2025-10-23, 17:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Ändå verkar majoriteten av recepten på pannbiff vara baserade på nötfärs (även om det finns många recept med blandfärs).

Att utbildningar lär ut det beror väl både på fetthalt och kostnad...

Jag har aldrig sett ett enda recept i hela mitt liv på pannbiff baserat på enbart nötfärs. En klassisk pannbiff har i alla tider varit blandfärs. Alternativt att man mixar sin egen blandfärs, på nöt och fläskfärs.

Att utbildningar lär ut pannbiff med blandfärs, beror enbart på att pannbiff av blandfärs är originalreceptet. Biffar på nötfärs är hamburgare eller variant på hackebiff.

Men, givetvis kan man free basea och kalla vad man vill för vad man vill. Vill man, kan man ju kalla en banankaka för en banankaka även fast den är gjord på äpplen. Luften är fri.
Citera
2025-10-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är inga pannbiffar utan panerade färsbiffar. Det är inte heller någon buffé utan en lunch.
Jag noterar att killens familj också är inblandade i den negativa kritiken som framförs på Commats facebooksida.

Det var buffé, ägaren säger själv det.
Citera
2025-10-23, 18:10
Medlem
zombie-nations avatar
Tänk att ens livs bedrift är att äta fyra biffar, och man får 600 inlägg i en konstig tråd. Undra hur det känns.
Citera
2025-10-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag har aldrig sett ett enda recept i hela mitt liv på pannbiff baserat på enbart nötfärs.
Kan tänka mig att anledningen är att fler ska kunna äta rätten, än om pannbiffarna var av blandfärs.
Citera
2025-10-23, 18:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan tänka mig att anledningen är att fler ska kunna äta rätten, än om pannbiffarna var av blandfärs.

Hmm...ah, du tänker sååååå?!?! Inte omöjligt. Alla ska med.
Citera
2025-10-23, 18:16
Medlem
Citat:
Hmm...ah, du tänker sååååå?!?! Inte omöjligt. Alla ska med.
Ungefär som med skolornas FBI-korvar. Inget fläsk, blod eller inälvor.
Citera
2025-10-23, 18:20
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ungefär som med skolornas FBI-korvar. Inget fläsk, blod eller inälvor.

Ha ha, FBI-korv var kul. Känns dock svårt att komma runt blod, när man gör korv? Blod finns ju i allt rått rött kött, om än lite. Dessutom innehåller ju fabrikskorv de mindre attraktiva detaljerna på djur, och det smygs ner både ditten och datten i kvarnarna. Vore jag rädd för att få i mig fläsk, blod och inälvor, skulle jag inte ta i en korv ens med en tång, oavsett vad fabrikören utlovar.
Citera
2025-10-23, 18:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Ja men vad är det för mongon i tråden som envist hävdar att så inte är fallet med buffé?

Buffé innebär självservering.

Oftast innebär det även att man får äta hur mycket man vill, inom rimliga gränser.

Men det kan finnas sedvänjor som begränsar.
T.ex. att man inte får slänga stora mängder mat, att man inte får peta bort riset från sushin eller att man inte bara får äta det dyraste proteinet.
Citera
2025-10-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ha ha, FBI-korv var kul. Känns dock svårt att komma runt blod, när man gör korv? Blod finns ju i allt rått rött kött, om än lite.
Helt blodfritt är såklart inte kött, men jag tror de flesta kallar det lilla blodet som finns i kapillärerna för köttsaft, trots att man kan beställa en blodig biff.

Citat:
Dessutom innehåller ju fabrikskorv de mindre attraktiva detaljerna på djur, och det smygs ner både ditten och datten i kvarnarna. Vore jag rädd för att få i mig fläsk, blod och inälvor, skulle jag inte ta i en korv ens med en tång, oavsett vad fabrikören utlovar.
Fabrikskorv görs i så stora batcher, så jag tror det är svårt att "smyga" ner ingredienser. Men visst, det förekommer säkert fusk.
Citera
2025-10-23, 18:36
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrinck
Buffélagen...
Hur ska detta bli till jul med alla julbord? Sillen har ju sin egen lag...

Även kräftor har sin, en snaps till varje klo .
Citera
2025-10-23, 18:39
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Varifrån kommer uppgifterna om att det skulle ha kastats 3 av 4 biffar. Den matglade själv säger ju att han ätit alla, vilket även andra vid bordet håller med om. Och ComMat skriver ju inte heller rakt ut att det skulle kastats mat av denna person i sitt "försvarstal" på Facebook. De skriver så här:

"Spontant känns allt väldigt missvisande då dialogen faktiskt endast från vår sida handlat om att vi i tider som dessa inte vill se mat försvinna i sopor.
Då en av våra anställda är personlig vän med en av dom berörda så ringde hon upp för att vi ville se vad som låg till grund för dom negativa kommentarer på Facebook. det fanns på intet sätt intentioner att på något sätt misskreditera personen i fråga.
Frågeställningen handlade om ett upprepat mönster som vi ville lyfta."

Det är klart att man kan få känslan av att det är just kastad mat som de syftar på. Typ att man känner igen att det kastas mat av denna person och dennes bekanta och att det sedan ska klagas på vad man får serverat. istället för att då käka lunch på annat ställe eller iaf inte fylla tallriken med dåligt käk varje gång, käk som sedan inte äts upp. men likväl, man har inte direkt sagt att 3 av de där 4 biffarna slängdes.

Så, vem är källan till att det skulle vara slängd mat som är problemet här?

Du får leta lite i tråden själv, det finns närmast en buffé av uppgifter om storlekar och antal pannbiffar.
Citera
2025-10-23, 18:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Helt blodfritt är såklart inte kött, men jag tror de flesta kallar det lilla blodet som finns i kapillärerna för köttsaft, trots att man kan beställa en blodig biff.

Fabrikskorv görs i så stora batcher, så jag tror det är svårt att "smyga" ner ingredienser. Men visst, det förekommer säkert fusk.

Okej, köttsaft. Känns dock som icke-kosher för de som inte äter blodmat. Vill minnas att judar ofta eller ibland lägger visst kött i blöt för att bli av med blod/köttsaft eller lakar ut blodet på något vis? Eller har jag uppfunnit det själv?

Du har rätt om batcharna, dock vet jag från säkra källor att det ibland (iaf hos vissa tillverkare) smygs ner både det ena och andra som inte ska vara med, när man gör korv. Korv är ett otyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in