2025-10-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Hejsan,
Jag är äntligen igång! Började på mounjaro 6/10 och tog min andra spruta igår.
Känner lite biverkningar i form av illamående men väldigt övergående, känner mig mätt snabbt o försöker fokusera på protein o grönt. Har också haft lite sömnsvårigheter då jag vaknar tidigt o har svårt o somna om.
Är dock väldigt pigg, glad, jämt humör, pepp på livet.. tänker NOLL på mat vilket är så skönt, noll sötsug förutom lite igår när det ändå var dags för ny spruta.

Klurar på om jag ev ska ligga kvar på 2,5 en månad till sen, tycker detta än så länge verkligen har bra effekt. Hur har andra här gjort?

Längd: 170 cm
Startvikt: 98,5 kg
Efter 1 vecka: 96,1

- 2,4 kg

Jag har kört 2.5 i 8 veckor och kommer fortsätta med det. Det har gett mig tillräckligt med effekt. Jag tappar runt 1kg i veckan just fortfarande, håller mig mätt och det är fortfarande väldigt enkelt att avstå sötsaker. Hade samtal med min onlineläkare häromdagen och först skrev dom ut 5mg men jag sa att effekten fortfarande är tillräckligt bra på 2.5 så fick 3 uttag till på det.

Vet inte hur länge jag kommer köra på 2.5 men troligtvis länge, jag vill inte ta bort hungern helt, så idag när jag ska ta min spruta känner jag lite hunger, men helt klart hanterbart.

det som dock grämer mig lite, är att sist jag vägde såhär så passade vissa kläder i garderoben väldigt bra, det gör dom inte riktigt än... vet inte om de beror på att jag både lagt på mig fett och muskler senaste 3-4 åren sen jag vägde så här "lite". någon som har en ide om varför kanske?

Vikt
95,3 första sprutan
93,7
92,6
91,2
89,9 Ny spruta, 1 dosen på andra sprutan.
88,8
87,8
86,9

midjemått/magmått
110
105
101
100
96
96
95
94
Citera
2025-10-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Är det någon mer än jag som känner att sista dosen i sprutorna verkar inte lika effektivt som de första tre?
Har precis avslutat spruta ett med 10mg och jag har varit konstant hungrig de senaste dagarna. Tänker ta nästa dos en dag tidigare på min andra 10 mg. Måste be om 15 mg snarast 😬
Inga som helst biverkningar. Det hade jag bara den första månaden med 2,5mg.

Är det så att du förvarar din spruta i rumstemperatur? Det finns de som menar att dålig kylförvaring under leveranskedjan kan påverka sprutan negativt. Rimligen då även när man har den hemma.

Jag förvarar den i kylskåp hela tiden och har bra effekt även efter 3 månader (jag "klickar", dvs tar inte hela doser för att på så sätt få ner kostnaden)
Citera
2025-10-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaHojt
Jag har kört 2.5 i 8 veckor och kommer fortsätta med det. Det har gett mig tillräckligt med effekt. Jag tappar runt 1kg i veckan just fortfarande, håller mig mätt och det är fortfarande väldigt enkelt att avstå sötsaker. Hade samtal med min onlineläkare häromdagen och först skrev dom ut 5mg men jag sa att effekten fortfarande är tillräckligt bra på 2.5 så fick 3 uttag till på det.

Vet inte hur länge jag kommer köra på 2.5 men troligtvis länge, jag vill inte ta bort hungern helt, så idag när jag ska ta min spruta känner jag lite hunger, men helt klart hanterbart.

det som dock grämer mig lite, är att sist jag vägde såhär så passade vissa kläder i garderoben väldigt bra, det gör dom inte riktigt än... vet inte om de beror på att jag både lagt på mig fett och muskler senaste 3-4 åren sen jag vägde så här "lite". någon som har en ide om varför kanske?

Vikt
95,3 första sprutan
93,7
92,6
91,2
89,9 Ny spruta, 1 dosen på andra sprutan.
88,8
87,8
86,9

midjemått/magmått
110
105
101
100
96
96
95
94

Jag har väl lite samma erfarenhet som du, att kläder som passade vid dessa kilo inte passar nu. I mitt fall kan jag tydligt se att midjan och över huvud taget fettet på överkroppen inte krympt lika mycket som på benen och rumpan.
Citera
2025-10-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jag har väl lite samma erfarenhet som du, att kläder som passade vid dessa kilo inte passar nu. I mitt fall kan jag tydligt se att midjan och över huvud taget fettet på överkroppen inte krympt lika mycket som på benen och rumpan.

Intressant.
Jag skaffade mig en sån våg som mäter fett% och muskler. Dock är det inga handtag så vad jag har läst så går mätningen bara genom benen, jag har inga stora ben eller röv för fem öre, har egentligen bara mage. Jag kan se i appen att jag tappat några % fett men ökat i muskler. Så troligtvis har jag inte tappat för mycket på benen tror jag...

Sen har jag i många år mätt och vägt mig, tittar jag tillbaka 3-4 år så när jag vägde ungefär så mycket såg mina mått ut såhär:

Vikt 86,8
Midjemått/magmått 91

så visst, borde vara väldigt nära ändå.
Första delmålet är i alla fall att komma tillbaka till min lägsta notering som jag haft.
Men har svårt att se att 3.7kg på nuvarande mått skulle innebära måtten nedan.... bröstmåttet låg på 98 idag för referens.
vikt83,2
mage82
bröst 94,5
Citera
2025-10-22, 15:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
By the way...
Hur länge kan man hålla på med Mounjaro? Har läst någonstans om 72 veckor. Är det någon som vet något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Finns egentligen ingen gräns enligt vad jag kunnat googla mig till. Men tanken är ju att medicinen ska fungera och att man når sin målvikt inom X antal månader. Om man fortfarande inte nått målvikten efter t.ex ett antal år ska man kanske fundera på en annan lösning.

Har tänkt på viktmedicin som en livslång behandling, låter ju verkligen inte bra att man ska behöva sluta efter bara 72 veckor. Ozempic ses mer som livslångt tror jag och den har funnits längre (ca 20 år), det är möjligt att man inte har lika mycket kunskap om långsiktig användning av Mounjaro och därför sätter den gränsen.

Efter att målvikten är nådd så går man över till en lägre underhållsdos väl? Det är ju knappast att man "lärt sig" nya vanor som är grejen här utan att man hormonellt har för stark hunger och behöver läkemedel mot det. Viktnedgång leder dessutom till att hungerhormoner regleras upp ännu mer.
Citera
2025-10-22, 15:50
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Du hade mer muskler sist du vägde denna vikt då. Sen ändras ofta kroppsformen med åldern också.
Citera
2025-10-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Är det så att du förvarar din spruta i rumstemperatur? Det finns de som menar att dålig kylförvaring under leveranskedjan kan påverka sprutan negativt. Rimligen då även när man har den hemma.

Jag förvarar den i kylskåp hela tiden och har bra effekt även efter 3 månader (jag "klickar", dvs tar inte hela doser för att på så sätt få ner kostnaden)
Nejdå, jag har den i kylskåpet. Men faktum är att jag tjafsade med en farmaceut när jag hämtade ut min första 10mg för hon påstod att den inte behöver vara i kylen förrän man börjar använda den. Så när hon hämtade den i bakre regionerna på apoteket försäkrade hon att den legat förvarad i kylen... 🤔
Citera
2025-10-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Du hade mer muskler sist du vägde denna vikt då. Sen ändras ofta kroppsformen med åldern också.

Spä du på min ångest bara! #åldersnoja
Citera
2025-10-22, 16:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Spä du på min ångest bara! #åldersnoja

Förlåt 😅 Sanningen är hård ibland men fördelen med den är att man då kan ta kontrollen över läget om man vet hur det ligger till. Efter 30 tappar man 0,5-1% av sin muskelmassa per år och enda sättet att bromsa det är genom att styrketräna. Så börja med det så kommer kläderna sitta som en smäck igen.
Citera
2025-10-22, 17:24
Medlem
Någon är som slutar med medicinen efter att ni känt er nöjda?
Den paniken man känner när aptiten kommer åter… usch å fy!!
Och har ingen lust att gå på medicinen mer pga biverkningar…
Tycker det talas för lite just om detta. Vad som liksom händer när man slutar. Den ångesten över att man börjar få sug igen.
Citera
2025-10-23, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murdocen
Idag 5/7 vägde jag in på 75,5 - nära målet nu. Inte haft en enda biverkning, mår bättre än nånsin. Mat"bruset" i hjärnan är borta, fokuserar på att dricka och få i mig protein under dagarna och äter ofta samma middag som övriga familjen men jag behöver en mycket mindre portion för att bli mätt.

En viktnedgång på 10kg på lite mindre än 7 veckor får anses riktigt bra. Tränat en del men inte mer än ett par pass i veckan.

Det tog ganska mycket längre tid men idag nådde jag 70kg. Pausade under semestern utan att gå upp mer än typ 1-2kg och kom igång igen i mitten av augusti.
Citera
2025-10-23, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Någon är som slutar med medicinen efter att ni känt er nöjda?
Den paniken man känner när aptiten kommer åter… usch å fy!!
Och har ingen lust att gå på medicinen mer pga biverkningar…
Tycker det talas för lite just om detta. Vad som liksom händer när man slutar. Den ångesten över att man börjar få sug igen.

Jag tycker att det pratas mycket om detta, att det är därför man kanske ska se medicinen som livslång. Jag räknar med att nå målvikt vid jul och kommer efter det att minska dosen från 5 till 3.3. Det räknar jag med att fortsätta med under minst ett år. Sedan får vi se om jag kan dra ner eller inte. Jag har inga problem med tanken att fortsätta med medicinen på livstid, jag mår bra av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in