• 1
  • 2
2025-10-24, 16:42
Medlem
Tråkigt att läsa men det finns viss behandling, nu när jag vet är det ok att stava fel!
Senast redigerad av FallerIfallerA 2025-10-24 kl. 16:55.
Citera
2025-10-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tråkigt att läsa men det finns viss behandling nu när jag vet är det ok att stava fel!
Var det någon som förstod vad du menade med det inlägget, tro?
Citera
2025-10-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var det någon som förstod vad du menade med det inlägget, tro?

Japp Ts är en rätt klok man!
Citera
2025-10-24, 16:52
Medlem
Citat:
Japp Ts är en rätt klok man!
Du skriver att det finns viss behandling nu när du vet att det är okej att skriva fel.

Vad för behandling? Och fanns inte den innan du visste att det var okej att skriva fel?

Eller ville du bara demonstrera att man kan skriva obegripligt?
Citera
2025-10-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du skriver att det finns viss behandling nu när du vet att det är okej att skriva fel.

Vad för behandling? Och fanns inte den innan du visste att det var okej att skriva fel?

Eller ville du bara demonstrera att man kan skriva obegripligt?

Vad gnällig du är! Jag hade glömt ett kommatecken men det är ordnat nu!
Citera
2025-10-24, 17:05
Medlem
Citat:
Vad gnällig du är! Jag hade glömt ett kommatecken men det är ordnat nu!
Är inte gnällig, jag förstod helt enkelt inte alls vad du menade.

Har nu läst flera gånger, och när du fått in kommat så är det lite lättare, men fortfarande egentligen helt obegripligt.
Citera
2025-10-24, 17:06
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Trots att alla typer av rättstavningskontroller, grammatikkontroller och dylikt finns numera i alla telefoner, surfplattor och datorer? Går det då verkligen att skylla på dyslexi, sjukdomar eller annat och "komma undan" med det? Lite krav får det väl ändå finnas? Annars lär det ju bli som Facebook, där 99% inte behärskar svenska överhuvudtaget.

Som jag skrev så måste man ju begripa vad som står i inlägget. Men diskussionen måste ändå vara det som är i fokus. Inte att någon stavat fel eller har någon svårighet att uttrycka sig.
Citera
2025-10-24, 17:08
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Som sagt, du kan få röst-till-text via i princip alla smarttelefoner idag. En dator kan få det också men
har ingen lösning jag vet om på rak arm.

Sen finns det funktionen i windows som heter "Tröga Tangenter" som gör att en knapp måste hållas ner en självbestämd stund innan trycket registreras. Det motverkar skakiga händer. Såg en annan person som körde de på sin telefon av samma anledning.

Till sist vad jag kan komma på nu så kan du be en valfri AI att rättstava och ta bort upprepade bokstäver, innan du klistrar in resultatet på Flashback.
talinmatning i Windows, använd funktionen för diktering genom att trycka på Windows-tangenten + H. Ett dikteringsverktygsfält visas, och du kan börja prata för att konvertera din röst till text i valfritt textfält.
Så här aktiverar och använder du talinmatning
Öppna det program eller fönster: där du vill skriva, som en anteckning, ett dokument eller en sökruta.
Tryck på Windows-tangenten + H: för att öppna dikteringskontrollen.
Vänta tills mikrofonikonen visar att den lyssnar: och börja sedan prata.
Texten från din röst visas: på skärmen.
För att stoppa: kan du behöva klicka på mikrofonikonen igen om den bara pausas.

Funkar klockrent!
Citera
2025-10-25, 00:17
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
talinmatning i Windows, använd funktionen för diktering genom att trycka på Windows-tangenten + H. Ett dikteringsverktygsfält visas, och du kan börja prata för att konvertera din röst till text i valfritt textfält.
Så här aktiverar och använder du talinmatning
Öppna det program eller fönster: där du vill skriva, som en anteckning, ett dokument eller en sökruta.
Tryck på Windows-tangenten + H: för att öppna dikteringskontrollen.
Vänta tills mikrofonikonen visar att den lyssnar: och börja sedan prata.
Texten från din röst visas: på skärmen.
För att stoppa: kan du behöva klicka på mikrofonikonen igen om den bara pausas.

Funkar klockrent!

Testade nu, sjukt bra. Fick bara lägga till Engelska som extra språk och byta till det (windows + space) för att den skulle fatta det också.

Något som är drygt är att om du faktiskt letar efter "röstinmatning" eller "speech recognition" från sök i Windows 11 så får man upp "Windows speech recognition" som OMEDELBART säger "Den här funktionen kommer tas bort i framtida uppdateringar!" för att sen starta trots allt och den fungerar PISSDÅLIGT jämfört med det ovan. Mina ord blir lite vad som helst i ungefär samma riktning.
Har varit och fingrat efter dessa funktioner tidigare men bara stött på det sistnämnda så jag trodde MS bara skitit i att implementera det ordentligt.
Citera
2025-10-25, 03:14
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är av den bestämda åsikten att det är ett oskick att påpeka stavfel och språklig förmåga och annat hos sin motdebattör. Jag tycker att alla oavsett vad de bär med sig i bagaget ska kunna diskutera här. Sedan måste ju inlägget vara begripligt. Detta du tar upp inbegrips i det där.

Vi kommer aldrig någonsin att fråga dig om ett läkarintyg. Av väldigt självklara skäl.
Förstås är det så. Alla får vara med.

Har man parkinson eller stamning som yttrar sig i tangentbordsskrivande så kan man sannolikt med enkla medel redigera bort de framskakade stavfelen.
Citera
2025-10-25, 09:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Antar rubriken skulle justeras. Eventuellt inlägg i trådstarten skulle nog bestå.

Personligen avskyr jag när folk påpekar stavfel. Däremot syftningsfel eller när jag använder fel ord uppskattas.

Påpeka stavfel är lite vid sidan om saken, och definitivt inget starkt argument. Så bör rimligen påpekas i all välmening, och i vart fall inte bära huvuddelen av budskapet.
Citera
2025-10-25, 09:51
Medlem
Ganonitos avatar
Troligtvis inte då det finns en viss användare som stavar sämre än en 5-åring och han får ju fortsätta hållas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in