2025-10-21, 20:48
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så du menar att socialsekreterare är livrädda för att fuska i barnutredningar och de skulle aldrig ens tänka tanken att göra det?

Skulle säga att de flesta människor som arbetar är oroliga för att göra fel på jobbet som skulle kunna leda till uppsägning svar ja. Man förlorar inkomst och referenser vilket gör en väldigt oattraktiv på arbetsmarknaden.

Har du haft ett jobb nån gång? Annars förstår jag varför du tror att man kan hoppa runt lite som man vill.

Sen töjer säkert alla lite på gränserna litegrann genom att komma sent, gå tidigt, ta för lång lunch osv.

Citat:
De får nya jobb lika lätt inom samma område. Vad du inte fattar är att socionom inte är ett legitimationsyrke och det är just det som är en del av systemfelet.

Fast det vet du inget om. Bara för att en blev utköpt i Munkfors innebär det inte att alla blir det. Hon jobbar för övrigt med demenssjuka idag vad jag kan se.

Citat:
Ja fast så fungerar det inte inom socionomi inom soc. Där är det snarare meriterande att vara rövhatt mot oskyldiga barn.

Jo men det är allmänt känt att ett socialkontor vill ha så dåligt rykte som möjligt. Därför anställer dom diverse misslyckade socialsekreterare. Finns inget som skriker förtroende som ett dåligt rykte.
Citera
2025-10-21, 20:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Skulle säga att de flesta människor som arbetar är oroliga för att göra fel på jobbet som skulle kunna leda till uppsägning svar ja. Man förlorar inkomst och referenser vilket gör en väldigt oattraktiv på arbetsmarknaden.
Det fungerar inte så inom socialtjänsten. Det är inte som vilket yrke som helst. Det påminner om en sekt. FU har helt rätt där att soc har en sektliknande struktur där alla skyddar varandra ändå in i det sista. Precis som i fallet Adam, tills hela korthuset rasade ihop, vilket är oerhört sällsynt. Det vanliga är att placeringen bara fortsätter trots att den både är felaktig och olaglig egentligen.

Citat:
Har du haft ett jobb nån gång? Annars förstår jag varför du tror att man kan hoppa runt lite som man vill.
Socialsekreterare och chef inom soc är inte samma sak som andra jobb. En sjuksköterska eller läkare blir av med sina legitimationer om de klantar sig. Men socialsekreterare har ingen legitimation att bli av med överhuvudtaget. Således är det bara att börja i en annan kommun.

Citat:
Sen töjer säkert alla lite på gränserna litegrann genom att komma sent, gå tidigt, ta för lång lunch osv.
Inte riktigt samma sak som att placera barn på felaktiga och fabricerade grunder.

Citat:
Fast det vet du inget om. Bara för att en blev utköpt i Munkfors innebär det inte att alla blir det. Hon jobbar för övrigt med demenssjuka idag vad jag kan se.
Jo det är precis så det fungerar. Kolla själv får du se. De här kommer inte gå arbetslösa.

Citat:
Jo men det är allmänt känt att ett socialkontor vill ha så dåligt rykte som möjligt. Därför anställer dom diverse misslyckade socialsekreterare. Finns inget som skriker förtroende som ett dåligt rykte.
Det stämmer inte. soc skiter fullständigt i det. Alla skyddar varandra och mörkar alla brister. De myndigheter som ska granska soc lämnar walk over.
Citera
2025-10-21, 21:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Det verkar fungera betydligt bättre i Danmark där myndigheterna har ryggrad att lämna tillbaka barn när de gjort fel. Hade det varit i Sverige hade det kunnat ta flera år detta som LVU-processen är konstruerad.

Det vore nåt att kopiera det plus total nolltolerans mot mytomani i barnutredningar med hårda straff för lögner och sagoberättelser.

https://www.sn.dk/art6423848/hoeje-t...n-gaar-det-nu/
Citera
2025-10-21, 22:47
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Och vad skulle vara "desinformation"? Spred uppdrag granskning "desinformation" också?

Ptja senast idag var det en av dessa desinformatörer som berättade om hur alla omhändertagna barn tvingas i heroin.

Men eftersom du konsekvent vägrar att ens titta eller lyssna när desinformatörerna sprider sina galna påhitt så blir det ju svårt att diskutera med dig.

Tycker du ska börja där, kolla vad de faktiskt säger.
Varför ska det vara så svårt?
Citera
2025-10-21, 22:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Ptja senast idag var det en av dessa desinformatörer som berättade om hur alla omhändertagna barn tvingas i heroin.

Men eftersom du konsekvent vägrar att ens titta eller lyssna när desinformatörerna sprider sina galna påhitt så blir det ju svårt att diskutera med dig.

Tycker du ska börja där, kolla vad de faktiskt säger.
Varför ska det vara så svårt?

Det är ju inte omöjligt att placerade barn blir drogmissbrukare. Det är ju bekräftat i forskning. Skulle det vara "desinformation"? Om de tvingas vet jag inte. Jag vet inte var de fått det ifrån, men jag vet att många placerade barn börjar med tunga droger som exempelvis heroin.
Citera
2025-10-21, 23:44
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det är ju inte omöjligt att placerade barn blir drogmissbrukare. Det är ju bekräftat i forskning. Skulle det vara "desinformation"? Om de tvingas vet jag inte. Jag vet inte var de fått det ifrån, men jag vet att många placerade barn börjar med tunga droger som exempelvis heroin.

Ordagrant var det att ALLA omhändertagna barn blir itvingade heroin.

Som sagt, om du ska försvara dessa tokstollars jävla befängda uttalanden så kan du ju börja med att lyssna själv på vad dom säger. Vad är det som är så svårt med det? Tycker det är en helt rimlig sak att göra om man ska komma med påståenden som du gör om hur det inte skulle vara desinformation, du gissar ju nu bara helt fritt.
Citera
2025-10-22, 00:33
Medlem
vajervevarens avatar
https://www.reddit.com/r/sweden/s/SWaLP3VFck

Intressant tråd på Reddit om ämnet, rätt blandade svar, en del som fått bra hjälp, en del inte. En hel del som ogillar soc för att de inte vart omhändertagna när dom borde blivit det, många som jobbar nära eller för socialtjänsten bekräftar att det ska väldigt mycket till för ett LVU. Men ingen verkar ha råkat ut för detta systemfel där soc tar barnen helt utan anledning. Märkligt.
Senast redigerad av vajervevaren 2025-10-22 kl. 00:35.
Citera
2025-10-22, 05:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Intressant tråd på Reddit om ämnet, rätt blandade svar, en del som fått bra hjälp, en del inte. En hel del som ogillar soc för att de inte vart omhändertagna när dom borde blivit det, många som jobbar nära eller för socialtjänsten bekräftar att det ska väldigt mycket till för ett LVU.

"Blandade svar", som bekräftar din bias? Nu jobbar du precis som din vän Adina och väljer ut åsikter för att det ska passa din bias. Att soc bara ingriper i absoluta nödfall stämmer inte. De ingrep ju i fallet Adam? Vad var nödfallet där? De kan dessvärre agera på ren tro och spekulation och anpassa utredningen så att barnet blir tvångsomhändertaget.

Citat:
Men ingen verkar ha råkat ut för detta systemfel där soc tar barnen helt utan anledning. Märkligt.

Just där här personerna säger de. Men det finns ju andra sidor med andra personer som hävdar raka motsatsen, så vad är sanningen?

Det är klart att det finns "anledning" när soc griper in, men för att få igenom LVU så krävs det en PÅTAGLIG RISK att barnets liv och hälsa skadas. "Anledning" räcker inte. Om soc tillåts manipulera sina utredningar som de lägger fram utan att visa för domstol och nämnd vad som egentligen står i deras journaler så kan det vara helt fel information som domstolen fattar beslut på: Se fallet Adam för exempel på hur det går till. Samma fel som IVO och JO tjatat om i åratal utan bättring från soc.

Det är liksom samma typ av fel som går på repris och det leder till att barn fastnar LVU-systemet på direkt falska grunder.

Domstolen ska följa vad som är "barnets bästa". Men om informationen är vinklad och manipulerad så är det inte säkert att det egentligen uppfyller lagens krav om "påtaglig risk".

Det är just detta du inte begriper.
Citera
2025-10-22, 06:30
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Intressant tråd på Reddit om ämnet, rätt blandade svar, en del som fått bra hjälp, en del inte. En hel del som ogillar soc för att de inte vart omhändertagna när dom borde blivit det, många som jobbar nära eller för socialtjänsten bekräftar att det ska väldigt mycket till för ett LVU. Men ingen verkar ha råkat ut för detta systemfel där soc tar barnen helt utan anledning. Märkligt.

Åh nej nu kommer Kurt spamma ner tråden med hur fel alla har.

Citat:

Just där här personerna säger de. Men det finns ju andra sidor med andra personer som hävdar raka motsatsen, så vad är sanningen?

Fritt fram att länka.
Citera
2025-10-22, 06:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Åh nej nu kommer Kurt spamma ner tråden med hur fel alla har.
Finns olika perspektiv sörrödörrö. Föräldrar har också ett.

Citat:
Fritt fram att länka.

Det går inte att länka IVO:s och JO:s hela arkiv. Du måste begära ut det själv. Ditt problem: Du vill inte.
Citera
2025-10-22, 06:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Citat:
I princip alltid. Det finn en skara föräldrar som driver korståg online för att de har fått sina barn omhändertagna. Ofta finns det ganska allvarlig psykisk ohälsa med i bilden, så självinsikten är noll.

Jag hittade en kvinna på tiktok som fått sin dotter omhändertagen. Hon har lagt upp massor med papper som hon begärt ut från socialtjänsten, där det upprepade gånger står att mamman är psykotisk. Vilket också är uppenbart när man tittar på hennes videor. Hon lägger upp saker varje dag som är otroligt röriga. Det är ofta den typen av människor som syns på sociala medier, och de lägger ner all sin tid och ork på drevet, istället för att jobba på att bli bättre föräldrar.

Dessa föräldrar är till och med inne och kommenterar/reagerar på varenda jobbannons för socionomer som dyker upp på Facebook. Spelar ingen roll om jobbet inte har något med barn och familj att göra, de kommenterar ändå. Jag har blockerat flertalet av dessa dårar, men jag ser fortfarande reaktionerna.

/ Socionomstudent

Just det här är problemet... socionomer och aspierarande socionomer inom soc förstår inte hur traumatiserade människor fungerar och agerar. Hoppas denna människa aldrig får börja på soc, sådan arrogans och inkompetens som hen visar upp.

För övrigt är det så typiskt socionomer att ställa diagnoser utan att vara utbildade. "det står att mamman är psykotisk"... Ja det påstår en socionom. Tro fan att de inte är så omtyckta som de beter sig och dömer föräldrar utan att ens ha någon vidare utbildning inom klinisk psykologi.

Att se helhet.. förstå bakgrund till beteende och det trauma som barn och föräldrar utsätts för via LVU verkar inte ingå i utbildningen dessvärre.
Senast redigerad av kurt-sune 2025-10-22 kl. 06:48.
Citera
2025-10-22, 06:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det här stod lite längre ned. Men det missade du nog att läsa:

Citat:
Nu vet jag inte hur länge du jobbat inom socialtjänsten, men du behöver bara några års erfarenhet för att märka att det finns socialsekreterare som är djupt olämpade för sina jobb och gör grova felbedömningar. Nu färgas min erfarenhet förstås av att jag länge jobbade på en kommun där flera socialsekreterare fick sparken i omgångar, bra kollegor slutade i protest mot hur dåligt allt fungerade, chefen fick gå på dagen, visselblåsare blev utfrysta och verksamheten under flera år stod under särskild tillsyn av IVO p.g.a. av brister.

Jag vet familjer som haft många duster med socialsekreterare i vår kommun, men som flyttat till nya kommuner och rosar socialtjänsten där eftersom stödet plötsligt börjar fungera som det är tänkt, så det handlar inte alltid om att det är all socialtjänst de kritiserar.

Visst är det många gånger föräldrarnas fel, men definitivt inte alltid. Kvaliteten på socionomer/socialtjänster i Sverige är extremt ojämn och beslutsfattandet är ibland ett skämt där småtjejer färska från högskolan gör bedömningar om saker de inte har kompetens att bedöma. När det funkar som det ska så gör socialtjänsten ett fantastiskt jobb. När det inte funkar så är det så jävla dåligt och det är svårt för både barn och föräldrar att få rätt. De som ifrågasätter stämplas väldigt snabbt som rättshaverister, osamarbetsvilliga eller i avsaknad av "insikt i sin problematik" (ett nyckelord för att häva lvu).

Se bara på fallen där socialsekreterare velat omhänderta autistiska barn eftersom de saknar kunskap att förstå att det som kan vara tecken på omsorgsbrister av föräldrarna också kan vara typiska npf-drag som inte beror på hemmiljön. Eller när de placerar tonårstjejer i hem där de våldtas. Eller små barn som försummas i familjehem som inte kontrolleras korrekt, trots att hemmen orosanmäls flera gånger av förskola, vård etc.

Otroligt traumatiskt för barnen, men socialsekreterarna som tagit besluten kommer undan utan påföljd. Även om de förlorar sin anställning så är det ofta utköp med löfte om goda referenser för att få bort dem snabbt, så de kan gå vidare till nästa kommun och ställa till problem där. Vissa individer vandrar som Typhoid Mary från verksamhet till verksamhet, kommun till kommun.

Att jobba nära socialtjänsten blev en ögonöppnare. Förr trodde jag alltid, som OP, att felet låg hos föräldrarna och ungdomarna samt att de berättade skeva versioner av vad som hänt. Nu inser jag hur blåögd jag var som inte också granskade den andra sidans agerande. Mina kollegor gjorde många fel och var i vissa fall otroligt arroganta och ibland rent av bröt mot lagen i sin ärendehantering. Så glad att jag inte jobbar kvar längre.

Det värsta är, att när vi blint tror på socialtjänsten och avfärdar föräldrarna och barnen så flyger oegentligheter under radarn istället för att lyftas och korrigeras. Då förblir socialtjänsten ojämn och bristande. Då fortsätter problemen med att barn far illa på grund av socialtjänstens agerande. Och det gör att misstron mot socialtjänsten växer. Det är inte lvu-kampanjen som göder misstron, det är individer som aldrig borde fått anställning i socialtjänsten som skapar problem och underminerar myndighetens legitimitet.

/end of rant

PS! Att avsluta med puss och avfärda oroliga eller upprörda föräldrar som rättshaverister, som du gjorde, kan låta mycket raljerande. Nu uttalar du dig inte i din yrkesroll (lika lite som jag uttalar mig i egenskap av min tidigare roll som IFO-anställd), men fundera om du tycker det var professionellt med tanke på inläggets allvarliga ämne och att du använder din yrkestitel. Jag hoppas du har en bättre ton i din myndighetsutövning.

Det var precis det jag sa, men som din vän i sandlådan inte trodde på. Det går inte att bli av med jobbet som socionom vad man än ställer till med för elände.
Senast redigerad av kurt-sune 2025-10-22 kl. 06:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in