2025-10-23, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
För vilka pengar då??
Ukrainas ekonomi är sopslut och närmar sig kollaps!

Eller sker det via "EU pengar" via svensk exportkredit vilket vi skattebetalare betalar i slutändan??

Eller hoppas du på att de ryska tillgångarna i europa vinner juridisk rätt??
Spelar du på lotto också..??
Är det svaret på': Så vilka lögner är inblandade i att Ukraina vill köpa JAS 39 Gripen model E??
Citera
2025-10-23, 08:58
Medlem
Citat:
Jag förstår inte att du ideligen gör inlägg i ämnen du har fullständigt 0 koll på.

Men du har alltså bevis på att FMV har fått en beställning på 50-150 JAS 39 E
Då vill jag att du länkar till det beviset och även till lögnen jag frågade om.
Annars fortsätt ditt gnäll i rätt tråd: (FB) Sverige vill sälja 120 Gripen plan till Ukraina
Citera
2025-10-23, 09:02
Avslutad
Borde vi inte starta krig mot ryssen?

Om JAS-affären går igenom med Rysslands frysta miljarder, så blir nog Putin inte munter.
(FB) Sverige vill sälja 120 Gripen plan till Ukraina
Senast redigerad av sudderator 2025-10-23 kl. 09:04.
Citera
2025-10-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Det är fascinerande att ni troll alltid försöker moralisera över att någon följer kriget från trygg plats, men aldrig över att Ryssland startade det.

Men visst – låtsas gärna att det är den som protesterar mot invasionen som är problemet. Det brukar funka i era bubblor.

Bilderna på skärmarna är sådant du inte förstår, bearbetning av kompilerad kod, så inte mycket svenskt, bara engelsk text.
Jag protesterar mot diverse anfallskrig i Mellanöstern som faktiskt strider mot internationell rätt. Hur bra koll har du på opinionen i Donbas och Krim och deras rätt till självbestämmande?

Nu är frågan i tråden inte om man ska protestera mot det ena eller det andra, utan om man ska tvinga svenskar att gå ut och kriga. Är man moraliskt övertygad om att det är rätt väg hade jag förvänta mig en lite mer engagerad involvering än att titta på skärmar.

Ett användarnamn som heter RusskiFob inger inget hopp om någon altruistisk, kristet förankrad hållning som jag kan relatera till på det moraliska planet. Vad är din moraliska grund här? Hat, stolthet och sökande efter uppskattning?
Citera
2025-10-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Jag protesterar mot diverse anfallskrig i Mellanöstern som faktiskt strider mot internationell rätt. Hur bra koll har du på opinionen i Donbas och Krim och deras rätt till självbestämmande?

Nu är frågan i tråden inte om man ska protestera mot det ena eller det andra, utan om man ska tvinga svenskar att gå ut och kriga. Är man moraliskt övertygad om att det är rätt väg hade jag förvänta mig en lite mer engagerad involvering än att titta på skärmar.

Vatnik dravel och personangrepp raderat

Att du protesterar mot andra orättvisor gör dig inte till domare över Ukrainas rätt att försvara sig. Folk i Donbas och Krim "rätt till självbestämmande" under militär ockupation och riggade folkomröstningar är en mycket tunn rättsgrund. Och nej — man behöver inte personligen stå i skyttegraven för att ha en moralisk ståndpunkt eller bidra på andra viktiga fronter.
Citera
2025-10-23, 10:33
Medlem
Citat:
Nu får du ge dig pajas!

Har du svårt att förstå frågan, eller är det bara läsförståelsen?

Annars fortsätt ditt gnäll i rätt tråd: (FB) Sverige vill sälja 120 Gripen plan till Ukraina
Citera
2025-10-23, 11:02
Avstängd
Citat:
Har du svårt att förstå frågan, eller är det bara läsförståelsen?

Men du svarar ju inte på det jag skriver, utan hittar på egna påståenden som du sedan kastar ut!!
Vad då bevis????????????
Vad då "läsförståelse???????
Du är ett klassiskt exempel på hur man förvränger inlägg och hittar på anledningar, så att det passar din politiska kompass!

Där du toppar med härskarteknik som du anser legitimerar ditt inlägg!
Skärp dig!!

Gå tillbaka till mitt inlägg nr: 121!
Citera
2025-10-23, 11:12
Medlem
Citat:
Men du svarar ju inte på det jag skriver, utan hittar på egna påståenden som du sedan kastar ut!!
Vad då bevis????????????
Vad då "läsförståelse???????
Du är ett klassiskt exempel på hur man förvränger inlägg och hittar på anledningar, så att det passar din politiska kompass!

Där du toppar med härskarteknik som du anser legitimerar ditt inlägg!
Skärp dig!!

Gå tillbaka till mitt inlägg nr: 121!

Jag gick tillbaka till inlägg 121 — det är fortfarande bara spekulationer om ekonomi och lån, inga bevis för att FMV har fått någon beställning på 50–150 Gripen.
Du blandar ihop egna gissningar med fakta, och när du blir ifrågasatt kallar du det "härskarteknik".
Frågan kvarstår: var är källan till din påstådda beställning?
Citera
2025-10-23, 11:30
Medlem
Citat:
Att du protesterar mot andra orättvisor gör dig inte till domare över Ukrainas rätt att försvara sig. Folk i Donbas och Krim "rätt till självbestämmande" under militär ockupation och riggade folkomröstningar är en mycket tunn rättsgrund. Och nej — man behöver inte personligen stå i skyttegraven för att ha en moralisk ståndpunkt eller bidra på andra viktiga fronter.
Det är uppenbart var Krim och Donbas står. Hade inte EU förbjudit resor hade det varit lätt att se. Om de verkligen vill vara självständiga - har Ukraina då rätt att ockupera och beskjuta dem?
Citera
2025-10-23, 11:37
Medlem
Citat:
Det är uppenbart var Krim och Donbas står. Hade inte EU förbjudit resor hade det varit lätt att se. Om de verkligen vill vara självständiga - har Ukraina då rätt att ockupera och beskjuta dem?

Områdena är inte självständiga, de är ockuperade. “Folkomröstningarna” hölls under rysk militär kontroll utan internationella observatörer.
Ukraina har enligt FN och internationell rätt full rätt att försvara och återta sitt territorium. Självbestämmande under vapenhot är inget fritt val.
Citera
2025-10-23, 11:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Dravel. Före 2014 var det ingen som ville bli del av Ryssland i vare sig Donetsk, Luhansk eller Krim (eller någon annanstans i Ukraina). Det sattes igång av Rysslands underrättelsetjänst och som en del i angreppet mot Ukraina.

Ukraina har all rätt att återta sitt territorium.
Citera
2025-10-23, 14:49
Medlem
Citat:
Områdena är inte självständiga, de är ockuperade. “Folkomröstningarna” hölls under rysk militär kontroll utan internationella observatörer.
Ukraina har enligt FN och internationell rätt full rätt att försvara och återta sitt territorium. Självbestämmande under vapenhot är inget fritt val.
Men stormakter skiter fullständigt i sådana formaliter.
USA har t.ex. otaliga gånger idkat anfallskrig mot självständiga oberoende länder, sen får FN och domstolar säga vad fan de vill!

Men världen förändras, och numera är USA bara en liten "pytteskit" i jämförelse med "världens enda supermakt" Kina.
Kineserna har en produktionsförmåga på nästan allting som vida överträffar USA, även om man räknar per skalle, och dessutom är kineserna 4 gånger fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in