Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Men aktiekursen steg 38 procent igår med anledning av att bolaget nu visar att de har koll på kostnader. Att de vänt förlust till en vinst som var mer än dubbelt än vad prognoserna indikerade. Mycket starkt jobbat.
Om det är samma volvo vi talar om som jag kollat så är vändningen av "förlust till vinst" en fråga om att man gör ett resultat på 11.7mdr jämfört med 14.1mdr förra året. Det tycker jag knappast man kan kalla för att vända förlust till vinst.
Och vad gäller att ha koll på kostnader. Menar du på fullt allvar att det har varit optimal organisation och att det är något som precis hänt som gör att man skär ner på massa personal? Jag tycker inte det låter riktigt så. Jag tycker mer det låter som att man inte haft koll och att man hört att det börjar gnällas i ägarleden och då drar man till med massa panikåtgärder.
Citat:
Jag tror vi går in i en era där man ser att HR inte tillför något, rent av är skadlig och flyttar fokus på felaktigt vis.
Du menar alltså för att de fram till nu varit optimala?
Jag menar inte att HR inte är en onödig funktion. Det jag menar är att HR inte är optimalt organiserade. Man måste till exempel fortfarande ta hänsyn till t.ex. LAS även om man har flera tusen anställda där gemene chef inte har koll på ens en bråkdel av de anställda.
Citat:
På mitt jobb sitter läkare och fyller i dagispapper utfärdat av HR där man dagligen ska berömma kollegor etc. Det är inte enbart ett sådant papper utan flera. Det är irrationellt. För att påvisa sin legitimt kommer det bara mer och mer sådan skit. Sen undrar vi varför läkare inte hinner träffa patienter
Jag vet nu inte vad för nytta det eventuellt skulle kunna ha, men om det nu inte mot förmodan skulle ha en legitim nytta vad tänker du att bästa åtgärden vore? Att upphöra med det i morgon? Eller vänta tills att aktieägarna klagar?
Min mening är att när man kontinuerlgt anpassar sig till att göra sitt bästa så kommer det väldigt sällan såna här drastiska neddragningar.