2025-10-20, 08:21
Bannlyst
Haha -Svinhugg går igen! ..om nu inte "attacken" är påhittad för att överskyla deras egna bedrägerier, vill säga.
Citera
2025-10-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Antingen lever du i en fantasi eller så ljuger du medvetet.

Verisures bilar tillhör bara deras säljare. De har inga egna väktare med Verisure-bilar om du tror det.

Eller så tillhör jag gruppen som glömt bort att Securitas Direkt/Verisure är sålt..

Så fel av mig det var en Securitas bil jag såg och då kan det ju t.ex. har varit Sektor Alarm för dom har också avtal med Securitas.
Citera
2025-10-21, 11:27
Medlem
Polisen stod nu på MSB:s Cybersäkerhetskonferens och meddelade att två personer sitter sedan igår anhållna för den här attacken. Dataintrång och utpressning
Citera
2025-10-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Eller så tillhör jag gruppen som glömt bort att Securitas Direkt/Verisure är sålt..

Så fel av mig det var en Securitas bil jag såg och då kan det ju t.ex. har varit Sektor Alarm för dom har också avtal med Securitas.

Ja men då har du koll iaf förstår jag. Det var ju bra.
Citera
2025-10-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Inte specifikt för Verisure, men i princip ALLA hem-larm är snudd på bedrägeri. Det handlar om att plocka på sig många kunder, för att, med lite tur, eventuellt, kunna prioritera rätt när larmet går. Det ska tjänas bra med pengar också. Det gör att man överbokar alla larmtjänster i förhållande till hur många man har som kan åka på larmen. Nu vet jag inte vad de tar betalt, men säg kanske 1499:- eller nått per månad? Det skapar den effekten om man som (larmföretag) ska tjäna pengar.
OM man istället hade tagit säg 7000:- i månaden istället så hade kanske man hade kunnat få folk som åker på larm så fort som kunden önskar. Men den som har råd att pynta sju i månaden eller mer kanske har råd med andra privata lösningar istället...

En larmlösning jag gärna hade haft är en sådan som larmar grannar istället. Någon typ av digital grannsamverkan.
Citera
2025-10-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkong
Polisen stod nu på MSB:s Cybersäkerhetskonferens och meddelade att två personer sitter sedan igår anhållna för den här attacken. Dataintrång och utpressning

Väck mig när Verisures styrelse häktats.
Citera
2025-10-21, 16:45
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-gripna-efter-hackerattacken-mot-verisure

Citat:
Två personer har gripits misstänkta för hackerattacken mot larmföretaget Verisure förra veckan.
– Igår frihetsberövades två personer misstänkta för inbladning i ärendet. Gripandet verkställdes i Västra Götaland, uppger Sandra Helgadottir, åklagare i fallet.
Citera
2025-10-21, 17:48
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
En larmlösning jag gärna hade haft är en sådan som larmar grannar istället. Någon typ av digital grannsamverkan.

Det är det absolut bästa. Den som lanserar ett sånt system kan definitivt tjäna en slant. Kommer att tänka på ett gammalt meme med texten uk surveillance följt av en övervakningskamera och bilden bredvid poland surveillance följt av en bild på en tant med hukle på huvudet som verkligen stirrar argt ut ur ett fönster.

Och visst kan man fnissa lite åt ett sånt meme, men människor är mycket bättre på att upptäcka saker eller avvikelser än vad den kamera är!

Nå. Nu är vi långt från ämnet Verisure. Har uppgifterna som stals från Verisure lagts ut vind för våg, eller försöker de bara pressa dom på pengar?
Citera
2025-10-21, 18:54
Medlem
fribrytarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkong

Spännande! Något säger mig att det inte handlar om eliten av cyberkriminella.

Det som betytt allra mest för att förhindra inbrott är när det infördes hårdare gränsbevakning gentemot östeuropa. Det har sjunkit betydligt.

Se till att lysa upp trädgården. Klipp häcken så det är insyn. Grannsamverkan. Sätt upp kamera som syns från gatan. Larmdekaler. Skaffa säkerhetsdörrar och fönster. Därefter kan man börja tänka på larm.

Kamera är kanske tveksamt eftersom maskering. Men för gait-analys då. Om någon bryr sig. Uppklarningsprocenten är typ 4%.
Citera
2025-10-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Det är det absolut bästa. Den som lanserar ett sånt system kan definitivt tjäna en slant. Kommer att tänka på ett gammalt meme med texten uk surveillance följt av en övervakningskamera och bilden bredvid poland surveillance följt av en bild på en tant med hukle på huvudet som verkligen stirrar argt ut ur ett fönster.

Och visst kan man fnissa lite åt ett sånt meme, men människor är mycket bättre på att upptäcka saker eller avvikelser än vad den kamera är!

Nå. Nu är vi långt från ämnet Verisure. Har uppgifterna som stals från Verisure lagts ut vind för våg, eller försöker de bara pressa dom på pengar?

Finns redan, sök på ”Safeland” så kan du se. Går att kombinera med uppkoppling till ganska billig larmcentral också, bra om det t.ex. börjar brinna mitt i natten och dina grannar inte vaknar av mobiltelefon-notisen.
Citera
2025-10-21, 21:04
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso

Det förutsätter ju att man har en bra relation med sina grannar, och att de vågar ingripa och det är inte alltid det funkar.
Citera
2025-10-21, 21:11
Medlem
HRTs avatar
Många myndigheter har blivit hackade. bl.a. har alla piloter läckts inkl stridspiloter. poliser likaså..alla sjuka och under behandling vid vissa sjukhus. Arbetsförmedlingen etc etc..
Själva larmet Verisure tycker jag fungerat bra, det enda jag är emot är upplägget att ju mer tillbehör dvs ju större larmet blir dessto dyrare blir månadsavgiften trots att man redan betalt för fler larmkomponenter som ex magneter, kameror etc.
Köper man ett larm för 5000 sek ska det vara samma månadsavgift som för den som köper larm för 15000 sek.. eftersom den som betalt mer har redan bekostat ett dyrare larm. De ska inte straffas för att de köper till fler larmkomponenter det är en jävla ocker grej som jag retar mig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in