2025-10-24, 11:33
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Det är inte lätt att följa med i tråden om man inte som ni NATO-röv-slickare, av någon anledning, bokstavligen talat bor i den. För övrigt var ditt inlägg totalt intetsägande. Men då har vi kommit fram till att Area ljög (eller bara för att det är fredag idag snällt sagt att han endast hade fel).

Jisses människa. Du ger ansikte till uttrycket "bor i din hjärna gratis".
Såg ett av dina alster där du nämner mig.
Du gör seda flera inlägg och omnämner mig. *Stolt*

Citat:
Det är inte lätt att följa med i tråden om man inte som ni NATO-röv-slickare, av någon anledning, bokstavligen talat bor i den. För övrigt var ditt inlägg totalt intetsägande. Men då har vi kommit fram till att Area ljög (eller bara för att det är fredag idag snällt sagt att han endast hade fel).
Så fina vackra ord du kan....du har själv smakat?

Citat:
Då "skruvade" Area rejält på sanningen då. Typiskt losers.
Jag kommenterade vad Chantre skrev. Men skruven...den har du nog lös...

Citat:
Area säger att det är en nyhet att USA nu har gett tillstånd åt Urkaina att skjuta missiler mot Ryssland. Trump förnekar detta. Vad är det som gäller?
Detta inlägg är nog mest roande. Jag vs Trump?

Citat:
Absolut ingen nyhet för mej. Men kanske för Chantre? Däremot är det en nyhet att USA tillåter att missiler skjuts långt in över Ryssland. Hade för mej att Trump sagt att påståendet att de gett tillstånd är fel och att dom inte har någonting att göra med det. Vad är det som gäller? Du som är insatt och nästan bor i tråden kanske kan förklara?
Och här börjar det från början. Och sedan, efter detta, kommer dina haranger i ett antal olika inlägg...

Och det var Chantre som fick dig att gå i spinn. En av "dina" moderatorer?
Jag berättade att vad du sa, är ingen nyhet. Dock vad Chantre skrev, var en nyhet.
Och titta hur du har lyckats vrida runt det hela till att jag är en looser...

Som hämtat ur "propagandamanualen" 1, 2 och 3.

Bara för att stötta Chantre i han påstående, så letade jag fram denna artikel.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...4ra%20m%C3%A5l.

Citat:
Merz: Fritt fram att använda långdistansvapen

Ukraina har inte längre några restriktioner när det gäller hur donerade långdistansvapen får användas mot ryska militära mål. Det säger Tysklands förbundskansler Friedrich Merz på måndagen, enligt tyska WDR.

– Det finns inte längre några restriktioner för räckvidden på de vapen som levereras till Ukraina, varken från Storbritannien, Frankrike eller oss. Det finns inte heller några restriktioner från USA, säger Merz och pekar på att det här ger Ukraina större möjligheter till försvar.

I november i fjol anfölls för första gången Ryssland med det amerikanska långdistansroboten Atacms.

Kreml uppger enligt Reuters att de slopade restriktionerna är en farlig utveckling som strider mot ”strävan om en politisk lösning”.

Jag tror att det stöttar Chantre i hans påstående.
Senast redigerad av Area55 2025-10-24 kl. 11:47.
Citera
2025-10-24, 11:45
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Favorit i Repris.
Peter Pomerantsev: Putins största lögner om kriget planeras i tyst samförstånd

Vladimir Putins propagandister borde ställas till svars för sina krigslögner. Men den farligaste världen är inte nödvändigtvis den som bullrar mest. Peter Pomerantsev skildrar de kyliga orden som brukas när stora brott planeras och genomförs i Ukraina.

"Frågan är när yttranden och ord förvandlas till krigsbrott. Propaganda spelar en viktig roll i Rysslands invasion av Ukraina. Kommer de som bedriver den ens att ställas till svars – eller lär de snarare gå fria med hänvisning till den heliga yttrandefriheten?"

"I dag handlar saken om att nagla fast ansvaret vid de ryska propagandisterna, exempelvis språkbruket bland Putins ledande hatmånglare."

"I ett föreläggande av en grupp advokater – däribland Fredspristagaren Oleksandra Matvijtjuk – till Internationella brottmålsdomstolen i Haag betonas vad som ligger bakom det dödliga våldet och tortyren i Ukraina: ”De grova brotten mot de mänskliga rättigheterna vore inte möjliga utan den kampanj för att avhumanisera ukrainska medborgare som bedrivits av ryska propagandister. De är lika skyldiga till att civila dödas som de som håller i vapnen.”
Nyligen har vi sett påståenden i ledande ungerska medier att den ryska massakern i Butja på ukrainska civila våren 2022 var iscensatt av Ukraina. Och USA:s nationella underrättelsechef har upprepat de bisarra ryska uppgifterna att det skulle finnas amerikanska laboratorier i Ukraina avsedda för biologisk krigföring.

En del alibin konstrueras månader i förväg. Exempelvis Rysslands påstående att det var Ukraina som sprängde dammen i Kachovka sommaren 2023 som förorsakade stora skador."

"Den farligaste världen är inte nödvändigtvis den som bullrar mest. Det är snarare de kyliga, övertänkta och koordinerade orden som brukas när stora brott planeras – och genomförs – som propagandisterna ska hållas ansvariga för."

Övers. från engelska: Jan Eklund
https://www.dn.se/kultur/peter-pomer...t-samforstand/
Författaren och BBC journalisten och experten på ryska påverkansattacker är väl värd att läsa och reflektera över.
När man följer, läser, gör inlägg får svar och attacker i denna tråd och medier i övrigt.
Viktig artikel i DN kultur/debatt."
Snart kör "skribenterna"/propagandisterna igång i denna tråd. Krigsbrott?
I Sverige och i många andra länder är det numera(från 1 augusti 2025 en ej tillåten verksamhet som faller under rättsvårdande myndigheter att hantera. Med fängelsestraff i straff skalan.
Jag nämner inga namn.

Bra text. Många sanningar.

Frågan om propaganda som krigsbrott. Svår fråga. Yttrandefriheten, som vi har i väst.
Vem ska avgöra när propaganda ska anses vara ett brott?

Citat:
"Frågan är när yttranden och ord förvandlas till krigsbrott. Propaganda spelar en viktig roll i Rysslands invasion av Ukraina. Kommer de som bedriver den ens att ställas till svars – eller lär de snarare gå fria med hänvisning till den heliga yttrandefriheten?"

Ska något öht få nämnas? Total informationsblackout?

Ska en omröstning i FNs generalförsamling, som fäller en nation, vara riktmärket för vad som får positivt uttryckas om den felande parten?
Vilket uttalande är det som kliver över gränsen?

Jag ser många risker, även om jag till 100% stödjer Ukraina.
Citera
2025-10-24, 11:50
Moderator
-Info-s avatar
Ryssland fejkar framsteg på slagfältet, enligt ISW:

Citat:
Analys: Ryssland fejkar framsteg på slagfältet

– Putins propagandamaskin fejkar framgångar för att underminera västs stöd för Ukraina, bedömer tankesmedjan ISW.

https://www.dn.se/direkt/ukraina/202...pa-slagfaltet/

T.ex:

Citat:
The Kremlin is attempting to falsely portray Russian forces as having established a bridgehead in west (right) bank Kherson Oblast – a new Russian cognitive warfare effort against Ukraine and its partners.

https://understandingwar.org/researc...tober-23-2025/
Citera
2025-10-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Den "analysen" åldrades inte bra.
Det är svårt i trump-tider då allt kan ändra sig flera gånger under en förmiddag, och sedan TACO till lunch. Hela havet stormar. Och det tar några timmar att få kremls analys på plats, inspelad, redigerad och publicerad.
Citera
2025-10-24, 12:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Bra text. Många sanningar.

Frågan om propaganda som krigsbrott. Svår fråga. Yttrandefriheten, som vi har i väst.
Vem ska avgöra när propaganda ska anses vara ett brott?

Ska något öht få nämnas? Total informationsblackout?

Ska en omröstning i FNs generalförsamling, som fäller en nation, vara riktmärket för vad som får positivt uttryckas om den felande parten?
Vilket uttalande är det som kliver över gränsen?

Jag ser många risker, även om jag till 100% stödjer Ukraina.
Fast det var väl inte svårt (fetade). En domstol avgör det.
Om det sker i Sverige så avgör en svensk domstol. Om det sker i Ryssland skulle det möjligen vara Haag/ICJ. Men det är väl tveksamt om de tar upp ett sådant fall.
Citera
2025-10-24, 12:07
Medlem
Merz försöker ducka USAs nya sanktioner.

https://www.ft.com/content/0d9a5946-1cb6-4c0b-aa5b-7f5383dedef7
Citera
2025-10-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Tillverkas det halvledare i ryzzhelvetet numera? Woaw! Från bajsgropar i trädgården till sofistikerad microchip-tillverkning på ett par månader!

Men i sak är det goda nyheter. Så kanske ukrainarna får ha sina tvättmaskiner ifred….😂😁🤡🤡🤡🤡
Det är hålkort som avses, båda heter nog "datorbrickor" på ryska.
Citera
2025-10-24, 12:09
Medlem
Snapcounts avatar
Finns delar utav marknaden som tvivlar på att Trump menar allvar med sina nya olje-sanktioner mot Ryssland, personligen kände jag inte till att dessa skall först införas den 21 november :

”Det enda förnuftiga man kan göra är att sälja in den här uppgången. I all Trumps oförutsägbarhet har han blivit alltmer förutsägbar”, konstaterar Schieldrop.

Och huvudargumentet:

Trump har upprepade gånger hotat med hårda åtgärder mot Putin, men resultatet har upprepade gånger visat sig vara ”varmluft”.

Varje gång Trump har hotat med sanktioner eller vapenstöd för Kiev har han senare backat eller mjuknat upp tonen efter ”bra samtal med Putin”. Det är därför Schieldrop inte tror att de nya sanktionerna kommer att ha någon egentlig effekt när de är planerade att träda i kraft den 21 november – de kommer antingen att skjutas upp eller försvinna.

https://www.finansavisen.no/energi/2...tt-forutsigbar

TACO-stämpeln börjar bita sig fast..
Citera
2025-10-24, 12:12
Medlem
Det börjar bli en ganska prekär situation för moskvastaten, medan Putin vägrar ge upp sina tsar-ambitioner så smulas moskvastatens viktiga industrier ner.

Det närmaste året om kriget fortsätter kommer vi läsa om förstöra raffinaderier och industrier flera ggr dagligen.

Det är alltmer uppenbart att moskvastaten står med rumpan bar, de finner inga motmedel mot detta.

Putins enda hopp nu är att skicka alla moskoviterna till slagfältet och erövra Ukraina och det lär kosta tiotals miljoner moskoviter livet när de slåss mot en alltmer automatiserad armé.

Men det är vad Putin gör om han lever och bestämmer.

Tiden springer ifrån Putin och moskvastatens imperiedrömmar.
Citera
2025-10-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Merz försöker ducka USAs nya sanktioner.

https://www.ft.com/content/0d9a5946-1cb6-4c0b-aa5b-7f5383dedef7
Betalvägg.
Citera
2025-10-24, 12:23
Medlem
Skafferns avatar
Putin pratar om sanktioner mot ryska toalettstolar.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...skamt-till-eu/

Själv skiter han i väskor och resten av undermänniskorna i landet ska vara glada om de överhuvudtaget har indraget vatten
Citera
2025-10-24, 12:30
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Inte?
Din kommentar till Chantre, var på detta inlägg mellan honom och Codex:

Du kommenterar Chantre:

Varvid jag kommenterar:

Men visst har du ett horn i sidan till moderatorerna här på fb. Möjligen speciellt Chantre?
Du känner behov av att skriva en moderator på näsan, med....vad?? Smäller det i Ukraina..

Så vad är nyheten?
Det Chantre påpekar eller att Ryssland bombar i Ukraina.

Vad dillar du om din surkuk? Det är väl ingen nyhet att Ryssland skickar missiler mot Urkaina. Du svarar med att nyheten är att USA nu har gett tillstånd till Urkaina att skicka missiler långt in i Ryssland. Jag kommenterar att Trump förnekat att USA gett sådant tillstånd. Men du fortsätter att dilla som en dålig förlorare du är. Skärp dej för h-e.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in