2025-10-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous144
Nån som kan förklara lite vad tumbaligan i bajen var? Är det äkta?

Äkta under sin era. Ett gäng grabbar där några höll på en del med thaiboxning och andra bara gillade öl och brawl. Hade väl en del att säga till om på sin tid, några gick vidare till andra aktiviteter och minst en var senare del i matchvärd/säkerhet kring matcher. Tänker inte nämna namn men var ganska reko killar som gjorde sitt. Bajen var en ärligare liga på den tiden.
Citera
2025-10-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
GAIS-AIK 2005:
https://www.youtube.com/watch?v=CSxPMhsNcAk
Gnagaren som klipper en kille som två sekunder innan haft händerna i fickorna, visar rätt tydligt mentaliteten hos dessa människor. Inte mycket stil och klass direkt.
Citera
2025-10-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hur ser det ut i dom större firmorna demografiskt numera?

Sedan slutet av 80-talet och början utav 90-talet när Black Army/Firman Boys och Järngänget stökade (på den tiden var det nästan bara helsvenska unga killar i firmorna) så har Sverige förändrats mycket demografiskt.

Malmö FF verkar ha många s k nysvenskar i sin klack och även GAIS hade flera nysvenskar bl a dom som hetsade mot vanliga supportrar och barnfamiljer. Är det mycket MENA folk i DFG, Firman Boys, KGB och Wisemen? Om ja, håller dessa killar till dom svenska firmornas hederskodex? Många killar i dom utsatta områdena med våldskapital saknar spärrar.

Dessa ”hederskodex” har alltid brutits. Sedan skyller man sina egna övertramp på något de andra gjort tidigare. Det är lite IDF vs Hamas/Hizbollah över firmakulturen.
Citera
2025-10-20, 20:49
Medlem
Det ryktas…

…att inte alla med biljett kunde gå på derbyt igår. Och det var väl bra det då det väl verkar som att det var en lugn tillställning. Mer sånt!
Citera
2025-10-20, 23:07
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Know.Nothing
Om du måste ställa frågan, och inte heller förstår skillanden på "huligan"/Ultras... stanna hemma lilla pojken!!

ultras kör också vad gaggar du om din gamling
Citera
2025-10-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Precis men syftade på konfrontation mest, den där killen är inte till så mycket till hjälp
Citera
2025-10-21, 11:27
Medlem
Ör varken gammal eller inte har koll… men ultras är man enligt mig fram tills man kör, då är man huligan! Det är min åsikt, jag har kört och skulle aldrig kalla mig ultras då!
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Citera
2025-10-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ör varken gammal eller inte har koll… men ultras är man enligt mig fram tills man kör, då är man huligan! Det är min åsikt, jag har kört och skulle aldrig kalla mig ultras då!
Okej, min fråga var fortfarande om yngre grupperingar kör konfrontation på gatan å sen slåss?
Citera
2025-10-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous144
Okej, min fråga var fortfarande om yngre grupperingar kör konfrontation på gatan å sen slåss?

Väldigt lite konfrontationer på gatan då man ofta har farbror blå hack i häl.
Citera
2025-10-21, 13:26
Medlem
Vilka var det "okända laget" som bajen körde mot för inte så länge sen?
Citera
2025-10-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskvevare
Väldigt lite konfrontationer på gatan då man ofta har farbror blå hack i häl.
Äntligen, tack för ett riktigt svar!
Citera
2025-10-22, 00:10
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:

Man kan vara huligan och samtidigt vara ultras också, en huligan är en person som stökar/bråkar under matcher, många ultras stökar och bråkar.

Många ultras är även med på uppstyrda boxar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in