråkig, men jag tror att både AI i allmänhet och Tesla i synnerhet är en STOOOR bubbla. Men sen i framtiden när de värsta tokstollarna lugnat ner sig, så kan man nog hitta bra användningsområden för AI och elbilar.
Senast redigerad av Felicia.C.Rose 2025-10-24 kl. 22:35.
Citera
2025-10-25, 00:06
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Hahaha fan jag älskar att läsa permabjörnarna som håller på p/e 12 och ständig börskrasch

Mitt totemdjur är iochförsig katt, men jag har liiiite svårt att se framför mig en framtid där grundbulten i samhällsekonomin och industriproduktionen utgörs av självkörande taxis och hushållsrobotar... och att Tesla kommer att vara det enda företaget i världen som kan producera dessa taxis och hushållsrobotar...

Seriöst; att prata med Teslapojkar är som att kolla på en samhällskritisk Sci-fi film från 70-talet, där alla bär samma kläder och det finns en enda bilmodell... Att Musk ser "Logans Run" som en utopi är helt klart, men det känns inte riktigt som en realistisk prognos för hur framtiden kommer att bli...

Om vi ska vara seriösa med problem i världen, så är tillexempel ett jättestort problem globalt sett rent vatten, och att dricksvatten blir kontaminerat av bajsbakterier. TLDR: det finns inte fungerande avlopp i stora delar av världen, så folk dricker bajsvatten eftersom folk går och bajsar här och var eftersom det inte finns riktiga toaletter och avlopp.

Det där är en sånt riktigt problem som Musk hade kunnat engagera sig i, men det är ju förstås alltför smutsigt och för att Musk ska vilja engagera sig i något sånt...
Citera
2025-10-25, 00:34
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Mitt totemdjur är iochförsig katt, men jag har liiiite svårt att se framför mig en framtid där grundbulten i samhällsekonomin och industriproduktionen utgörs av självkörande taxis och hushållsrobotar... och att Tesla kommer att vara det enda företaget i världen som kan producera dessa taxis och hushållsrobotar...

Seriöst; att prata med Teslapojkar är som att kolla på en samhällskritisk Sci-fi film från 70-talet, där alla bär samma kläder och det finns en enda bilmodell... Att Musk ser "Logans Run" som en utopi är helt klart, men det känns inte riktigt som en realistisk prognos för hur framtiden kommer att bli...

Om vi ska vara seriösa med problem i världen, så är tillexempel ett jättestort problem globalt sett rent vatten, och att dricksvatten blir kontaminerat av bajsbakterier. TLDR: det finns inte fungerande avlopp i stora delar av världen, så folk dricker bajsvatten eftersom folk går och bajsar här och var eftersom det inte finns riktiga toaletter och avlopp.

Det där är en sånt riktigt problem som Musk hade kunnat engagera sig i, men det är ju förstås alltför smutsigt och för att Musk ska vilja engagera sig i något sånt...
Killen jobbar med och förstår att människan tillslut måste ta sig utanför vårat solsystem för att försäkra oss om mänsklighetens överlevnad och du snackar om bajsvatten. Åk iväg till Afrika och dra ditt strå till stacken istället. Lite bajs under naglarna hade nog gjort dig gott.
Citera
2025-10-25, 01:10
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Killen jobbar med och förstår att människan tillslut måste ta sig utanför vårat solsystem för att försäkra oss om mänsklighetens överlevnad och du snackar om bajsvatten. Åk iväg till Afrika och dra ditt strå till stacken istället. Lite bajs under naglarna hade nog gjort dig gott.

Men snälla nån...

Att levande människor ska kunna ta sig ut från vårt solsystem och kolonisera andra planeter ligger i bästa fall JÄTTELÅNGT fram i tiden, men vi vet inte ens om det är fysiskt möjligt.

Voyager 1 skickades ut 1977 och är den rymdsond som färdats längst från jorden, och den har knappt ens lämnat vårt solsystem...

Alltså; det funkar inte att fly undan problemen på jorden genom att sticka iväg till en annan planet. OM vi någonsin har så avancerad teknik att vi kan ta oss till en annan planet, så har vi redan teknik för att fixa alla problem på jorden.

Att fixa avlopp och hygien är grejer som faktiskt, i verkliga livet, gör det bättre för folk! Men blåögda utopister som Musk är förstås inte intresserade av såna världsliga grejer, utan han har utopistiska planer som aldrig kommer att kunna realiseras i verkligheten, varför göra det bättre för folk i verkligheten, när man kan drömma om utopier och exploatera vanligt folk i verkligheten...

Seriöst; att prata med Muskpojkarna är verkligen som att prata med bokstavsbarnen i mellanstadiet som läst Erich von Däniken och blivit helt snurriga i huvudet...
Citera
2025-10-25, 03:32
Medlem
libbens avatar
The proof is in the pudding. Waymo är inte i närheten.

https://x.com/i/status/1981592403518562697

https://x.com/aelluswamy/status/1981760576591393203

https://x.com/rodamn/status/1981574974415741179

https://x.com/SawyerMerritt/status/1981462169603719190
Citera
2025-10-25, 03:50
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
The proof is in the pudding. Waymo är inte i närheten.

https://x.com/i/status/1981592403518562697

https://x.com/aelluswamy/status/1981760576591393203

https://x.com/rodamn/status/1981574974415741179

https://x.com/SawyerMerritt/status/1981462169603719190

Waymo är så out of their leauge. Undrar hur lång tid det tar innan google lägger ner programmet. Det är inte hållbart blöda så mycket pengar på deras bilar och upplägget de försöker få till.

https://x.com/niccruzpatane/status/1981787521936691579
Citera
2025-10-25, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Hahaha fan jag älskar att läsa permabjörnarna som håller på p/e 12 och ständig börskrasch
Jag med. Jag gillar särskilt deras investeringshistorik som skrivs ut efter en nedgång. Det är aldrig att vi får veta i förväg vad de har köpt eller ska köpa. Det stärker bilden av att de vet vad de gör.
Senast redigerad av Manneniburen 2025-10-25 kl. 08:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in