• 1
  • 2
2025-10-24, 14:48
Medlem
67arigGubbes avatar
Då va dagen här då jag fick diagnosen parkinson.

Knappa skakningar än som tur är! Men!

Min genuina fråga till fbs mods är följande..

Blir sjukdomen värre och jag börjar skriva konstigt tex:

”Hhheeejjj allllla pppåå ffoooerrmet” osv..

Skulle jag varnas för trams? Även om det är ett försök till en seriös tråd men med extrma mängder felstavningar mm men ändå inom ramen till att man förstår innebörden.

Om ja -
Hur skulle jag kunna bli av med dessa? Krävs läkarintyg? Hur hanteras då min anonymitet?

Om nej -
Har det hänt förr att användare med parkinson hängt här och fått vara kvar trots att man verkligen staavar uselt?

Hoppas ni förstår mig, kan även finnas andea sjukdomar som gör att man ej kan stava fel och allmänt skräp så de får väl vara inräknade.

Må väl
Trevlig helg!
Citera
2025-10-24, 14:58
Moderator
Maviels avatar
Jag är av den bestämda åsikten att det är ett oskick att påpeka stavfel och språklig förmåga och annat hos sin motdebattör. Jag tycker att alla oavsett vad de bär med sig i bagaget ska kunna diskutera här. Sedan måste ju inlägget vara begripligt. Detta du tar upp inbegrips i det där.

Vi kommer aldrig någonsin att fråga dig om ett läkarintyg. Av väldigt självklara skäl.
Citera
2025-10-24, 15:03
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är av den bestämda åsikten att det är ett oskick att påpeka stavfel och språklig förmåga och annat hos sin motdebattör. Jag tycker att alla oavsett vad de bär med sig i bagaget ska kunna diskutera här. Sedan måste ju inlägget vara begripligt. Detta du tar upp inbegrips i det där.

Vi kommer aldrig någonsin att fråga dig om ett läkarintyg. Av väldigt självklara skäl.

Tackar för svar! Då får ni allt dras med gamla farbrorn ett tag till
Citera
2025-10-24, 15:06
Medlem
zombie-nations avatar
Fan surt med parkinsons. Jag beklagar verkligen.

Medan du är någorlunda fungerande, kolla vad som finns i ditt windows (om du använder det) för att mata in knapptryckningar, de har en del som faktiskt hjälper när man har svårt att skriva (t ex tröga tangenter). Sedan finns det externa program att ladda ned.

Håller med om att skrivfel och stavfel är sjukt jobbigt att folk klagar på. Det har inte med saken att göra. Men folk angriper så när de har slut på argument. Det är ju absolut OT. Men användarna här har resignerat och orkar inte anmäla detta som OT, därför har det fått en informell stämpel att vara OK, fast det inte är det.
Citera
2025-10-24, 15:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Tråkigt att höra. Men skönt att höra att gubben inte lägger av och lägger ner.

Kanske det funkar att du talar in dina inlägg och trådstarter istället?
Citera
2025-10-24, 15:26
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tråkigt att höra. Men skönt att höra att gubben inte lägger av och lägger ner.

Kanske det funkar att du talar in dina inlägg och trådstarter istället?

Inte ens tänkt tanken på det, ska luska ut hur man gör det. Tack!
Citera
2025-10-24, 15:33
Medlem
triptykens avatar
Ledsen att höra om Parkinsson :/
Angående stavfel... Ibland blir jag riktigt sne på när folk pratar som Paradise-Hotel-deltagare med Engelska ströfraser och ord. Eller "Svensk kultur" runkande nassar som inte kan stava alls.

Men skrivfel mm är ju helt ok självklart! Lägg för fan inte av att skriva dock. Jag tycker du är en kuk för det mesta (och antar att känslorna är besvarade) men stanna och slåss med mig, parkinsson eller inte!
Citera
2025-10-24, 15:41
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Inte ens tänkt tanken på det, ska luska ut hur man gör det. Tack!
För talinmatning i Windows, använd funktionen för diktering genom att trycka på Windows-tangenten + H. Ett dikteringsverktygsfält visas, och du kan börja prata för att konvertera din röst till text i valfritt textfält.
Så här aktiverar och använder du talinmatning
Öppna det program eller fönster: där du vill skriva, som en anteckning, ett dokument eller en sökruta.
Tryck på Windows-tangenten + H: för att öppna dikteringskontrollen.
Vänta tills mikrofonikonen visar att den lyssnar: och börja sedan prata.
Texten från din röst visas: på skärmen.
För att stoppa: kan du behöva klicka på mikrofonikonen igen om den bara pausas.
Citera
2025-10-24, 15:44
Medlem
c.divers avatar
Testade nu och det funkar klockrent. Tror jag ska börja köra med det i stället för tangentbordet
Citera
2025-10-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

Trots att alla typer av rättstavningskontroller, grammatikkontroller och dylikt finns numera i alla telefoner, surfplattor och datorer? Går det då verkligen att skylla på dyslexi, sjukdomar eller annat och "komma undan" med det? Lite krav får det väl ändå finnas? Annars lär det ju bli som Facebook, där 99% inte behärskar svenska överhuvudtaget.
Citera
2025-10-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Då va dagen här då jag fick diagnosen parkinson.
Tråkigt, men du verkar vara vid gott mod, sånt är bra medicin mot det mesta.

En fördel(?) kan vara att man kan bli kåt av vissa läkemedel (dopaminagonister) mot Parkinsons. En nackdel är att samma biverkan hos dessa kan göra dig spelberoende :-(
Citera
2025-10-24, 16:31
Medlem
Sinraths avatar
Som sagt, du kan få röst-till-text via i princip alla smarttelefoner idag. En dator kan få det också men
har ingen lösning jag vet om på rak arm.

Sen finns det funktionen i windows som heter "Tröga Tangenter" som gör att en knapp måste hållas ner en självbestämd stund innan trycket registreras. Det motverkar skakiga händer. Såg en annan person som körde de på sin telefon av samma anledning.

Till sist vad jag kan komma på nu så kan du be en valfri AI att rättstava och ta bort upprepade bokstäver, innan du klistrar in resultatet på Flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in