2025-09-05, 17:52
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Har killarna bakom Fria Tider skärpt till sig? Eller kör man på med samma affärsmodell som gett upphov till det dåliga ryktet?
Citera
2025-09-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Har killarna bakom Fria Tider skärpt till sig? Eller kör man på med samma affärsmodell som gett upphov till det dåliga ryktet?

Jag har inte hört något på ett tag nu.
De kanske har fått ordning på sitt fakturasystem.

Kollar man Trustpilot var senaste utskick av fakturor i maj 2024.
Citera
2025-09-14, 18:23
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har tidningen Flamman en artikel om Fria Tiders tveksamma metoder.
Citera
2025-09-14, 23:18
Medlem
Citat:

Intressant.

Citat:
Under de senaste två åren har 19 personer stämts av tidningen, som hävdat obetalda fakturor. Då Fria Tider är baserad i estniska Tallinn har stämningarna ofta gått genom deras svenska underbolag FTNG Ekonomi AB. Tidningen har vunnit merparten av målen, eller uppnått förlikning där de fått betalt av personerna.

Det innebär ju ändå att det är väldigt få fall som tas till rättegång, relativt antalet kunder som får fakturor och inkasso utskickade.

Man får dock hoppas att Fria Tider och Widar tröttnat på att hålla på med detta , nu när de inte gjort några utskick på över ett år, men vem vet, kanske skickar de fler fakturor när Widar behöver fylla på plånboken.

Jag undrar om affärsiden alltid varit att sälja abonnemang billigt, bara för att göra det svårt för folk säga upp, eller att de skickar faktura först flera år senare.
Senast redigerad av grelin1999 2025-09-14 kl. 23:21.
Citera
2025-09-15, 09:46
Medlem
knarkhitlers avatar
De får väl sponsorpengar från Kreml som täcker upp numera ?
Citera
2025-09-19, 17:41
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Nån med prenumeration som kan citera lite från artikeln? Fria Tider har mycket negativ publicitet nu. Men man har sig själva att skylla.

Samnytt har skött saken bättre.
Citera
2025-09-29, 16:08
Medlem
godboys avatar
Nu har jag inte köpt något erbjudande från Fria Tider, men hur kan de vara så jävla usla mot sina kunder? Varför inte bara köra en provperiod på typ en månad för några kronor som sedan bara avslutas om kunden inte betalar? Det skulle ju vara det allra smidigaste. Genom att bete sig så utvecklingsstört så stöter de bort massvis med kunder som nog annars kunde tänkt sig att prenumerera på dem. Extremt korkat affärsupplägg.
Citera
2025-09-30, 12:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu har jag inte köpt något erbjudande från Fria Tider, men hur kan de vara så jävla usla mot sina kunder? Varför inte bara köra en provperiod på typ en månad för några kronor som sedan bara avslutas om kunden inte betalar? Det skulle ju vara det allra smidigaste. Genom att bete sig så utvecklingsstört så stöter de bort massvis med kunder som nog annars kunde tänkt sig att prenumerera på dem. Extremt korkat affärsupplägg.

I grund och botten handlar det om att Widar Nord, överhuvud på tidningen, är snål.

Snålheten bedrar visheten brukar man säga ibland. Passar in bra här.
Citera
2025-10-06, 05:31
Medlem
MyJustices avatar
Nu är Fria tider i farten igen
De skickade mig en faktura från många år sen
För en premunation jag inte gennomförde
Jag Har aldrig varit inloggat på deras sida
Citera
2025-10-06, 18:06
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Nu är Fria tider i farten igen
De skickade mig en faktura från många år sen
För en premunation jag inte gennomförde
Jag Har aldrig varit inloggat på deras sida

Kan du utveckla, för många år sen? Har du aldrig varit betalande kund hos dem?
Citera
2025-10-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja de har vunnit ärenden i tingsrätten.
Skrevs en del om det ett tag. Du kan googla eller kolla i tråden. FT var själva aktiva ett tag.

Men de ärenden var, som jag förstår det, ärenden där personer inte sagt upp prenumerationen. FT hade som affärsstrategi att kräva betalning först tre år senare.
De "vann" ju mot mig men det var bara för att domaren hotade mig med 20.000 i kostnader om jag fortsatte bestrida "utan att det är sant". de vägrade även förlika så jag fick medge talan och det tyckte domaren som helt var i maskopi med dem att var min enda chans. Hur kan en 25-årig brud på tingsrätten veta det undrar man? funderade på att låta henne döma mig och sen överklaga, dock gick det inte så bra för den andra killen i tråden som gjorde det, och inte för TS heller så jag vågade inte. De hade visserligen en hel del bevisning men nästan allt var skapat av dem själva i deras system förutom kanske vissa saker från Amazon och sånt. Tycker inte det håller oavsett. Man kan inte VETA att jag köpt. De kan ha fejkat allt och då tycker jag inte man ska behöva riskera såna enorma kostnader bara för att man bestrider och de råkar lita på FT.
Citera
2025-10-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananbaat
De "vann" ju mot mig men det var bara för att domaren hotade mig med 20.000 i kostnader om jag fortsatte bestrida "utan att det är sant". de vägrade även förlika så jag fick medge talan och det tyckte domaren som helt var i maskopi med dem att var min enda chans. Hur kan en 25-årig brud på tingsrätten veta det undrar man? funderade på att låta henne döma mig och sen överklaga, dock gick det inte så bra för den andra killen i tråden som gjorde det, och inte för TS heller så jag vågade inte. De hade visserligen en hel del bevisning men nästan allt var skapat av dem själva i deras system förutom kanske vissa saker från Amazon och sånt. Tycker inte det håller oavsett. Man kan inte VETA att jag köpt. De kan ha fejkat allt och då tycker jag inte man ska behöva riskera såna enorma kostnader bara för att man bestrider och de råkar lita på FT.

Att döma av ditt inlägg får jag intrycket att FT ändå hade rätten på sin sida.

Eller du menar att du inte köpt något och att dina uppgifter kommit in i deras system ändå på nåt sätt? Och domaren trodde inte på det? Det är kanske inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in