• 1
  • 2
2025-10-24, 17:45
Medlem
Hur skulle det fungera egentligen? En kommunal eller statlig tjänsteman tar ett beslut som alla inte är nöjda med, vad händer då?

I förlängningen så skulle det ju innebära att inga tjänstemän kommer att fatta några beslut utan allt ska aggregeras till högsta chefsnivå vilket innebär maximal byråkrati.

Vad är poängen, jag fattar inte?
Citera
2025-10-24, 17:56
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Hur skulle det fungera egentligen? En kommunal eller statlig tjänsteman tar ett beslut som alla inte är nöjda med, vad händer då?

I förlängningen så skulle det ju innebära att inga tjänstemän kommer att fatta några beslut utan allt ska aggregeras till högsta chefsnivå vilket innebär maximal byråkrati.

Du får väl läsa på lite. Ingen döms utan att ha gjort något fel, pluss att det finns backupper för att ingen skall dömmas utan ordentlig genombelysning.

Om någon tar ett beslut alldeles själv och driver detta utan att det är sanktionerat o.s.v. kan detta komma ifråga.

AI:
>> Vad det innebär i praktiken

Ansvar för beslut: En offentlig tjänsteman kan hållas personligt ansvarig för felaktiga beslut som fattats vid myndighetsutövning.

Disciplinära åtgärder: Vanligast är att ärenden tas upp i en personalansvarsnämnd (som finns på de flesta myndigheter). Den kan besluta om en varning eller ett löneavdrag.

Rättsliga påföljder: En tjänsteman kan också åtalas för tjänstefel. Det är dock en snävare definition som innebär att brottet skett "vid myndighetsutövning" och att det åsidosätts med uppsåt eller oaktsamhet.

Tjänstefel: Straffskalan för tjänstefel är böter eller fängelse i upp till två år. Vid grovt tjänstefel kan straffet bli upp till sex års fängelse. Det är dock ovanligt att tjänstemän döms för tjänstefel.

Anmälan till nämnd: Om en tjänsteman begår ett fel i tjänsten är det vanligare att det görs en anmälan till personalansvarsnämnden eller disciplinnämnden, som kan besluta om en varning eller ett löneavdrag. <<

I större samanhang som idiotisk politik som inte fungerar, beslut om var vindkraftsanläggningar skall ligga, dåliga migrationsbeslut där samhället lider stor skada, m.fl. är detta inte en anledning till reprimander via tjänstemannansvaret.
Senast redigerad av 53....so what 2025-10-24 kl. 18:06.
Citera
2025-10-24, 18:00
Medlem
Snarare för att hålla politiker ansvariga för de löften som görs var fjärde år som de brutit varenda jävla gång sedan det avskaffades -74
Citera
2025-10-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Du får väl läsa på lite. Ingen döms utan att ha gjort något fel, pluss att det finns backupper för att ingen skall dömmas utan ordentlig genombelysning.

Om någon tar ett beslut alldeles själv och driver detta utan att det är sanktionerat o.s.v. kan detta komma ifråga.

AI:
>> Vad det innebär i praktiken

Ansvar för beslut: En offentlig tjänsteman kan hållas personligt ansvarig för felaktiga beslut som fattats vid myndighetsutövning.

Disciplinära åtgärder: Vanligast är att ärenden tas upp i en personalansvarsnämnd (som finns på de flesta myndigheter). Den kan besluta om en varning eller ett löneavdrag.

Rättsliga påföljder: En tjänsteman kan också åtalas för tjänstefel. Det är dock en snävare definition som innebär att brottet skett "vid myndighetsutövning" och att det åsidosätts med uppsåt eller oaktsamhet.

Tjänstefel: Straffskalan för tjänstefel är böter eller fängelse i upp till två år. Vid grovt tjänstefel kan straffet bli upp till sex års fängelse. Det är dock ovanligt att tjänstemän döms för tjänstefel.

Anmälan till nämnd: Om en tjänsteman begår ett fel i tjänsten är det vanligare att det görs en anmälan till personalansvarsnämnden eller disciplinnämnden, som kan besluta om en varning eller ett löneavdrag. <<

I större samanhang som idiotisk politik som inte fungerar, beslut om var vindkraftsanläggningar skall ligga, dåliga migrationsbeslut där samhället lider stor skada, m.fl. är detta inte en anledning till reprimander via tjänstemannansvaret.

Tjänstefel finns ju idag, i övrigt känns det som en papperstiger.
Citera
2025-10-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
Snarare för att hålla politiker ansvariga för de löften som görs var fjärde år som de brutit varenda jävla gång sedan det avskaffades -74
En politiker är väl inte en tjänsteman?
Citera
2025-10-24, 18:20
Medlem
Citat:

Varför ska visa vara ansvarsbefriade medan andra inte är det!
Alla människor i övriga samhället får ta ansvar för sinna beslut och konsekvenserna av dom samma!

Politiker kan fatta hur sjuka beslut dom vill, vilket dom också gör!
Vilket drabbar vanligt folk negativt,

Utan konsekvenser! Tycker det är rätt?
Citera
2025-10-24, 18:22
Medlem
Citat:

Du vill ju inte förstå. Stäng tråden!
Citera
2025-10-24, 18:24
Medlem
Citat:
En politiker är väl inte en tjänsteman?

Är dem inte? Isf ursäktar jag mitt påstående och anser mig korrigerad. Jag tycker och känner isf att politiker borde anses som tjänstemän och falla under lagen om tjänstemannaansvar, men det är nog för mycket begärt.
Citera
2025-10-24, 18:24
Medlem
Undrar det med. Jag kan bli av med jobbet vid grovt tjänstefel som tjänsteman idag. Vad vill ni mer? Att jag blir rullad i tjära och fjädrar?
Citera
2025-10-24, 18:28
Medlem
Det är för att förhindra "politisk aktivism" i sin ärendehantering bland t ex myndigheter, kan du försvara ditt beslut med bra förklaring så är det ingen risk, tänka efter före.
Citera
2025-10-24, 18:45
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

Det fungerar så redan idag i statlig verksamhet, folk är rädda att fatta beslut.
Citera
2025-10-24, 18:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought

Citat:

Det är just detta som blir så extremt fel. Politiker fattar beslut som är mindre bra eller får dåliga konsekvenser. De anställda på myndigheter eller regioner eller liknande måste följa dessa. De får konstiga ramar att förhålla sig till. Och då blir det fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in