2025-10-21, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Jo den proklameras årligen!
Och? Om det pg sen 1964 är det väl inget som sticker ut.

Ang Columbus Day:

Columbus är ett offer för" woke" enligt Trump.

”Demokraterna gjorde allt de kunde för att förstöra Christopher Columbus, hans rykte och alla italienare som älskar honom så mycket”.

"Columbus ska göra en "major comeback" i USA skrev Trump på sin plattform 28 april.

2021 utfärdade Biden en proklamation ang erkännande av stamnationernas suveränitet och självbestämmande.

Samtidigt utfärdades Indigenous Peoples Day för att uppmärksamma ursprungsbefolkningen, nåt de önskat i årtionden.

◾Trump meddelade i slutet på april att han inte tänker erkänna urbefolkningens dag.

"Jag återinför härmed Columbusdagen enligt samma regler, datum och platser som den har haft under alla decennierna innan!"

"I'm bringing Columbus Day back from the ashes."

Columbus Day har aldrig hamnat i nån aska.
Dagen ersattes inte.
Den har fortsatt vara federal helgdag i oktober.

https://ictnews.org/news/indigenous-activists-see-trumps-columbus-day-rhetoric-as-cause-for-continued-advocacy-

De som blev till aska var väl ursprungsbefolkningen...
Över 90 % dog under de första 130 åren sen han landsteg.
Senast redigerad av develi 2025-10-21 kl. 16:36.
Citera
2025-10-21, 19:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Ännu en gång visar den store sexualförbrytaren hur usel han är som förhandlare och diplomat. Likaså hans lydhund Rubio.
En fiskmås hade haft bättre utfall.

Kan börja fundera över hur sant det var detta möte. Kanske rent hittepå. Kan inte påminna mig jag sett något annat om det än det som sexualförbrytaren och hans anhang berättat.
Citera
2025-10-21, 19:13
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ett annat (rätt otroligt, men teoretiskt möjligt) scenario:

Trump: "Vi måste flytta några matcher till fredliga (=republikanskstyrda) städer, det är "kommunistiska uppror" (=demokrater som styr) i XXX"

Fifa: "Hmmm. Det kanske är olämpligt att ha VM i USA trots allt. Vi ringer Tyskland i stället"

Vore guld ett sånt scenario. Man kan ju drömma om det.
Citera
2025-10-23, 10:29
Medlem
develis avatar
Har Trump nån särskild pool som han drar upp högerextrema ur?

Paul Ingrassia.
Vita husets samordnare för Homeland Security, dess innan Trumps samordnare för justitiedepartementet.

Nu Trumps nominerade till att leda Office of Special Counsel.

En myndighet som utreder visselblåsning och diskrimineringsanklagelser från federala anställda....

”MLK Jr. var 1960-talets George Floyd och hans 'holiday' borde få ett slut och kastas in i helvetets sjunde cirkel där den hör hemma”, skrev Ingrassia i januari 2024, enligt chatten.

Antar det menas helgdagen för MLK.

Ingrassia har tidigare velat göra 6 januari till nationell helgdag för att minnas stormningen av Kapitolium.
För att hedra ”de fredliga demonstrationerna mot en stor orättvisa som påverkat vårt elektorssystem”.

Med en italiensk förolämpning för svarta personer skrev Ingrassia: ”Inga moulignon-helger ... Från kwanza [sic] till mlk jr-dagen till svart historia-månaden till Juneteenth”, och tillade sedan: ”Varje enskild person måste tas ut.”

I februari 2024 skrev Ingrassia: ”Vi behöver kompetenta vita män i ledarpositioner. ... Grundarna hade fel när de sa att alla människor är skapade lika ... Vi måste förkasta den delen av vårt arv”.

I januari 2024 skrev han om den tidigare republikanske presidentkandidaten Vivek Ramaswamy: ”Lita aldrig på en kines eller indier” och tillade sedan: ”ALDRIG”, visar sms:en.

i en diskussion om varför vissa republikaner anser att demokraterna gör svarta människor till offer.
Ingrassia: ”Svarta beter sig så eftersom det är deras naturliga tillstånd ... Man kan inte ändra dem.”
”Bevis: hela Afrika är ett skithål, och kommer alltid att vara så.”

I maj 2024 skämtade gruppen om en Trump-kampanjmedarbetare i Georgia. Ingrassia antydde att personen inte visade tillräcklig respekt för att grundarna var vita, enligt chatten.

”Paul hör hemma i Hitlerjugend tillsammans med Übergruppenführer Steve Bannon”, skrev den första deltagaren i chatten.

”Jag har en nazistisk dragning i mig då och då, jag ska erkänna det”, svarade Ingrassia, enligt kedjan.

Med hänvisning till den vite nationalisten Nick Fuentes och programmet ”Live From America” en andra medlem i gruppen: ”Ny LFA-show kommer med Nick Fuentes och Paul Adolf Ingrassia.” Till vilket Ingrassia skrev ”Lmao”.

Ingrassia anmärkte först att Georgia-agenten borde "läsa en bok (om hon kan) om George Washington och Amerikas grundande", enligt kedjan.

”Paul, du framstår som en vit nationalist, vilket inte gynnar någon”, svarade en tredje deltagare i chatten."

”Vi borde hylla vita män och den västerländska civilisationen och jag kommer aldrig att backa från det”, skrev Ingrassia.

https://www.politico.com/news/2025/10/20/paul-ingrassia-racist-text-messages-nazi-00613608?edition=montgomery&mc_cid=24d6803367&mc_e id=44320939bb&rchk=YES&schk=YES&utm_campaign=24d68 03367-NL_MCD_20251021_0600&utm_medium=email&utm_source=T he+Banner&utm_term=0_-24d6803367-638425481
Senast redigerad av develi 2025-10-23 kl. 10:37.
Citera
2025-10-23, 18:35
Medlem
whogivesafucks avatar
Då kom nästa.
Sexualförbrytaren gillar verkligen att benåda brottslingar

"Trump pardons founder of Binance, world’s largest crypto exchange"
https://www.theguardian.com/technology/2025/oct/23/binance-trump-pardon-changpeng-zhao

Skall vi tro att det även kommer en liten dusör i form av osårbara
Citera
2025-10-24, 04:52
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Majoriteten av USAs miljonärer/milliardärer röstade på Trump i 2024, han fick även fler röster i delstater som Kalifornien, New York och New Jersey än vad ngn presidentkandidat från GOP har fått sedan 1988/92. Och Texas som Demokraterna i flera år har snackat om att snart skall bli blå, så fick han fler röster än vad en kandidat från Republikanerna har fått sedan W. Bush i 2000 - Kamala fick däremot färre röster i TX än vad en kandidat från DNC har fått sedan Kerry i 2004.
Så du menar att det finns statistik på hur miljonärer och miljardärer röstar i USA? I och för sig skulle jag inte bli förvånad om många rika människor röstade på Trump…
Att ett gäng miljardärer öppet visade sitt stöd till Trump är ju heller inte särskilt förvånande.

Annars kan man ju bara konstatera att det jag skrev stämmer väldigt bra och att ditt svar var tämligen överflödigt. 😀
Citera
2025-10-24, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
Så du menar att det finns statistik på hur miljonärer och miljardärer röstar i USA? I och för sig skulle jag inte bli förvånad om många rika människor röstade på Trump…
Att ett gäng miljardärer öppet visade sitt stöd till Trump är ju heller inte särskilt förvånande.

Annars kan man ju bara konstatera att det jag skrev stämmer väldigt bra och att ditt svar var tämligen överflödigt. 😀
Att "han fick fler röster i den här delstaten än någon GOP-kandidat har fått sedan si och så långt tillbaka" beror dessutom delvis på folkökningen - USA.s befolkning växer över tid och därmed också antalet röstberättigade. Om det är absoluta röstsiffror (antal röster, inte andel röster) vi talar om, så betyder det naturligtvis att gamla rekord kommer att slås efterhand.
Citera
2025-10-24, 09:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ett annat (rätt otroligt, men teoretiskt möjligt) scenario:

Trump: "Vi måste flytta några matcher till fredliga (=republikanskstyrda) städer, det är "kommunistiska uppror" (=demokrater som styr) i XXX"

Fifa: "Hmmm. Det kanske är olämpligt att ha VM i USA trots allt. Vi ringer Tyskland i stället"

FIFA vill det skall vara utan politisk klåfingrighet. Det är tal om lägga matcher i Canada.. Taco Boy lär besinna sig.

En del länder muttrar redan om att vägra spela i usa pga Taco Boy.
Citera
2025-10-24, 10:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
FIFA vill det skall vara utan politisk klåfingrighet. Det är tal om lägga matcher i Canada.. Taco Boy lär besinna sig.

En del länder muttrar redan om att vägra spela i usa pga Taco Boy.
Normalt är FIFA mycket aggressiva emot när politiken kommer och vill bestämma om fotbollen på olika sätt.
SÅ om donalds körde denna så ska USA landslag blivit avstängt, men det vågar dom nog inte.
Men om man ser tidigare inblandning politiken och politiken inte backar, så har vi sett att de isolerar snabbt landslaget, men först försöker få politiken att backa.
Citera
2025-10-24, 12:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Normalt är FIFA mycket aggressiva emot när politiken kommer och vill bestämma om fotbollen på olika sätt.
SÅ om donalds körde denna så ska USA landslag blivit avstängt, men det vågar dom nog inte.
Men om man ser tidigare inblandning politiken och politiken inte backar, så har vi sett att de isolerar snabbt landslaget, men först försöker få politiken att backa.

Opinionen i USA och row hade nog slagit bakut rejält. En sådan manöver hade Trump fått äta upp.
Serverad kall, och med alla fans vansinniga. Biljetter, hotell och annat är säkert bokat långt i förväg.
Citera
2025-10-24, 13:47
Medlem
triptykens avatar
Ooof hans vallöfte om att sänka statsskulden har gått i rakt motsats

Statsskulden är nu 38 biljoner dollar!

https://www.gp.se/nyheter/varlden/usas-statsskuld-stiger-till-38-biljoner-rekordsnabb-okning.4c6e26a1-c8eb-4ec7-928c-c9ca1f504612
Citera
2025-10-24, 14:25
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull

Ja, tydligen. Eftersom att jag har hört/läst ett X-antal ggr att majoriteten av amerikanska miljonärer/miljardärer röstade på Trump i 2024. Traditionellt så har rikingarna röstat på demokraterna, men i dag så röstar de på GOP.

Dock så vet jag inte riktigt vad som stämmer väldigt bra med det som du skrev?
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att "han fick fler röster i den här delstaten än någon GOP-kandidat har fått sedan si och så långt tillbaka" beror dessutom delvis på folkökningen - USA.s befolkning växer över tid och därmed också antalet röstberättigade. Om det är absoluta röstsiffror (antal röster, inte andel röster) vi talar om, så betyder det naturligtvis att gamla rekord kommer att slås efterhand.
OK. Men hur kommer det sig då att demokraterna fick i 24 färre röster i Texas än vad de har fått sedan 2004?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in