• 1
  • 2
2025-10-23, 08:07
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Låt säga att du på brevlådan har skrivit:
"ingen reklam tack!". Vad händer sedan då?
Går det att tacka nej till s.k. "samhällsinformation", t.ex. "lokaltidningar"?
Om inte så vad beror det på?
Om inte annat, så går det ju att betrakta "samhällsinformationen" som ett gigantiskt miljöproblem, inkl. ohållbart pappersbruk!
Vem vill ha miljöproblem?!
Nästa fråga lyder: är du skyldig att ha en brevlåda?
Står det i svensk s.k. lag?
Ska den helst vara av metall?
Vad sägs i samma s.k. lag, om postbox och brevlådeföretag?
Går det att tacka nej till all post, reklam och skräp, enligt svensk s.k. lag?
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2025-10-23 kl. 08:19.
Citera
2025-10-23, 08:16
Medlem
Du skriver "Ingen reklam eller tidningar".
Problem löst.
Tyvärr så ses kyrko och politisk reklam som samhällsinformation. Så bara att lägga på närmaste postlåda igen till posten lär sig.
Plus att många reklamutdelare är papperslösa som inte kan svenska så de fattar inte alltid skylten.
Citera
2025-10-23, 08:19
Medlem
Nej man är inte skyldig att ha brevlåda. Har du inte det, så lagras all din post hos närmaste lokalpostkontor. Så ditt miljöproblem kvarstår.

Bor du i flerfamiljshus, så är dock hyresvärden skyldig att se till att det finns brevlåda. Vid din dörr, eller centralt vid ingången till huset.
Citera
2025-10-23, 08:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag bor i hus så äger min brevlåda.
Ser egentligen ingen mening med att ha den då de jag får i den är adresserad reklam och då och då någon mäklare som skryter om att de sålt ett hus i området och vill sälja mitt också.
Kan som mest vara två försändelser i månaden som läggs i min låda. Ibland kommer det också vissa paket till sambon för att hon beställt något men dessa hade vi lika gärna kunnat hämta i en box några hundra meter bort.

Hade gärna sluppit ha brevlåda då jag anser att det är som TS skriver, ren miljöförstöring att skicka denna skit. Det mesta går att skicka digitalt så varför h en brevlåda? Nästa år kommer till och med röstkortet digitalt.

Klart det finns människor som behöver postlådan men borde vara valbart att ha den.
Citera
2025-10-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du skriver "Ingen reklam eller tidningar".
Problem löst.
Tyvärr så ses kyrko och politisk reklam som samhällsinformation. Så bara att lägga på närmaste postlåda igen till posten lär sig.
Plus att många reklamutdelare är papperslösa som inte kan svenska så de fattar inte alltid skylten.

Citat:
Problem löst.
Hurdå?
Citat:
Så det är så du brukar göra?
Citat:
Hur vet du att de är papperslösa?
Citera
2025-10-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej man är inte skyldig att ha brevlåda. Har du inte det, så lagras all din post hos närmaste lokalpostkontor. Så ditt miljöproblem kvarstår.

Bor du i flerfamiljshus, så är dock hyresvärden skyldig att se till att det finns brevlåda. Vid din dörr, eller centralt vid ingången till huset.
Vad vill du göra åt miljöproblemet då?
Det kanske även är ditt?

Citat:
Skyldig, enligt vilken lag?
Citera
2025-10-23, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction

Skyldig, enligt vilken lag?
https://lawline.se/answers/har-hyres...-egen-brevlada
Citera
2025-10-23, 08:44
Medlem
Jag vet inget om lagar eller krav på att ha en brevlåda. Vi tar det så självklart att det ska finnas en brevlåda.

Men jag har själv och märkt att många andra tar bort sina brevlådor som de haft i anslutning till sommarstugorna. Dessa fyller ingen som helst funktion längre förutom om någon vistas så länge i sin sommarstuga att de eftersänder sin post till sommarstugan och därför behåller sin brevlåda.

Många brevlådor är kvar, men ganska många finns alltså inte kvar längre. Alla sommarstugor hade förr en brevlåda och att de nu försvinner från sommarstugorna är nog ett tecken i tiden att det här med fysiska brev är inte så viktigt längre.
Citera
2025-10-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ser egentligen ingen mening med att ha den då de jag får i den är adresserad reklam och då och då någon mäklare som skryter om att de sålt ett hus i området och vill sälja mitt också.
Kan som mest vara två försändelser i månaden som läggs i min låda. Ibland kommer det också vissa paket till sambon för att hon beställt något men dessa hade vi lika gärna kunnat hämta i en box några hundra meter bort.

Hade gärna sluppit ha brevlåda då jag anser att det är som TS skriver, ren miljöförstöring att skicka denna skit. Det mesta går att skicka digitalt så varför h en brevlåda? Nästa år kommer till och med röstkortet digitalt.

Klart det finns människor som behöver postlådan men borde vara valbart att ha den.

Citat:

Helt säker på det? För att förtydliga: det, som stoppas in i brevlådan.
Citat:
Så adresserad, men som så ofta oönskad, reklam är okej för dig, i "din" brevlåda?

Citat:
Varför väljer ni då inte boxar, för att hämta era försändelser?

Citat:
Va?! Digitala röstkort? Berätta mer!

Citat:
Vem behöver postlådan, äger du den och vilka människor? Hurdå valbart?
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2025-10-23 kl. 08:56.
Citera
2025-10-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
https://lawline.se/answers/har-hyres...-egen-brevlada

Citat:
En hyresgäst ska kunna förvänta sig att ha en egen brevlåda, och därför bör därför hyresvärden ansvara för att hyresgästerna erbjuds var sin bredlåda, i enlighet med dess underhållsskyldighet.
Intressant formulering.
Ser dock inget lagstöd där eller definition av "egen brevlåda".
Citera
2025-10-23, 09:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Helt säker på det? För att förtydliga: det, som stoppas in i brevlådan.

Så adresserad, men som så ofta oönskad, reklam är okej för dig, i "din" brevlåda?

Varför väljer ni då inte boxar, för att hämta era försändelser?

Va?! Digitala röstkort? Berätta mer!

Vem behöver postlådan, äger du den och vilka människor? Hurdå valbart?
Det som stoppas in i brevlådan äger jag väl när det väl stoppats in där, innan dess så äger posten eller avsändaren brevet/paketet.

Nej, jag gillar inte den adresserade reklamen heller men den kan jag inte säga nej till den tyvärr.

Skulle absolut kunna ha en postbox men frågan är hur ofta jag skulle åka och vittja den då, nu kollar jag väl brevlådan iallafall en gång i veckan och jag tror min sambo kollar den då och då. Förr i tiden satt man och väntade på brevbäraren ifall det skulle komma något kul.

Digitala röstkort kan du läsa om här.
https://valcentralen.val.se/digitala...ortidsrostning

Finns äldre människor som inte kan ta sig till en postbox på samma sätt som oss yngre så de kanske fortfarande behöver en brevlåda. Alla har heller inte smarttelefoner.
Citera
2025-10-23, 09:04
Medlem
Citat:
Intressant formulering.
Ser dock inget lagstöd där eller definition av "egen brevlåda".
Vad är egentligen ditt problem? Jag tror inte att miljöaspekten är anledningen till att du inte vill ha en brevlåda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in