2025-10-23, 09:10
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag vet inget om lagar eller krav på att ha en brevlåda. Vi tar det så självklart att det ska finnas en brevlåda.

Men jag har själv och märkt att många andra tar bort sina brevlådor som de haft i anslutning till sommarstugorna. Dessa fyller ingen som helst funktion längre förutom om någon vistas så länge i sin sommarstuga att de eftersänder sin post till sommarstugan och därför behåller sin brevlåda.

Många brevlådor är kvar, men ganska många finns alltså inte kvar längre. Alla sommarstugor hade förr en brevlåda och att de nu försvinner från sommarstugorna är nog ett tecken i tiden att det här med fysiska brev är inte så viktigt längre.

Citat:
Jag vet inget om lagar eller krav på att ha en brevlåda. Vi tar det så självklart att det ska finnas en brevlåda.
Vilka är "vi"?
Citat:
Men jag har själv och märkt att många andra tar bort sina brevlådor som de haft i anslutning till sommarstugorna. Dessa fyller ingen som helst funktion längre förutom om någon vistas så länge i sin sommarstuga att de eftersänder sin post till sommarstugan och därför behåller sin brevlåda.
Varför tor du att de personerna gör så då?
Varför fyller inte, vad du nu menar, ingen som helst funktion längre?
Vem har bestämt det?

Citat:
Många brevlådor är kvar, men ganska många finns alltså inte kvar längre. Alla sommarstugor hade förr en brevlåda och att de nu försvinner från sommarstugorna är nog ett tecken i tiden att det här med fysiska brev är inte så viktigt längre.
Vem har beslutat om det då? Det, som du kallar: "ett tecken i tiden"?
Citera
2025-10-23, 09:24
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Låt säga att du på brevlådan har skrivit:
"ingen reklam tack!". Vad händer sedan då?
Går det att tacka nej till s.k. "samhällsinformation", t.ex. "lokaltidningar"?
Om inte så vad beror det på?
Om inte annat, så går det ju att betrakta "samhällsinformationen" som ett gigantiskt miljöproblem, inkl. ohållbart pappersbruk!
Vem vill ha miljöproblem?!
Nästa fråga lyder: är du skyldig att ha en brevlåda?
Står det i svensk s.k. lag?
Ska den helst vara av metall?
Vad sägs i samma s.k. lag, om postbox och brevlådeföretag?
Går det att tacka nej till all post, reklam och skräp, enligt svensk s.k. lag?

Det finns två saker du kan göra.

1. Sätt upp en lapp på dörr eller brevlåda med texten: Ingen reklam

2. Du kan gå in här med bankid och anmäla att du ej vill ha adresserad reklam:
https://www.swedma.se/reklamsparr/ni...ntinformation/

Efter detta ska du slippa all reklam.

Om du har en ingen reklam skylt och får reklam iaf, kan du gå in på denna sida och anmäla det:
https://nixnamnden.se/gor-anmalan
Citera
2025-10-23, 09:43
Medlem
Takpapps avatar
Väldigt underlig rubrik. Vad menar du med "tvärtom"? Skulle min brevlåda äga mig?

Som någorlunda modern människa får jag nästan aldrig papper i lådan.
Citera
2025-10-23, 10:27
Medlem
Paris24s avatar
Hehe äkta autist-start. Brevlådan motarbetar mig! Jag ska fan ha det som jag vill! Fast 5 miljoner andra svenskar klarar att ha brevlåda utan ifrågasättande.

Ta du bort din brevlåda. Jag är själv utan brevlåda just nu i 4 månader eftersom jag flyttar. Det mesta viktiga som räkningar kommer per email och landstingen och staten använder kivra. Jag vet inte vad jag missat, troligen ingenting, men det vore ju ledsamt om någon gammal flamma skrev ett romantiskt brev. Kanske inte aktuellt i TS fall.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-23 kl. 10:39.
Citera
2025-10-23, 10:31
Medlem
Citat:
Vilka är "vi"?

Varför tor du att de personerna gör så då?
Varför fyller inte, vad du nu menar, ingen som helst funktion längre?
Vem har bestämt det?

Vem har beslutat om det då? Det, som du kallar: "ett tecken i tiden"?

Vet inte hur avancerade svar du behöver, men grejen är att i grunden ska du vara redo att ta emot post. Således om du aldrig någonsin tar emot post behövs ingen brevlåda. I sommarstugorna är det ganska lite post, väldigt tar aldrig emot post till sommarstugan varvid de kan plocka bort brevlådan.

Så de fyller ingen funktion och att det ligger i tiden hänger också ihop med att numera går 99% av all post digitalt, dvs till den digitala brevlådan samt att man aldrig tar emot post till sommarstugan utan den skickas alltid till hemadressen.

I stort sett finns inte ens reklam eller lokaltidningar kvar längre i sommarstugeområden vilket man kunde få då och då och det är väl inget man måste ha brevlåda heller för att emot.

Så ja, därför försvinner många brevlådor i anslutning till sommarstugan vilket jag lyfte fram som en intressant detalj i denna tråden huruvida vi måste ha brevlåda eller inte.

Jag gissar att kravet på brevlåda handlar om kravet att man ska kunna ta emot ett brev, så länge som vi måste kunna ta emot ett fysiskt vanligt brev så kvarstår kravet på att man ska ha en brevlåda, vilket innebär att den inte kan plockas bort utan vidare. Sen om det står i lagen eller om man råkar ut för böter om man plockar bort en brevlåda och alltså inte längre är en brevmottagare det vet jag ingenting om, men det kanske någon inom postväsendet har full koll på. Det är nog reglerat någonstans. Det i sin tur väcker en annan intressant aspekt om man gör något olagligt i att göra sig själv fullständigt okontaktbar via fysiska brev. Jag misstänker dock det mest slår tillbaka på en själv då man missar viktig information som kan få konsekvenser om man inte agerar på den.
Citera
2025-10-23, 10:59
Medlem
needAlifes avatar
Bor i hus så där är det ju helt upp till en själv. Ett tag hade jag ingen alls uppe under några månader men saknade lokaltidningen så satte upp den igen. Har man koll på vad som ska betalas och när finns det ju ingen annan nytta längre nu när iaf ingen jag känner skriver brev. Förutom då just för den enstaka tidningen eller saker som typ röstkort inför val och liknande.
Citera
2025-10-23, 13:30
Medlem
Jag äger min postlåda det är jag som köpt den och satt upp den på min mark!
Citera
2025-10-23, 15:51
Medlem
litenbokstavs avatar
tvärtom, det är brevlådan som äger mig känner mig lite som en slav om jag ska vara ärlig
Citera
2025-10-23, 16:59
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2025-10-23, 18:09
Medlem
Vi som inte bor i höghus äger ju den själva.
Citera
2025-10-23, 18:12
Medlem
Citat:
Låt säga att du på brevlådan har skrivit:
"ingen reklam tack!". Vad händer sedan då?
Går det att tacka nej till s.k. "samhällsinformation", t.ex. "lokaltidningar"?
Om inte så vad beror det på?
Om inte annat, så går det ju att betrakta "samhällsinformationen" som ett gigantiskt miljöproblem, inkl. ohållbart pappersbruk!
Vem vill ha miljöproblem?!
Nästa fråga lyder: är du skyldig att ha en brevlåda?
Står det i svensk s.k. lag?
Ska den helst vara av metall?
Vad sägs i samma s.k. lag, om postbox och brevlådeföretag?
Går det att tacka nej till all post, reklam och skräp, enligt svensk s.k. lag?

De som har egna säkerhetsdörrar gör det- men efter det att ändkring sker medelst brevlådor för alla i porten - så ägs brevlådan av hyresvärden/BRF eller möjligen Postnord om de bekostar
Citera
2025-10-23, 18:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
tvärtom, det är brevlådan som äger mig känner mig lite som en slav om jag ska vara ärlig

Jaa, det var ju faktiskt alternativet, men i mitt fall skulle jag nog säga ett tredje alternativ, min hyresvärd äger den.

Jag får ingen reklam förutom kyrkans tidning, sjukt triggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in