2025-10-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Visst ser "pannbiffarna" märkliga och oaptitliga ut... Commat skrev i sitt Facebook-inlägg att pannbiffarna är 200 gram och vad de innehåller och att de vänder pannbiffarna försiktigt i ströbröd och steker långsamt i smör... Så ja, det är alltså panerade pannbiffar... Märkligt... Panerar de köttbullar också...?

Det är inga pannbiffar utan panerade färsbiffar. Det är inte heller någon buffé utan en lunch.
Jag noterar att killens familj också är inblandade i den negativa kritiken som framförs på Commats facebooksida.
Citera
2025-10-23, 15:13
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är inga pannbiffar utan panerade färsbiffar. Det är inte heller någon buffé utan en lunch.
Jag noterar att killens familj också är inblandade i den negativa kritiken som framförs på Commats facebooksida.

Stekta färsbiffar kallas för pannbiffar i Sverige.
Commat skriver själva på sin meny att det är Pannbiffar, med gräddsås och potatismos.
De serverar lunchbuffé varje dag, och har själva nu i efterhand sagt att man får äta hur mycket man vill. Till Marcus sa ägaren per telefon att man bara får ta 2 pannbiffar.

https://www.facebook.com/Restaurang.ComMat.Katrineholm/posts/pfbid0vePoeBDyPiaAfyxi5piDuMkSXjmVmf9C2AGNqjyY8PMR 5UGJBAy1P4ESCgQRerohl

Ägaren till Commat påstår nu i efterhand att Marcus har slängt 3 av 4 pannbiffar som han tog, vilket han omöjligt kan ha gjort.
Citera
2025-10-23, 15:19
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tror du seriöst, att Marcus skulle kontakta media gällande ägarens telefonsamtal, om han plockat på sig 4 biffar och slängt 3? Nu känner jag inte Marcus, men inget tyder (hittills) på att han har en allvarlig funktionsnedsättning, det vore den enda rimliga förklaringen till hans kontakt med media, om han trots allt slängt så mycket mat.

Vet inte om han har någon funktionsnedsättning och hur det skulle vara relevant, Du kanske inte tycker om funktionsnedsatta?

Däremot så är det något som inte stämmer när det finns uppgifter om att han har ätit 4 biffar men även uppgifter om att han har tagit 4 och slängt 3.

Känns lite tramsigt att springa till media så fort som man har en konflikt. Marcus verkar vara en snöflinga.
Citera
2025-10-23, 15:26
Medlem
Man ska inte äta på ställen med kamera övervakning...då kan det gå så här...
Citera
2025-10-23, 15:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Vet inte om han har någon funktionsnedsättning och hur det skulle vara relevant, Du kanske inte tycker om funktionsnedsatta?

Däremot så är det något som inte stämmer när det finns uppgifter om att han har ätit 4 biffar men även uppgifter om att han har tagit 4 och slängt 3.

Känns lite tramsigt att springa till media så fort som man har en konflikt. Marcus verkar vara en snöflinga.

Jag har så klart inget emot funktionsnedsatta. Varför skulle jag ha det?

Dock känns man ju inte helt "spelklar" i skallen, om plockar på sig 4 biffar och sedan slänger 3, och när ägaren påtalar/konfronterar dig med detta efter att ha sökt upp dig; så kontaktar du media. Känns ju rätt lågbegåvat? De flesta inser ju, att sanningen kommer att komma fram, att man slängt 3 av 4 biffar, och då förtjänar man så klart en tillsägelse. Alltså, väljer jag att tro Marcus, eftersom ingenting tyder på att han är lågbegåvad eller funktionsnedsatt och därför inte vet hur man för sig.

Snöflingan, är ju vad som hittills är känt ägaren/kocken eller vad han nu är. Det är som sagt inte första gången han visar brist på vett och etikett mot kunderna.
Citera
2025-10-23, 16:07
Medlem
Enda gången jag lämnar mat/slänger mat är om det smakar kukskit. Vidrig mat förtär jag inte.

Jag tror inte heller denne Marcus är en sådan som slösar på maten för skojs skull. Jag tror på Marcus.
Citera
2025-10-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Huruvida man kan kalla dessa saker för pannbiffar eller ej kan diskuteras. Det normala när man lagar pannbiff är ju att man blandar ströbrödet med färsen, inte att man vänder de färdiga biffarna i ströbrödet. Men det är ju bara en liten detalj och i det här fallet så har de ju marknadsförts som pannbiffar.

Men vad gäller buffédelen så är det inget att diskutera. Klart som korvspad att det var en buffé. En lunchbuffé om man ska vara noga.
Citera
2025-10-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Stekta färsbiffar kallas för pannbiffar i Sverige.
Commat skriver själva på sin meny att det är Pannbiffar, med gräddsås och potatismos.
De serverar lunchbuffé varje dag, och har själva nu i efterhand sagt att man får äta hur mycket man vill. Till Marcus sa ägaren per telefon att man bara får ta 2 pannbiffar.

https://www.facebook.com/Restaurang.ComMat.Katrineholm/posts/pfbid0vePoeBDyPiaAfyxi5piDuMkSXjmVmf9C2AGNqjyY8PMR 5UGJBAy1P4ESCgQRerohl

Ägaren till Commat påstår nu i efterhand att Marcus har slängt 3 av 4 pannbiffar som han tog, vilket han omöjligt kan ha gjort.

Nej, det finns färsbiff som paneras och så finns det pannbiffar.
Pannbiffar paneras ju inte utan man har i lite ströbröd i färsen. Låter extremt äckligt att panera en pannbiff. Oavsett vilket är det något i hela historian som inte stämmer.
Citera
2025-10-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards

Varifrån kommer uppgifterna om att det skulle ha kastats 3 av 4 biffar. Den matglade själv säger ju att han ätit alla, vilket även andra vid bordet håller med om. Och ComMat skriver ju inte heller rakt ut att det skulle kastats mat av denna person i sitt "försvarstal" på Facebook. De skriver så här:

"Spontant känns allt väldigt missvisande då dialogen faktiskt endast från vår sida handlat om att vi i tider som dessa inte vill se mat försvinna i sopor.
Då en av våra anställda är personlig vän med en av dom berörda så ringde hon upp för att vi ville se vad som låg till grund för dom negativa kommentarer på Facebook. det fanns på intet sätt intentioner att på något sätt misskreditera personen i fråga.
Frågeställningen handlade om ett upprepat mönster som vi ville lyfta."

Det är klart att man kan få känslan av att det är just kastad mat som de syftar på. Typ att man känner igen att det kastas mat av denna person och dennes bekanta och att det sedan ska klagas på vad man får serverat. istället för att då käka lunch på annat ställe eller iaf inte fylla tallriken med dåligt käk varje gång, käk som sedan inte äts upp. men likväl, man har inte direkt sagt att 3 av de där 4 biffarna slängdes.

Så, vem är källan till att det skulle vara slängd mat som är problemet här?
Citera
2025-10-23, 16:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Färsbiffar av nötkött = hamburgare
Färsbiffar av blandfärs = pannbiff

Detta får man lära sig första dagen på olika restaurang- och köksutbildningar.
Citera
2025-10-23, 17:26
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Färsbiffar av nötkött = hamburgare
Färsbiffar av blandfärs = pannbiff

Detta får man lära sig första dagen på olika restaurang- och köksutbildningar.

Ändå verkar majoriteten av recepten på pannbiff vara baserade på nötfärs (även om det finns många recept med blandfärs).

Att utbildningar lär ut det beror väl både på fetthalt och kostnad...
Citera
2025-10-23, 17:32
Medlem
Om man nu har problem med en gäst, kan man inte prata med gästen på plats då? Oavsett om problemet är att personen tar för många pannbiffar, slänger mat eller att personen lämnar negativa kommentarer på Facebook eller något återkommande mönster, eller vad som helst?

Självklart hålla god ton etc. Men vissa saker är lättare att ordna/lösa ”på plats”.

Att ringa upp personen istället, det ger lättare ett negativt intryck. Sedan är ju frågan om ett samtal på restaurangen skulle gå bättre än det där telefonsamtalet. Det där meddelandet som restaurangen skrev på Facebook, det gav mig också ett dåligt intryck. De kunde ha formulerat det annorlunda. Men jag förstår om folk tolkar det på ett annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in