Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Har en vän som var på Bodens pitchmöte för detta, i en roll som representant för entreprenörer i området för kringliggande intressen för bygden.
För dessa framgångsrika kringaktiviteter hänvisade politikern till liknande fall runt Northvolt. Min vän dubbelkollade med sina kontakter där, och inget av det som politikern sa hade infriats eller stämde överhuvudtaget.
Man hade helt vansinniga idéer och min vän avrådde sina klienter från att investera.
Det var tydligt redan från början att strategin var densamma som för Northvolt. Hype av idé, sälja sina egna andelar för tio gånger pengarna, se till att få in statliga intressenter som stake holders, lämna skeppet blixtfort.
Det som skiljer sig lite här är att Mix har tvingats gå in med en hel del eget kapital. Nu är det givetvis en spottstyver jämfört med hela projektets kostnad, men ändå mycket pengar för Kallskär/Mix.
Mao lär det här inte bli en ren vinstaffär för Mix, han får räkna med en hel del förluster. Blir intressant att se hur mycket kapital Kallskär går in med, och hur utspätt Vargas aktieägande blir.
Någon i toppen har så klart tjänat en hel del på detta. Det talas om Peter Carlssons innehav på dryga 300 miljoner, men det här är ju inte pengar han faktiskt har. Det är baserat på en löjligt hög övervärdering av ett bolag som inte producerar ett skit. Det finns inte en chans att han kan sälja av dessa aktier för 300 miljoner.
Med det sagt så är hela finansiering extremt rörig. I princip omöjligt att säga vem som investerat vad, hur mycket de tjänat, vilka bidrag/kreditgarantier de fått m.m. Någon har som sagt tjänat på spektaklet, men jag tror inte det blir Mix i slutändan. Han hade tjänat extremt mycket om det inte gick åt helvete.
Dessutom får det här väldigt stora konsekvenser för Mix långsiktigt. 2 st av de mest spektakulära konkurserna i världen inom loppet av drygt ett år, med honom i centrum. Snacka om dålig pr för framtiden.
Nu kanske det låter som om jag försvarar Mix lite, men det gör jag inte. Som Johan Westerholm uttryckte det "Det här är ett rövarband".