2025-09-29, 20:57
Medlem
Merwinnas avatar
Då är det väl bättre att själva informationen - men inte namnet på den som skrev det - placeras i exempelvis trådstarten. Helst där, då blir det absolut mest lättåtkomligt.

Jag tycker inte att man ska flagga enskilda inlägg. Då BLIR det ju en hierarki, oavsett vad du vill kalla det för. Och det kommer att spela roll vem som skriver - det blir alltid så. Folk kommer att flagga sina kompisars inlägg, och till och med messa till sina kompisar och be dem flagga sina egna inlägg. Det blir ALLTID så när ett forum försöker något sådant, och det brukar vara början till slutet för det forumet.

Dessutom - hur ska du hindra politiska partier, intresseorganisationer, rysstroll o.s.v. från att skapa massor av medlemskap här (förutom dom de redan har) och flagga upp sådan "information" som passar dem? Samt som är skriven av deras egna, såklart?
Citera
2025-09-30, 06:17
Moderator
Maviels avatar
Emoji i rubriken bortplockad.

/Moderator
Citera
2025-10-19, 20:35
Medlem
pOXEs avatar
Om det fanns liknande system som reddit alltså flest likes flyttas inlägget under TS och färgas med specifik färg hur mycket skulle du vilja betala för det om det skulle finnas?

Typ nått sånt

https://ibb.co/N253sRbR
Senast redigerad av pOXE 2025-10-19 kl. 20:38.
Citera
2025-10-20, 00:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Man kanske kan låta AI göra sammanfattningen automatiskt efter t ex 10 sidor eller så. Det tror jag blir bättre än om att låta mod göra det manuellt om folk ska flagga i mängder. Det är en av få saker jag inte har något emot att bli helt automatiserat på FB.
Citera
2025-10-20, 06:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om alla användare ska kunna "informationsmärka" ett inlägg kommer det att öka moderatorenas arbete enormt då funktionen kommer att missbrukas å det grövsta. Den kommer enbart att bli en echo chamber med upvote för likasinnade som moderatorer oupphörligt måste rensa.

Förstår inte heller på vilket sätt moderatorers arbete skulle avlastas för att det inte skulle bli så många återkommande frågor. Moderatorer har inget arbete att göra med återkommande frågor.

Utöver detta så har moderatorena sagt att de inte vill vara de som avgör vad som är adekvat information eller inte i en tråd. Självklart fullt förståeligt. Skulle moderatorer moderara "informationsdelen" så måste de ju göra just det.

"One man's trash is another man's treasure" och omvänt gäller även för information.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Om det sköts av användarna tror jag tyvärr inte uteslutande de bästa och mest informativa inläggen kommer flaggas utan de inlägg de själva håller med om. I t.ex. en inrikespolitisk tråd kommer nog inlägg som stödjer SD:s politik flaggas, men inte de som stödjer t.ex. MP:s, detta oavsett hur bra eller dåliga de än är.

Om vi moddar sköter det? Dels är vi ju också människor med våra subjektiva åsikter, men även om vi lyckades undvika det vet inte om jag skulle vilja göra det ändå faktiskt. Jag misstänker att vi skulle bomarderas med PM om varför ett inlägg flaggades och inte ett annat och anklagas för att vara partisk. Det skulle startas mängder av klagotrådar där någon med alla bokstavsdiagnoser samtidigt och alldeles för mycket fritid lusläst varenda jädra inlägg i en jättetråd och kräver svar på vartenda ett av dem och varför ett inlägg flaggades och inte ett annat. Vilket vi naturligtvis inte kommer kunna svara på mer än att vi kände så när vi såg det.

Så tanken är nog bra, men jag tror det blir svårt att lyckas med i praktiken tyvärr.
Skrev liknande om detta i en annan tråd innan jag läste denna:

(FB) Låta trådskaparen moderera sin egen tråd? (Sammanfogad)
Däremot så kanske jag skulle kunna tänka mig att TS kan markera *värdefulla svar* som sedan godkänns av moderator. Samt att om funktionen missbrukas så förlorar man tillgång till den.

Tänker mig att den fungerar bra i trådar där det inte är någon debatt i egentlig mening, utan snarare att man svarar på TS fråga, eller utifrån en viss händelse.

Fungerar bra i delforum som ABoK, Relationer och samlevnad, mat/dryck/tobak samt en del vetenskapliga forum.

Mindre bra i politik, konspirationsteorier, dataspel, droger osv
Jag tror det är en bra idé. Men tror utgångspunkten ska vara att TS kan märka inläggen. Inte andra användare.
Citera
2025-10-20, 06:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Man kanske kan låta AI göra sammanfattningen automatiskt efter t ex 10 sidor eller så. Det tror jag blir bättre än om att låta mod göra det manuellt om folk ska flagga i mängder. Det är en av få saker jag inte har något emot att bli helt automatiserat på FB.
Jag har filat på en idé om det. Hade rent tekniskt kunnat fixa det på någon vecka eller två, beroende på tid. Men jag är lite reluctant till idén eftersom det kan missbrukas. Därutöver uppståt en kostnadsfråga beroende på vem som ska hantera nycklarna och datan. Det faller främst på integriteten.

Här har du mina inlägg om det i frågan:
(FB) Ett egenutvecklat webbläsartillägg som gör Flashback lite trevligare

Så: tekniskt möjligt. Relativt enkelt om man är bekväm med JavaScript/typescript alternativt i kombination med python, och vet hur man lägger upp ett automatiserat flöde.

Men jag vill inte.
Jag gör hellre sådant här, dvs mindre projekt som faktiskt är till nytta:
(FB) Kändisskvaller, hårdare tag kring nystartade konton?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-20 kl. 07:02.
Citera
2025-10-22, 14:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Skrev liknande om detta i en annan tråd innan jag läste denna:

(FB) Låta trådskaparen moderera sin egen tråd? (Sammanfogad)
Däremot så kanske jag skulle kunna tänka mig att TS kan markera *värdefulla svar* som sedan godkänns av moderator. Samt att om funktionen missbrukas så förlorar man tillgång till den.

Tänker mig att den fungerar bra i trådar där det inte är någon debatt i egentlig mening, utan snarare att man svarar på TS fråga, eller utifrån en viss händelse.

Fungerar bra i delforum som ABoK, Relationer och samlevnad, mat/dryck/tobak samt en del vetenskapliga forum.

Mindre bra i politik, konspirationsteorier, dataspel, droger osv
Jag tror det är en bra idé. Men tror utgångspunkten ska vara att TS kan märka inläggen. Inte andra användare.

Jo jag förstår absolut din tanke, men jag är tyvärr tveksam till om det kommer funka i praktiken. I en tråd om hur man lagar sin damsugare eller vem som har väjningsplikt i en trafikkorsning kommer det säkert fungera, men där postas det inte så många inlägg och finns därmed heller inget större behov för en sådan funktion.

I t.ex. de politiska forumen där jag moddar tror jag tyvärr inte det skulle fungera. Dels är det olika åsikter som framförs och jämförs. Och dels startas majoriteten av trådarna av några få användare som öht inte undrar någonting utan bara vill informera andra hur de ser på något, typ "Hur kan några vara så jävla dumma i huvudet att de stödjer de jävla mördarna Palestina/Israel?" Dessa trådstartare undrar oftast ingenting och är dessutom nog inte heller rätt personer att bedöma vad som är bra svar. De kommer bara starta än fler sådana skittrådar om de dessutom ges möjlighet att flagga inlägg. Och kommer bli än surare när vi moddar dessutom inte godkänner deras flaggningar. Osv.

Så det är nog främst i forumet Aktuella brott och kriminalfall det kanske både kan fylla en funktion och möjligen också kan fungera.

(Sedan behöver det ju inte nödvändigtvis vara just moddar som sköter det heller, man kan ju införa en ny titel, "flaggare" eller något liknade, för några bra och aktiva användare som får i uppdrag att sköta den biten.)
Citera
2025-10-22, 14:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
(Sedan behöver det ju inte nödvändigtvis vara just moddar som sköter det heller, man kan ju införa en ny titel, "flaggare" eller något liknade, för några bra och aktiva användare som får i uppdrag att sköta den biten.)
Låter klokt. Kan även låta "flaggarna" sköta taggarna.

Jag röstar för titeln "Flaggtaggare".
Och om det inte är en omröstning så röstar jag för att det är en omröstning

Citera
2025-10-22, 14:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Låter klokt. Kan även låta "flaggarna" sköta taggarna.

Jag röstar för titeln "Flaggtaggare".
Och om det inte är en omröstning så röstar jag för att det är en omröstning

Ja varför inte, "flaggtaggare" tycker jag låter bra.

De kan kanske också kan få rätta smärre stavfel i rubrikerna och lägga till datum etc när det saknas och kanske även kunna omröstningar och liknade saker det inte det är hela världen om det skulle bli fel någon gång men ändå bra om någon gör det och något jag tror många medlemmar märker och uppskattar. Det skulle dessutom avlasta oss moddar lite så vi kan fokusera på viktigare frågor.

Om det nu skulle bli verklighet alltså...
Citera
2025-10-22, 14:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja varför inte, "flaggtaggare" tycker jag låter bra.

De kan kanske också kan få rätta smärre stavfel i rubrikerna och lägga till datum etc när det saknas och kanske även kunna omröstningar och liknade saker det inte det är hela världen om det skulle bli fel någon gång men ändå bra om någon gör det och något jag tror många medlemmar märker och uppskattar. Det skulle dessutom avlasta oss moddar lite så vi kan fokusera på viktigare frågor.

Om det nu skulle bli verklighet alltså...
Kanske också kan få ett eget hemligt forum.

"Inlaw"
Citera
2025-10-22, 15:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Kanske också kan få ett eget hemligt forum.

"Inlaw"

Haha!

Men jo, någon plats där de kan diskutera med varandra vilka inlägg som bör flaggas kanske kan behövas?
Citera
2025-10-22, 15:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Haha!

Men jo, någon plats där de kan diskutera med varandra vilka inlägg som bör flaggas kanske kan behövas?
Det vet bara admin men tycker idén är en kul tanke.

Men skulle idén bli verklighet skulle jag nog förorda att titeln är dold. Få skulle vilja riskera kopplas till (FB) Fenomenet hobbymoderatorer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in