2025-10-22, 11:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Det är väl typ nu det ser som sämst ut, eller ja 6 månader tillbaka. Enda AI-relaterade bolaget som inte brutit ATH. Hur ska jag kunna svara på nu när jag säljer? Beror ju på hur det utvecklar sig.

Jag skrev autonoma bilar, vilket bygger på mjukvara. Du kan ju kolla upp skillnaden i marginaler mellan rena biltillverkare och Apple t.ex. Sen håller Tesla lika bra marginaler trots att de redan är färdig investerade i 100% elbilar och inventory turnover är i övre laget det med.

Om du var med 2000 är du säkert medveten om att man snacka bubbla redan tidigt 90-tal. Investerar ej mer än jag kan förlora så du behöver inte oroa dig. Sen vet du kanske hur det gick för IT-tekniken efteråt? Men förstår att det blir jobbigt för dig som bara sitter och tror saker. T.ex. som att tro att småsparare driver aktiekursen utan koll på institutionellt ägande.

Det vanliga björn-tugget. Tesla är bara ett bilföretag. Vissa fattar långsamt, andra fattar ännu långsammare.
Citera
2025-10-22, 11:55
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det vanliga björn-tugget. Tesla är bara ett bilföretag. Vissa fattar långsamt, andra fattar ännu långsammare.
Här en bra kurva över Teslas verksamhet per segment. Bilar står ca 70% av omsättningen, en siffra som ändrats marginellt på 10 år och inte alls ett år tillbaka.
https://stockanalysis.com/stocks/tsla/metrics/revenue-by-segment/
Citera
2025-10-22, 12:18
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är sant. Man vet inte när bubblan spricker. Man vet bara att den spricker. För det finns inget historiskt skeende när några företag lämnade ekonomiska grundlagar som att man går med vinst och delar ut den. Du är alltså en större gambler än jag, jag är försiktig med mina pengar, jag har mycket.

Att det ser illa ut just nu men du förutsätter att det blir bra snart kallas inte för analys. Det kallas för Greed.
Och hur ska du då garantera för mig att när bubblan du pratar om spricker kommer bottna under dagens nivå? Microsoft bottnade t.ex på 1998 kursnivå.

Jag tar nog hellre mer risk än dig, ja. Men har på så sätt också bättre chans att överavkasta dig också om man tar kalkylerade risker. 7% per år är inte mitt mål.

Argumenterar bara för min övertygelse. Antaganden gör du med dina investeringar likväl. Vad hade folk tyckt om man sa att Electrolux eller H&M är en riskfylld investering för 10 år sedan? Reaktionen hade väl ungefär blivit som nu när man tycker Tesla är billigt.
Citera
2025-10-22, 12:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Här en bra kurva över Teslas verksamhet per segment. Bilar står ca 70% av omsättningen, en siffra som ändrats marginellt på 10 år och inte alls ett år tillbaka.
https://stockanalysis.com/stocks/tsla/metrics/revenue-by-segment/

Men du sa att Tesla inte hade en växande kärnverksamhet, vilket var fel. Och du kan ju inte ens analysera tillgängliga siffror rätt, för du gräver inte själv, bara tar in det som skedmatas. Teslas energisektor har redan levererat lika många enheter i Q1-Q3 i år som för hela förra året totalt.

https://x.com/teslaenergy/status/1973810216316637282

,och detta med ökande bruttomarginaler. Bruttomarginalerna 2024 växte från ~20% till över 26%, och låg på över 28% för Q2. Detta förväntas öka ännu mer allt eftersom Tesla fortsätter att skala upp produktionen, och på en marknad som inte är i närheten av mättad och växer konstant.

Så vem är clownen som inte kan se en växande kärnverksamhet?
Citera
2025-10-22, 13:07
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
När omsättningskurvan en gång vänder neråt är den omöjlig att vända tillbaka. Det är därför alla aktier rasar när omsättningstoppen nås.

Mina insikter bygger på kunskap om företag, börsen, värdering, Kina, i 30 år med egna pengar. Dina insikter kommer från reddit under 6 månader. Vad kan gå fel.
Alltså måste ge gensvar på detta urkorkade påstående. Du påstår att jag inte kan bilbranschen så uttrycker du dig som om du är omedveten om att branschen är cyklisk? T.o.m Microsoft, igen som exempel, har backat i omsättning två individuella år. Sjukt ironiskt att du påstår detta och sedan skryter om dina börskunskaper.

Sen har den rasat om du missat det. Men vänt upp då man gett bevis för att utvecklingen kring uppkommande AI-segment går snabbt framåt och resultaten är lovande. Att du vill ignorera det faktumet är enbart ditt problem, inte marknadens.
Citera
2025-10-22, 13:29
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Alltså måste ge gensvar på detta urkorkade påstående. Du påstår att jag inte kan bilbranschen så uttrycker du dig som om du är omedveten om att branschen är cyklisk? T.o.m Microsoft, igen som exempel, har backat i omsättning två individuella år. Sjukt ironiskt att du påstår detta och sedan skryter om dina börskunskaper.

Sen har den rasat om du missat det. Men vänt upp då man gett bevis för att utvecklingen kring uppkommande AI-segment går snabbt framåt och resultaten är lovande. Att du vill ignorera det faktumet är enbart ditt problem, inte marknadens.
Jag kan så mycket om bilbranschen att det globalt såldes 100M bilar före corona, mesta någonsin, och därefter har globala försäljningen sjunkit till 90M och den fortsätter att sjunka. Och dessutom väntar 100 kinesiska tillverkare i kulisserna. Och dessutom har EV-bubblan spruckit och det finns 10 gånger fler hattrådar om EVs på FB än positiva.

Låt mig vara lika inbilsk som du. Jag tror faktiskt inte du känner till ovanstående fakta.

"uppkommande AI-segment" är ett meningslöst påstående som antyder att du skolkat från svenskalektionen. Men rabbla du dina floskler från nätet.
Citera
2025-10-22, 13:40
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Men du sa att Tesla inte hade en växande kärnverksamhet, vilket var fel. Och du kan ju inte ens analysera tillgängliga siffror rätt, för du gräver inte själv, bara tar in det som skedmatas. Teslas energisektor har redan levererat lika många enheter i Q1-Q3 i år som för hela förra året totalt.

https://x.com/teslaenergy/status/1973810216316637282

,och detta med ökande bruttomarginaler. Bruttomarginalerna 2024 växte från ~20% till över 26%, och låg på över 28% för Q2. Detta förväntas öka ännu mer allt eftersom Tesla fortsätter att skala upp produktionen, och på en marknad som inte är i närheten av mättad och växer konstant.

Så vem är clownen som inte kan se en växande kärnverksamhet?
Teslas Kärnverksamhet är bilar, 70%, och Tesla har sålt 6% färre bilar än förra året och de som sålts har gett mindre i omsättning eftersom priserna sänkts med 10%. Så, nej, Teslas kärnverksamhet växer inte den krymper. Däremot växer den pyttelilla energisektorn under året. Energisektorn är ganska lik bilsektorn med globalt 1000-tals jätteföretag som konkurrerar och vinsterna är små.

Ändå kul att du försöker.

När man är förblindad av Greed så kan man ljuga utan att man ens tänker på det. Naturligtvis tror du på vad du säger, du har ju läst det 100 gånger i någon Tesla-tråd på nätet. Du tillhör de som Musk fått miljarder av.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-22 kl. 13:49.
Citera
2025-10-22, 13:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Och hur ska du då garantera för mig att när bubblan du pratar om spricker kommer bottna under dagens nivå? Microsoft bottnade t.ex på 1998 kursnivå.

Jag tar nog hellre mer risk än dig, ja. Men har på så sätt också bättre chans att överavkasta dig också om man tar kalkylerade risker. 7% per år är inte mitt mål.

Argumenterar bara för min övertygelse. Antaganden gör du med dina investeringar likväl. Vad hade folk tyckt om man sa att Electrolux eller H&M är en riskfylld investering för 10 år sedan? Reaktionen hade väl ungefär blivit som nu när man tycker Tesla är billigt.
Jag noterar att du tittar bakåt i alla dina exempel. Men en erfaren investerare tittar inte bakåt. Det är totalt meningslöst och det är inte en logiskt slutsats du drar "titta på Microsoft, så går det igen", det är bara ett konstaterande av passerat faktum. Som kan hända igen eller inte.

En erfaren investerare vet att han inte vet någonting om morgondagen eller kommande 1-3 år. Möjligen om kommande 5-10 år, som Buffett, men de är ovanliga och blir naturligtvis miljardärer.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-22 kl. 13:44.
Citera
2025-10-22, 13:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag kan så mycket om bilbranschen att det globalt såldes 100M bilar före corona, mesta någonsin, och därefter har globala försäljningen sjunkit till 90M och den fortsätter att sjunka. Och dessutom väntar 100 kinesiska tillverkare i kulisserna. Och dessutom har EV-bubblan spruckit och det finns 10 gånger fler hattrådar om EVs på FB än positiva.

Låt mig vara lika inbilsk som du. Jag tror faktiskt inte du känner till ovanstående fakta.

"uppkommande AI-segment" är ett meningslöst påstående som antyder att du skolkat från svenskalektionen. Men rabbla du dina floskler från nätet.

Så bubblan för bilar som erbjuder mer till ett lägre pris har spruckit? Intressant. Låt oss aldrig igen nämna att BEV's har nått prisparitet med ICE trots att BEV's bara utgör 15% av den totala marknaden. Några procent till så kollapsar ICE pga att de väldigt tunna vinstmarginalerna är beroende av storskalig produktion av komponenter. Antingen tvingas alla traditionella biltillverkare gå ihop och enas om en standard för att kunna fortsätta sälja sina drivlinor, eller så kan de gå under när BEV's fortsätter bli allt billigare.

Det är alltid lika kul när det ramlar in någon som överskattar sina egna kunskaper och tror att han skall samla lätta poäng genom att argumentera mot Teslas "fanboys".
Citera
2025-10-22, 13:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Teslas Kärnverksamhet är bilar, 70%, och Tesla har sålt 6% färre bilar än förra året och de som sålts har gett mindre i omsättning eftersom priserna sänkts med 10%. Så, nej, Teslas kärnverksamhet växer inte den krymper. Däremot växer den pyttelilla energisektorn under året. Energisektorn är ganska lik bilsektorn med globalt 1000-tals jätteföretag som konkurrerar och vinsterna är små.

Ändå kul att du försöker.

När man är förblindad av Greed så kan man ljuga utan att man ens tänker på det. Naturligtvis tror du på vad du säger, du har ju läst det 100 gånger i någon Tesla-tråd på nätet. Du tillhör de som Musk fått miljarder av.

En kärnverksamhet är bilar. Energisektorn är en annan av Teslas kärnverksamheter. Q3 rapporten kan komma att visa att energisektorn genererar 25% av Teslas bruttovinst.

Clown
Citera
2025-10-22, 14:02
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Så bubblan för bilar som erbjuder mer till ett lägre pris har spruckit? Intressant. Låt oss aldrig igen nämna att BEV's har nått prisparitet med ICE trots att BEV's bara utgör 15% av den totala marknaden. Några procent till så kollapsar ICE pga att de väldigt tunna vinstmarginalerna är beroende av storskalig produktion av komponenter. Antingen tvingas alla traditionella biltillverkare gå ihop och enas om en standard för att kunna fortsätta sälja sina drivlinor, eller så kan de gå under när BEV's fortsätter bli allt billigare.

Det är alltid lika kul när det ramlar in någon som överskattar sina egna kunskaper och tror att han skall samla lätta poäng genom att argumentera mot Teslas "fanboys".
Tesla har sålt 6% färre bilar 2025 än 2024 så alla dina kommentarer motbevisas av verkligheten. Kanske för att billigaste Tesla kostar 500.000 kr i Sverige och när man försöker sälja den 3 år senare på blocket så kostar den 200.000 kr dvs en värdeförlust på 100k per år. En EV är den minst prisvärda bil man kan köpa.

Ändå rätt kul att 85% av bilmarknanden alldeles snart kommer att kollapsa enligt dig. Dessutom samma år som Teslas försäljning redan har kollapsat.

Hittills idag Noll sanning i dina inlägg.
Citera
2025-10-22, 14:06
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
En kärnverksamhet är bilar. Energisektorn är en annan av Teslas kärnverksamheter. Q3 rapporten kan komma att visa att energisektorn genererar 25% av Teslas bruttovinst.

Clown
Om den kärnverksamhet som utgör 70% av ett företag sjunker och den som utgör 10% stiger så du skriva "kärnverksamheten ökar". OK.

Du lever i ett eget universum. Ditt universum av lögner har du tagit från Musk själv. Bara det ett argument att inte köpa Tesla, varken bilen eller aktien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in