2025-10-21, 12:33
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Haha.

Du missade den andra lilla detaljen att avståendet mellan er och MFF är nästan 10x så stort som den mellan er om gnaget.
"Var" menar du? Det har som sagt runnit ytterligare vatten under broarna sedan 2024-12-31, som du säkert vet? Du har väl själv varit med och konstatera att Aiks EK inte är i närheten av några 61 miljoner enligt de senaste kvartalsrapporterna?

Sedan kan vi förbise din lilla dikeskörning om att EK på något vis ger en fullständig bild av de ekonomiska förutsättningarna, för det tror jag inte ens att du själv tror på.

Noterar att du slutat att tjata om likviditet som den bästa indikatorn dock

*Edit*
Var tvungen att googla, för rätt skall vara rätt.
Aiks egna kapital hade halverats till sommaren och var då nere på 30M. Med samma fart är det nere på 0 till årskifet, men då tror jag att Q3 brukar vara det bästa kvartalet som kan rädda elit licensen från att ifrågasättas redan nu.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-10-21 kl. 12:43.
Citera
2025-10-21, 13:27
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
"Var" menar du? Det har som sagt runnit ytterligare vatten under broarna sedan 2024-12-31, som du säkert vet? Du har väl själv varit med och konstatera att Aiks EK inte är i närheten av några 61 miljoner enligt de senaste kvartalsrapporterna?

Sedan kan vi förbise din lilla dikeskörning om att EK på något vis ger en fullständig bild av de ekonomiska förutsättningarna, för det tror jag inte ens att du själv tror på.

Noterar att du slutat att tjata om likviditet som den bästa indikatorn dock

*Edit*
Var tvungen att googla, för rätt skall vara rätt.
Aiks egna kapital hade halverats till sommaren och var då nere på 30M. Med samma fart är det nere på 0 till årskifet, men då tror jag att Q3 brukar vara det bästa kvartalet som kan rädda elit licensen från att ifrågasättas redan nu.

Inte förvånande flyger poängen helt över huvudet på dig. Det var inte en ekonomisk analys utan ett talande exempel på hur du alltid tolkar bajens glas som överfullt och andra klubbars som snustort i alla sammanhang.

Vi försöker igen.

Du påstod att MFF försprång var uppätet. Det skilde mer än 600 mkr i EK era senaste bokslut emellan. Om gapet mellan er och gnagets ekonomi ÄR mil i skillnad med 80 mkr så är gapet mellan er och Malmös ekonomi på 600 mkr… vaddå?

”-Uppkäkat”. Snyggt.

Sen rör du till det för dig igen som alltid. Har aldrig kallat likviditet för någon form av indikator. Har påstått att det inte spelar någon roll hur mycket kapital du har när du ska värva spelare om du inte har pengar (likviditet) vilket är en av alla orsaker till att EK är en svag indikator för finansiellt handlingsutrymme. Det du menade var marginaliserat mellan Malmö och närmast jagande lag 2026.

Det gäller fortsatt nu som då. Hängde du med denna gång?
Citera
2025-10-21, 13:35
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Inte förvånande flyger poängen helt över huvudet på dig. Det var inte en ekonomisk analys utan ett talande exempel på hur du alltid tolkar bajens glas som överfullt och andra klubbars som snustort i alla sammanhang.

Vi försöker igen.

Du påstod att MFF försprång var uppätet. Det skilde mer än 600 mkr i EK era senaste bokslut emellan. Om gapet mellan er och gnagets ekonomi ÄR mil i skillnad med 80 mkr så är gapet mellan er och Malmös ekonomi på 600 mkr… vaddå?

”-Uppkäkat”. Snyggt.
Jag ger upp, vill du missförstå vad jag pratade om med "marginalnyttan" och fokusera på något helt annat för att göra en billig poäng så kan ingen stoppa dig. Imbicill är dock ordet som får stå kvar då.

Poängen kvarstår oavsett.
Citera
2025-10-21, 13:38
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Har han gått ut med att AIK är sista klubben?
Kan ju annars se han göra nån säsong i typ FC Stockholm om han fortfarande vill lira boll.

Om inte har nått klart med nån tv-studio. Han gjorde sig ju bra i SVT
det vore ngt om "grabbarna" som sponsrar o är involverade i den klubben skulle vilja betala lön till honom
Citera
2025-10-21, 13:49
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Börjar undra om Siltanen satt på din flickvän.

Han står förövrigt på 4 assist som sittande fältare, vilka knappast mäts på poäng i första hand och står hela 0,02 i snittbetyg efter Markus Karlsson på Fotmob efter 27 omgångar. Och trots att han halkade på 2-0 målet hade han återigen en assist på 2-1 målet sen.

Lahdo har inlett riktigt bra sen han fick kontinuerlig speltid, men är en offensivare spelare och mäts i första hand efter poäng, så det är snyggt att han levererar vad som förväntas av honom när han får starta.

Lindberg Uhrström har för övrigt lika många poäng i division 1 som Siltanen gjort i allsvenskan. Men han hade de å andra sidan de bästa 56 minutrarna världen har skådat mot Sirius i våras (där han landade in under 6,5/10 på samtliga statistiksidor av värde) men Siltanen hade nog ändå varit bakom honom i kön för speltid i Hammarby? Visst var det så?
Det enda jag sagt är att Siltanen inte hade gjort fler minuter hos oss än Lahdo. Och att han är överhypead.

Jag tror till och med att jag kallat honom en duglig allsvensk fotbollsspelare för ett mittenlag. Vilket är riktigt bra för en 18-åring. Men om man inte förstår en prislapp på 20 miljoner euro för den spelaren så har man inget fotbollsöga. Ni är bra på att hypea era spelare det får jag ge er. Tråkigt bara att ni verkar mer intresserade av dyra försäljningar än att de faktiskt ska bidra till framgångar på planen.
Citera
2025-10-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Grattis Mjällby!

Kommer en klubb med de förutsättningarna kunna hålla fast vid sina ledande spelare?

Johansson och Stroud har ju varit lika bra två säsonger i rad, men ingen plockade upp dem efter förra lustigt nog. Gustavsson måste ha varit så här solid i tre säsonger i rad nu, men börjar väl räknas som "lite äldre" just vid det här laget.

Tänker att när man går hela vägen kanske saker ändras där och intresset blir för stort.
Ja grattis Mjällby!

Gällande att tappa spelare:
/så är landslagsmålvakten redan såld.
/Någon mer redan såld?
/Manneh var redan såld men grekerna försökte blåsa honom så han skrev inte på och kom tillbaka.
/Stroud uttalade sig luddigt som svar på en fråga men det lät som lite troligare bort än kvar.
Citera
2025-10-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja grattis Mjällby!

Gällande att tappa spelare:
/så är landslagsmålvakten redan såld.
/Någon mer redan såld?
/Manneh var redan såld men grekerna försökte blåsa honom så han skrev inte på och kom tillbaka.
/Stroud uttalade sig luddigt som svar på en fråga men det lät som lite troligare bort än kvar.
Nej, ingen mer än Törnqvist är såld.

Min bedömning är att vi får svårt att behålla Iqbal, Manneh och Stroud. Herman Johansson hade ett bud från Norge tidigare, så han kanske också försvinner men han börjar bli gammal nu. Malachowski ryktas ha intresse från bundesligaklubbar.

Resten av spelarna tror jag blir kvar.
Citera
2025-10-21, 14:24
Medlem
Teus avatar
Citat:

Vi försöker igen.

”-Uppkäkat”. Snyggt.

Sen rör du till det för dig igen som alltid. Har aldrig kallat likviditet för någon form av indikator. Har påstått att det inte spelar någon roll hur mycket kapital du har när du ska värva spelare om du inte har pengar (likviditet) vilket är en av alla orsaker till att EK är en svag indikator för finansiellt handlingsutrymme. Det du menade var marginaliserat mellan Malmö och närmast jagande lag 2026.

Det gäller fortsatt nu som då. Hängde du med denna gång?
Den där vet du svaret på själv.

https://medium.com/@joydesdevises/the-ignorance-paradox-why-those-who-know-the-least-often-think-they-know-the-most-238bb54cd5f6

Citera
2025-10-21, 16:25
Medlem
Har Mjällby fått pokalen ännu, eller får de vänta tills sista matchen är spelad?
Citera
2025-10-21, 16:32
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Har Mjällby fått pokalen ännu, eller får de vänta tills sista matchen är spelad?
De får inte någon pokal alls, en gång är ingen gång brukar det heta?

MVH Hammarby IF - 2 SM-Guld i herrfotboll (Hallsvenskan 1991 och Allsvenskan 2001)
Citera
2025-10-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Är ett lag som kommer 2:a eller 5:a mer framgångsrikt än ett lag som kommer 10:a i AS eller 12:a i SE?
Beroende på ditt svar på frågan så är vi eniga eller oeniga i definitionen "framgång".

Hammarbys mål har varit att snitta 60-62 poäng per år för att få godkänt, och framöver kommer detta mål flyttas till 62-64 poäng i snitt över tid. Gör man det så kommer Hammarby ta guld 3-4 gånger per 10 år.

Jo men det låter vettigt som målsättning, tar ni 60-65 poäng så lär det ju innebära en del guld i framtiden.
Mest att många gånger man kollar på FB verkar det som att alla bajare är sjukt nöjda med en säsong om man vunnit nåt derby och haft fina försäljningar fast utan titlar vilket jag var frågande till sen fattar jag väl att FB posts inte är facit.

Men bra förklarat angående målsättningen, Hammarby gör det bra och kommer slåss om SM guld i många år framöver 👌
Citera
2025-10-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
De får inte någon pokal alls, en gång är ingen gång brukar det heta?

MVH Hammarby IF - 2 SM-Guld i herrfotboll (Hallsvenskan 1991 och Allsvenskan 2001)
Har du inte hört talas om Lennart Johanssons pokal? Det finns en hel Wikipedia-artikel om den pokalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in