Citat:
Ursprungligen postat av
hanenhen
Jag brukar tänka så här, just för att övertyga mig själv om att det absolut finns liv därute:
Det exakta antalet stjärnor i universum är okänt, men forskare uppskattar att det finns minst 100 triljoner (100 000 000 000 000 000 000 000) stjärnor i det observerbara universumet, där "en sol" är ett samlingsnamn för en stjärna. Enbart vår galax, Vintergatan, tros innehålla mellan 200 och 400 miljarder stjärnor.
Att det inte skulle finnas annat liv skulle snarare vara en sensation.
Lek sedan med tanken på att liv på annan planet "bara" är kanske 20.000 år före oss i utveckling, vilket i sammanhanget är otroligt lite.
Tänk på vad vi utvecklats de senaste 2000 åren.. vad har då dessa utvecklat?
Så att vi skulle få besök av någon från vår vintergata eller vår närmaste galax, Andromedagalaxen tycker jag inte är det minsta överraskande.
Tidsperspektivet gör det osannolikt att vi kommer att träffa på några aliens. Vi har kunnat observera vad som händer i rymden under några
hundra år. Mänskliga civilisationer kommer och går. Vi känner inte till några mänskliga civilisationer som har bestått i
tusentals år.
För
100 miljoner år sedan fanns det djur på den här planeten men ingen som kunde observera några aliens. I jordisk tid kunde vi börja titta efter aliens "i förrgår". Det är inte sannolikt att
det första vi ser är aliens. Det är mer sannolikt att vi ser aliens i tidsperspektiet inom några
miljoner år. Förutsatt det finns några aliens vilket vi inte vet.
Om vi ska se några aliens
i dag måste det förutsätta att deras tekniska civilisation peakar, i universell tid, exakt
samtidigt som oss. Vi kan inte träffa på aliens som fanns för en miljon år sedan eller som uppstår om en miljon eller en
miljard år, de måste ha uppstått
samtidigt som oss och hittat
exakt hit just nu vilket är helt otroligt osannolikt.
Enligt all känd vetenskap om avstånden i rymden tar det väldigt lågt räknat
tusentals år att resa till ett annat solsystem. Därför är det inte sannolikt att det finns några alien raser som cruisar runt i galaxen och letar efter nya kompisar. Det är inte tillräckligt intressant att försöka när hundra generationer dör på vägen.
Man kan spekulera om alien teknologi som kortsluter tiden men vi vet ingenting om det. Vi kan lika gärna spekulera om tomtar och troll eller änglar och demoner. Det är precis lika ointressant och meningslöst.