2025-10-23, 18:53
Medlem
https://ntf.se/nyheter/2025/fortydli...s-a-traktorer/

I Sverige i dag får 15-åringar köra A-traktorer med AM-behörighet, som bland annat ger rätt till att köra moped klass I och II. Men är det då så att B1-bilen, som kommer att få framföras i max 45 kilometer i timmen, ersätter A-traktorerna som har en maxhastighet på 30 kilometer i timmen?

— Det är ett rimligt antagande att det är så, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson till TT.

Han fortsätter:

— Men det är lite spekulativt. Det svenska systemet som ger rätt att köra traktor med AM-behörighet är föremål för ifrågasättande. Sverige har lutat sig emot ett undantag som ger rätt att köra jordbruks- och skogsbrukstraktorer, så användes A-traktorn förr. Men nu är det inte direkt så längre och det talar för en ändring.

— De A-traktorer vi har i Sverige i dag kommer att finnas kvar. Men för att få köra i 45 kilometer i timmen måste man ha det här B1-kortet.
Citera
2025-10-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rubriken är fel

Först kom EPA-traktorn som sedan ersattes av A-traktor och som kommer ersättas av B1-bil

Ja, det stämmer, men vi kanske inte behöver ha just den diskussionen i den här tråden. Den traktor man får köra vid 15 års ålder har genom åren genomgått lagmässiga förändringar.
Citera
2025-10-23, 19:43
Medlem
tomatlarss avatar
Bättre att 15 åringar fick ta b kort vid 15 men endast få köra de här begränsade bilarna tills det året de fyller 18 och där efter gäller det för b körkort.
Senast redigerad av tomatlars 2025-10-23 kl. 19:46.
Citera
2025-10-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
En hel del i nyheterna just nu om EU:s nya körkortsdirektiv som innefattar det som kanske kan kallas "lätt bil". Vissa rubriker säger att "nu får epan gå i 45" vilket såklart inte är sant.

Det verkar som att detaljerna finns i ett dokument som heter "Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL" 2023/0053 (COD). Jag fattar inte riktigt deras sifferkoder, men något åt det hållet.

Körkortsbehörigheten heter "B1". Den har i och för sig funnits länge, men nu utvidgas bestämmelserna för vilka fordon den gäller. "Lätt bil" tillkommer.

Bortsett från skillnaden i konstruktiv hastighet (som är det enda man hör pratas om) så finns det en hel del annat som jag tycker verkar lite oklart.

1. En a-traktor är ordentligt begränsad i lastutrymme och passagerarplatser. Man får inte ha bagageutrymme och som mest går det att ha förare + två passagerare (om man byggt traktorn av en personbil med två passagerarplatser i framsätet, t.ex. en Honda FR-V. Jag kan inte hitta något om det i definitionen av "lätt bil". Det blir framsäte, baksäte och bagageutrymme precis som på vilken personbil som helst.

2. En a-traktor har krav på viktfördelning vilket innebär att man ibland måste bygga in vikter på olika ställen för att få den att gå igenom besiktningen. Hittar inget sådant för "lätt bil".

3. Det är hysteriskt lätt att ta AM-behörighet eftersom man inte behöver göra något körprov. B1, verkar det som, kommer att kräva både teoriprov och körkprov. Kommer det även att krävas att man går introduktionsutbildning, risk 1 och risk 2 precis som för B-kortet? I så fall sticker kostnaderna snabbt iväg. Från att ha legat på ungefär 6000 kr för ett AM-kort, till minst det dubbla för B1. Och hur lång kommer prövotiden att vara? Just nu är det 12 månader för AM, och 24 månader för B.

4. A-traktorer är en svensk företeelse (ibland inbillar jag mig att de finns i Norge och/eller Finland, men det kanske inte stämmer). Marknaden är så liten att fordonen antingen byggs av privatpersoner som själva ska använda dem, eller av små verkstäder. Det finns inga "fabriksbyggda" a-traktorer. Men det finns (nästan enbart) fabriksbyggda mopedbilar, eftersom mopedbilen har en enorm marknad (hela EU, i princip). Kommer B1-bilarna att bli som moppebilarna i det här avseendet, eller kommer även B1 att utgöras av hemma-meckade fordon som a-traktorerna är?

Du blandar ihop epa-traktor och A-traktor.
Citera
2025-10-23, 20:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
En hel del i nyheterna just nu om EU:s nya körkortsdirektiv som innefattar det som kanske kan kallas "lätt bil". Vissa rubriker säger att "nu får epan gå i 45" vilket såklart inte är sant.

Det verkar som att detaljerna finns i ett dokument som heter "Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL" 2023/0053 (COD). Jag fattar inte riktigt deras sifferkoder, men något åt det hållet.

Körkortsbehörigheten heter "B1". Den har i och för sig funnits länge, men nu utvidgas bestämmelserna för vilka fordon den gäller. "Lätt bil" tillkommer.

Bortsett från skillnaden i konstruktiv hastighet (som är det enda man hör pratas om) så finns det en hel del annat som jag tycker verkar lite oklart.

1. En a-traktor är ordentligt begränsad i lastutrymme och passagerarplatser. Man får inte ha bagageutrymme och som mest går det att ha förare + två passagerare (om man byggt traktorn av en personbil med två passagerarplatser i framsätet, t.ex. en Honda FR-V. Jag kan inte hitta något om det i definitionen av "lätt bil". Det blir framsäte, baksäte och bagageutrymme precis som på vilken personbil som helst.

2. En a-traktor har krav på viktfördelning vilket innebär att man ibland måste bygga in vikter på olika ställen för att få den att gå igenom besiktningen. Hittar inget sådant för "lätt bil".

3. Det är hysteriskt lätt att ta AM-behörighet eftersom man inte behöver göra något körprov. B1, verkar det som, kommer att kräva både teoriprov och körkprov. Kommer det även att krävas att man går introduktionsutbildning, risk 1 och risk 2 precis som för B-kortet? I så fall sticker kostnaderna snabbt iväg. Från att ha legat på ungefär 6000 kr för ett AM-kort, till minst det dubbla för B1. Och hur lång kommer prövotiden att vara? Just nu är det 12 månader för AM, och 24 månader för B.

4. A-traktorer är en svensk företeelse (ibland inbillar jag mig att de finns i Norge och/eller Finland, men det kanske inte stämmer). Marknaden är så liten att fordonen antingen byggs av privatpersoner som själva ska använda dem, eller av små verkstäder. Det finns inga "fabriksbyggda" a-traktorer. Men det finns (nästan enbart) fabriksbyggda mopedbilar, eftersom mopedbilen har en enorm marknad (hela EU, i princip). Kommer B1-bilarna att bli som moppebilarna i det här avseendet, eller kommer även B1 att utgöras av hemma-meckade fordon som a-traktorerna är?

Så länge hastigheten höja på dem är jag nöjd. Trött på vägsniglarna..
Citera
2025-10-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Bättre att 15 åringar fick ta b kort vid 15 men endast få köra de här begränsade bilarna tills det året de fyller 18 och där efter gäller det för b körkort.

Det kommer inte att hända. Jag har läst lite i direktivet och det finns ingen möjlighet till något sånt.

Däremot kommer Sverige kanske att få "beledsagad körning". Då kan man ta B-behörighet när man fyllt 17, men fram till 18-årsdagen får man bara köra om man har en "beledsagare" med sig i bilen. Det är nästan som att övningsköra, men om man t.ex. bryter mot en stopplikt så ryker ens eget körkort, inte handledarens/beledsagarens. Det här har funnits i Tyskland ett tag.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...orkortsregler/
Citera
2025-10-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Du blandar ihop epa-traktor och A-traktor.

Jo, jag vet att det är olika saker men för den här tråden så spelar det inte så stor roll.
Citera
2025-10-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Så länge hastigheten höja på dem är jag nöjd. Trött på vägsniglarna..

Den höjs från 30 km/h (nuvarande a-traktor) till 45 km/h för B1-bil.
Citera
2025-10-23, 20:41
Medlem
Ytterligare en fråga är om B1-bilen ska få köras på motorväg/motortrafikled. Kravet idag är att fordonet ska ha en högsta lagmässig eller konstruktiv hastighet om 40 km/h, och 45 är ju mer än det.

(Mopeder och mopedbilar har undantag från detta, de får inte köras trots att de går fortare än 40.)
Citera
2025-10-23, 22:40
Medlem
Raggarspinns avatar
B1 bil är ingen ersättare för "epatraktorn"!
För många är a-traktorn något man bygger själv. Dessutom används a-traktorn för att dra släp lastade med maskiner, bilar eller hästar. Många hästägare har inte körkort eller bil för att dra hästtransport, a-traktor gör det möjligt. Det finns också äldre som inte har körkort för bil som använder sig av a-traktor.
Jag tror inte att B1 bilen "BEttan" är något som man får bygga själv.
B1 bilen kommer att ersätta mopedbilen förutsatt att föräldrar anser att det är värt att betala för teoriprov och uppkörning för att få köra bil i 45km/h. En behörighet som de blir av med när de fyllt 21...
Citera
2025-10-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
B1 bil är ingen ersättare för "epatraktorn"!
För många är a-traktorn något man bygger själv. Dessutom används a-traktorn för att dra släp lastade med maskiner, bilar eller hästar. Många hästägare har inte körkort eller bil för att dra hästtransport, a-traktor gör det möjligt. Det finns också äldre som inte har körkort för bil som använder sig av a-traktor.
Jag tror inte att B1 bilen "BEttan" är något som man får bygga själv.
B1 bilen kommer att ersätta mopedbilen förutsatt att föräldrar anser att det är värt att betala för teoriprov och uppkörning för att få köra bil i 45km/h. En behörighet som de blir av med när de fyllt 21...

Det EU inte gillat med de svenska a-traktorerna är att lagstiftningen urpsrungligen kom till i syfte att användas till arbetsfordon. Som du säger, dragbil till allehanda prylar där en personbil passar sämre. Men sen har EU sagt liksom "hallå här, det är ju nästan aldrig detta ni gör med traktorerna, i själva verket är det ju ungdomsbilar som ytterst sällan används i lantbruk över huvud taget".

Och då har Sverige insett att det här med a-traktorer förmodligen kommer att ryka av detta skäl. Och därför fått in vissa ändringar i det nu beslutade körkortsdirektivet om att 15-åringar ska få ta B1-behörighet och att den behörigheten ska gälla för "lätt bil".

Så, visst kan epatraktorn bli kvar. Men de svenska lagstiftarna kanske höjer åldern till 18 för att blidka EU och se till att fordonet slutar användas som ungdomsbil.
Citera
2025-10-23, 23:06
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Det EU inte gillat med de svenska a-traktorerna är att lagstiftningen urpsrungligen kom till i syfte att användas till arbetsfordon. Som du säger, dragbil till allehanda prylar där en personbil passar sämre. Men sen har EU sagt liksom "hallå här, det är ju nästan aldrig detta ni gör med traktorerna, i själva verket är det ju ungdomsbilar som ytterst sällan används i lantbruk över huvud taget".

Och då har Sverige insett att det här med a-traktorer förmodligen kommer att ryka av detta skäl. Och därför fått in vissa ändringar i det nu beslutade körkortsdirektivet om att 15-åringar ska få ta B1-behörighet och att den behörigheten ska gälla för "lätt bil".

Så, visst kan epatraktorn bli kvar. Men de svenska lagstiftarna kanske höjer åldern till 18 för att blidka EU och se till att fordonet slutar användas som ungdomsbil.
EU skiter i Sverige men de ogillar att svenska ungdomar inte vill ha EUs mopedbilar.
B1 bilen ska naturligtvis vara en fransk eller tysk bil om EU får bestämma!
Behörigheten B1 kommer vara giltig som längst fram tills personen fyllt 21 år…
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-10-23 kl. 23:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in