Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,81%
575 röster
Nej
15,19%
103 röster
2025-10-22, 01:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Undrar vad Stefan Löven den odugliga säger om detta. Grattis Sveriges skattebetalare.
Han säger väl som han sade om gruvan i Pajala - "Det luktar pengar." Tre månader senare gick den i konkurs.

Belgiska EU försöker peta omkull SSAB och göra om Sverige till en råvaruproducerande koloni. Belgarna har försökt attackera våra gruvor tidigare, när de skickade på oss vallonerna. Men det vallonska blodet verkar ha spätts ut och vallonättlingen, vår något svartmuskige tidigare statsminister har tappat stinget.
Senast redigerad av wwr 2025-10-22 kl. 01:16.
Citera
2025-10-22, 01:31
Medlem
Helt uppenbarligen har ju den gröna omställningen hela tiden varit ett politiskt projekt att rensa ut pensionsfonderna så pensionsåldern skall höjas.

Och berika sig självt i politrukssfären.
Citera
2025-10-22, 01:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Helt uppenbarligen har ju den gröna omställningen hela tiden varit ett politiskt projekt att rensa ut pensionsfonderna så pensionsåldern skall höjas.

Och berika sig självt i politrukssfären.

Nej, det har massmigrationen sett till.

Den gröna omställningen är en blandning mellan hybris och behovet hos politiker att försöka bygga monument. Tron att obegränsat med pengar kan ställa om ett samhälle är dock ren idioti och ingenting har lyckats. Northvolt lyckades i alla fall bygga klart fabriken och även göra räder på flera olika håll. Stegra har inte ens lyckats bygga klart stålverket och är ändå i djup finansiell kris. De behöver nog 50 miljarder, inte 10 miljarder, om de ska kunna bygga klart för att sedan försöka komma i produktion.

Hur man kan misslyckas så ini helvete med ett bygge är obegripligt. Problemet är ju att det inte granskats tillräckligt och att Henrik Henriksson fått ljuga oavbrutet, troligen även för sig själv. Han verkar, milt sagt, vara riktigt korkad. I denna kontext vill Ebba Busch med Proposition 2024/25:199 (Sekretess i vissa ärenden om strategiska nettonollprojekt) minska insynen rörande uppgifter om enskilds affärs- eller driftförhållanden i strategiska nettonollprojekt enligt EU-förordningen.
Citera
2025-10-22, 02:11
Avslutad
Det som är så bra med stegra är att hur det än går så är det positivt.
Om dom lyckas är det roligt.
Om dom misslyckas så är det intressant.
Citera
2025-10-22, 04:01
Medlem
”Hittills har projektet slukat motsvarande 6,5 miljarder dollar i lån och eget kapital, men utgifterna fortsätter att öka i takt med att produktionen fördröjs.

Enligt uppgifter till Financial Times bränner Stegra för närvarande omkring 280 miljoner euro i månaden, vilket har tömt bolagets kassa snabbare än väntat och lämnat ett finansieringsgap på upp till 1,5 miljarder euro.

Vid ett extra styrelsemöte i oktober uppgavs bolaget bara ha likvida medel för drygt 1,7 månader kvar – om inte nya lån eller kapitaltillskott säkras.”

https://efn.se/uppgifter-avgorande-mote-for-stegra-pa-tisdag

Givet ovanstående är det helt sjuka summor pengar som Stegra behöver och det finns ingen affärsmässig grund i skiten samtidigt som man diskuterar i Bryssel att trappa ned på koldioixsmörjan vilket innebär att utsläppsrätter blir allt mindre värda och stålköpande företag fokuserar på kostnad och inte på någon påstådd premie om koldioxidfrihet.
Citera
2025-10-22, 07:14
Medlem
barkeepers avatar
Kan någon förklara för mig varför det är ”hemligt” hur mycket av dom statliga lånegarantierna på 13 miljarder som utnyttjats?
Citera
2025-10-22, 07:33
Medlem
Det talas om att Stegra behöver minst 10 miljarder till för att bli klar med bygget, men detta är nog kraftigt underskattat. I den bästa av världar kanske det räcker för att färdigställa fabriken, men sen då?

Bara för att fabriken blir klar betyder det inte att stål börjar spruta ut och omsättningen blir hög. Inom i princip alla tillverkningsindustrier kantas den första tiden av bristfällig kvalité. Det behövs helt enkelt ett tag för att få ordning på produktionen på ett adekvat sätt, och det här gäller även för erfarna "företagsbyggare". Att tro att ett gäng med 0 erfarenhet av produktion inom stålbranschen ska kunna börja producera högkvalitativt stål från dag 1 finns inte på kartan.

Visserligen kommer förbränningstakten av kapital säkerligen minska när fabriken är färdigställd, men den kommer ändå vara hög. Löner, material, skatter, logistik osv kostar bra mycket.

Jag tror att de säkert behöver 30-40 miljarder i kapital till innan de faktiskt ens kan börja sälja sin produkt på marknaden. Nu är jag ytterst skeptisk till att man ens når dit, utan det här är ett best case scenario.
Senast redigerad av Bajjakungen 2025-10-22 kl. 07:56.
Citera
2025-10-22, 07:53
Medlem
grungewhores avatar
Har en vän som var på Bodens pitchmöte för detta, i en roll som representant för entreprenörer i området för kringliggande intressen för bygden.

För dessa framgångsrika kringaktiviteter hänvisade politikern till liknande fall runt Northvolt. Min vän dubbelkollade med sina kontakter där, och inget av det som politikern sa hade infriats eller stämde överhuvudtaget.

Man hade helt vansinniga idéer och min vän avrådde sina klienter från att investera.

Det var tydligt redan från början att strategin var densamma som för Northvolt. Hype av idé, sälja sina egna andelar för tio gånger pengarna, se till att få in statliga intressenter som stake holders, lämna skeppet blixtfort.
Citera
2025-10-22, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har en vän som var på Bodens pitchmöte för detta, i en roll som representant för entreprenörer i området för kringliggande intressen för bygden.

För dessa framgångsrika kringaktiviteter hänvisade politikern till liknande fall runt Northvolt. Min vän dubbelkollade med sina kontakter där, och inget av det som politikern sa hade infriats eller stämde överhuvudtaget.

Man hade helt vansinniga idéer och min vän avrådde sina klienter från att investera.

Det var tydligt redan från början att strategin var densamma som för Northvolt. Hype av idé, sälja sina egna andelar för tio gånger pengarna, se till att få in statliga intressenter som stake holders, lämna skeppet blixtfort.

Det som skiljer sig lite här är att Mix har tvingats gå in med en hel del eget kapital. Nu är det givetvis en spottstyver jämfört med hela projektets kostnad, men ändå mycket pengar för Kallskär/Mix.

Mao lär det här inte bli en ren vinstaffär för Mix, han får räkna med en hel del förluster. Blir intressant att se hur mycket kapital Kallskär går in med, och hur utspätt Vargas aktieägande blir.

Någon i toppen har så klart tjänat en hel del på detta. Det talas om Peter Carlssons innehav på dryga 300 miljoner, men det här är ju inte pengar han faktiskt har. Det är baserat på en löjligt hög övervärdering av ett bolag som inte producerar ett skit. Det finns inte en chans att han kan sälja av dessa aktier för 300 miljoner.

Med det sagt så är hela finansiering extremt rörig. I princip omöjligt att säga vem som investerat vad, hur mycket de tjänat, vilka bidrag/kreditgarantier de fått m.m. Någon har som sagt tjänat på spektaklet, men jag tror inte det blir Mix i slutändan. Han hade tjänat extremt mycket om det inte gick åt helvete.

Dessutom får det här väldigt stora konsekvenser för Mix långsiktigt. 2 st av de mest spektakulära konkurserna i världen inom loppet av drygt ett år, med honom i centrum. Snacka om dålig pr för framtiden.

Nu kanske det låter som om jag försvarar Mix lite, men det gör jag inte. Som Johan Westerholm uttryckte det "Det här är ett rövarband".
Citera
2025-10-22, 08:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Det som skiljer sig lite här är att Mix har tvingats gå in med en hel del eget kapital. Nu är det givetvis en spottstyver jämfört med hela projektets kostnad, men ändå mycket pengar för Kallskär/Mix.

Mao lär det här inte bli en ren vinstaffär för Mix, han får räkna med en hel del förluster. Blir intressant att se hur mycket kapital Kallskär går in med, och hur utspätt Vargas aktieägande blir.

Någon i toppen har så klart tjänat en hel del på detta. Det talas om Peter Carlssons innehav på dryga 300 miljoner, men det här är ju inte pengar han faktiskt har. Det är baserat på en löjligt hög övervärdering av ett bolag som inte producerar ett skit. Det finns inte en chans att han kan sälja av dessa aktier för 300 miljoner.

Med det sagt så är hela finansiering extremt rörig. I princip omöjligt att säga vem som investerat vad, hur mycket de tjänat, vilka bidrag/kreditgarantier de fått m.m. Någon har som sagt tjänat på spektaklet, men jag tror inte det blir Mix i slutändan. Han hade tjänat extremt mycket om det inte gick åt helvete.

Dessutom får det här väldigt stora konsekvenser för Mix långsiktigt. 2 st av de mest spektakulära konkurserna i världen inom loppet av drygt ett år, med honom i centrum. Snacka om dålig pr för framtiden.

Nu kanske det låter som om jag försvarar Mix lite, men det gör jag inte. Som Johan Westerholm uttryckte det "Det här är ett rövarband".
Ja, det känns onekligen som att det kanske finns en dold fördel med detta att förtroendekapital bränns och vi slipper den här typen av "vi har varit naiva"-argument som förklaring i framtiden...

All "grön" innovation tycks mer eller mindre vara en bubbla. Det är märkligt att inte politiker ser det på en mils avstånd...
Citera
2025-10-22, 08:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Exakt.

Alla vet att det här är skit. Det har man vetat från början. Det handlar bara om att sko sig så mycket det bara är möjligt innan sagan om kejsarens nya kläder avslöjas.

Alla, från stora investerare till minsta underleverantör, dansar runt guldkalven och fyller fickorna. Naiva politiker öser in mer och mer skattepengar i takt med att kostnaderna på nåt obegripligt sätt skenar.

Det lät ju så bra. Det "gröna stålet". What could possibly go wrong?
Citera
2025-10-22, 08:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Exakt.

Alla vet att det här är skit. Det har man vetat från början. Det handlar bara om att sko sig så mycket det bara är möjligt innan sagan om kejsarens nya kläder avslöjas.

Alla, från stora investerare till minsta underleverantör, dansar runt guldkalven och fyller fickorna. Naiva politiker öser in mer och mer skattepengar i takt med att kostnaderna på nåt obegripligt sätt skenar.

Det lät ju så bra. Det "gröna stålet". What could possibly go wrong?
Så fort en miljöpartist får ståfräs är det dags att dra upp byxorna och springa, har alltid varit min devis 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in