Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Vad säger SD-ledamoten i Bodens Kommunföretag AB? Det företaget är i högsta grad inblandat och det skulle vara intressant att höra hans kommentar.
Nej du har återigen missuppfattat fast jag försökt förklara för dig. Det är kommunstyrelsen som bestämmer det som sedan kommunfullmäktige beslutar om. Kommunfullmäktige har beslutat om dessa lån, inte kommunföretag. Det AB:et är bara som ett skal för att samordna en större företagsstruktur under ett moderbolag, för att uppnå ekonomiska och strategiska mål genom att sprida risker och uppnå skattefördelar.
Lånen är tagna hos kommunen och belastar kommunens ekonomi. De är inte tagna i kommunföretag. Vad SD-ledamoten i kommunföretag tycker är komplett ointressant. Det är ju sedan även på det sättet att kommunal politik för ett visst parti kan stå i bjärt kontrast mot rikspolitiken för samma parti. Bodens kommun har vad jag vet inte satt in en enda krona i Stegra. De har lånat för att bygga infrastruktur runt Stegra med förhoppningen om att de ska få fler invånare som täcker utläggen.
Det är precis så förra kommunalrådet uttryckte det:
- Måste låna mycket för att få inflyttning.
https://www.sverigesradio.se/artikel/bodens-miljardlan-maste-lana-mycket-for-att-fa-inflyttning
Hans omdöme har ju i ett annat sammanhang visat sig mycket dubiöst och det präglar även detta uttalande. Det är ungefär som att säga att vi måste låna för att kunna spela mer om vi ska vinna.
I SR-klippet från 18/6-24 sägs att oppositionen (som SD tillhör) var oroliga på kommunfullmäktigemötet, vilket förra kommunalrådet viftar bort med att förseningarna är historia och att stålverket kommer att växa snabbt. Det enda som växer snabbt är dock skulderna. Jag tror att SD-ledamoten som var orolig då är ännu mer orolig nu.