Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,12%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,12%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,62%
81 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,15%
148 röster
2025-10-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Det är allmänt känt att det finns ganska många kompatibilitetsproblem i Linux när det gäller hårdvara och programvara, mycket sämre utbud av kommersiella program och en massa problem med en del spel. Jag kör också vidare med Windows!

Vilka program är det ni saknar mest?
Citera
2025-10-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dnorlax
Skulle behöva en källhänvisning på varför personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning har större behov av arbetsminne än de utan.
Skulle behöva en källhänvisning på att det märks för förkrossande majoriteten av människor att det körs något i bakgrunden på Windows, alls.
Citera
2025-10-21, 21:23
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer på att de tar kraft från det du själv vill att datorn ska ägna sig åt.

Ah, nej det märks inget negativt på det jag gör att någon windowsprocess är igång i bakgrunden. Vad är det specifikt som du tycker windows tar kraft från det du vill göra?
Citera
2025-10-22, 22:56
Medlem
Efter femtielfta gången med besked från Microsoft att "This device need to be configured with a microsoft account" blev datorn ikväll istället konfigurerad med linux mint.Flyter på bra för mina behov.
Citera
2025-10-23, 10:59
Medlem
Jag har länge tänkt att testa Linux, men aldrig gjort det och eftersom både jag och grabben spelar rätt mycket på datorn så har jag ännu inte vågat pga allt man läser om att allt inte fungerar lika "smärtfritt" för en nybörjare. Har provat genom en VM men fick det ej att fungera riktigt. Någon gång fick jag operativsystemet att fungera men det hängde sig ofta och gick inget vidare. Ska nog ge mig på det ännu en gång. Går det att göra på en macbook? Sorry om frågan är hjärndöd men är väldigt novis inom ämnet så kan inte så mycket.
Citera
2025-10-23, 18:21
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Skulle behöva en källhänvisning på att det märks för förkrossande majoriteten av människor att det körs något i bakgrunden på Windows, alls.

Myten att "Windows kör massor i bakgrunden men Linux inte gör det" är en av de mest seglivade n00b-fantasierna.
Citera
2025-10-23, 21:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Vilka program är det ni saknar mest?

Det jag saknar mest i Linux (synonymt för mig med Ubuntu) är att bara kunna ladda hem en .exe-fil och klicka på den för att installera när jag vill testa något program jag hittat. I Linux fungerar det bra om programmet ligger i ett repository, men gör det inte det måste man hålla på och installera en massa dependencies och klistra in långa textrader som man googlat fram för att om man har tur lyckas få programmet att fungera. Oftast lyckas jag inte med det och jag lyckas inte heller få bort allt skit jag installerat i systemet under mina försök, utan till sist laddar jag bara hem programmet i Windows istället och kör det där med några enkla klick. Sedan är min Linux-fas slut för den gången, men den brukar upprepa sig ungefär vart 5:e år.
Citera
2025-10-24, 19:56
Medlem
BlackBelladonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det jag saknar mest i Linux (synonymt för mig med Ubuntu) är att bara kunna ladda hem en .exe-fil och klicka på den för att installera när jag vill testa något program jag hittat. I Linux fungerar det bra om programmet ligger i ett repository, men gör det inte det måste man hålla på och installera en massa dependencies och klistra in långa textrader som man googlat fram för att om man har tur lyckas få programmet att fungera. Oftast lyckas jag inte med det och jag lyckas inte heller få bort allt skit jag installerat i systemet under mina försök, utan till sist laddar jag bara hem programmet i Windows istället och kör det där med några enkla klick. Sedan är min Linux-fas slut för den gången, men den brukar upprepa sig ungefär vart 5:e år.
Är det något specifikt program har i tankarna?
Om din huvudsakliga Linux-upplevelse består av att använda Ubuntu så har du ju en hel mjukvaru-store med Snaps som täcker de allra flesta program. (Spotify, Discord etc). Jag har inte upplevt något behov av att installera program via .exe på lång tid.
Citera
2025-10-24, 20:43
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBelladonna
Är det något specifikt program har i tankarna?
Om din huvudsakliga Linux-upplevelse består av att använda Ubuntu så har du ju en hel mjukvaru-store med Snaps som täcker de allra flesta program. (Spotify, Discord etc). Jag har inte upplevt något behov av att installera program via .exe på lång tid.

Senast var det en AI bildgenerator när AI var nytt. Jag lyckades till sist installera den efter många turer med dependencies och få den att autostarta en gång efter installationen, men sedan lyckades jag inte starta upp den igen eftersom det krävde något kommando som jag inte lyckades få till.

Jag installerade samma program i Windows och det var bara klick, klick, klick så funkade allt.

Om jag bara surfar och tittar på film på datorn fungerar givetvis Ubuntu hur bra som helst.
Citera
2025-10-24, 21:04
Medlem
BlackBelladonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Senast var det en AI bildgenerator när AI var nytt. Jag lyckades till sist installera den efter många turer med dependencies och få den att autostarta en gång efter installationen, men sedan lyckades jag inte starta upp den igen eftersom det krävde något kommando som jag inte lyckades få till.

Jag installerade samma program i Windows och det var bara klick, klick, klick så funkade allt.

Om jag bara surfar och tittar på film på datorn fungerar givetvis Ubuntu hur bra som helst.
Alright!
Vill man installera t ex ChatGPT desktop client kan man enkelt göra detta via: sudo snap install chatgpt-desktop-client. Eller ladda ned .deb filen direkt från hemsidan. (Då är det lika enkelt som att dubbelklicka en .exe).

Men Linux är inte för alla, kör det OS som gör dig mest produktiv.
Citera
2025-10-25, 07:30
Medlem
Det enda behov som inte Linux fixar för mig personligen är BankID. Annars skulle jag schappa från windows på en gång.
Citera
2025-10-25, 14:13
Medlem
2n00b4Us avatar
Vill fortsätta kunna spela datorspel, annars hade jag nog gått över till Linux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in