Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,01%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
19,94%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,99%
83 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,06%
149 röster
2025-10-14, 21:59
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Nej, det stämmer inte. Linux är mycket bättre än det sopiga windows.

Ha ha ha, jo det har vi förstått på alla "gamers" som gnäller över att spelen inte fungerar som de ska eller t.o.m inte alls i många fall! 🤣🤣🤣
Citera
2025-10-15, 10:07
Avslutad
Alltså har försökt med Linux så många gånger, går bara inte...
  • Drivrutiner för ljudkort och utrustning är ett helvete
  • Många program och plugins har inte Linux support
SteamOS låter lovande då nästan alla spel man gillar verkar kunna köras där. Men fan problemet är fortfarande Ableton/FL Studio samt en massa plugins, Adobe program och lite annat som helt enkelt inte fungerar med Linux. Att få igång en Focusrite ljudkort är jobbigt och Native Instruments grejer är omöjliga!
Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-10-15 kl. 10:10.
Citera
2025-10-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dnorlax
Störs ni inte av alla bakgrundsaktiviteter/-processer som körs mer eller mindre i onödan på Win?
Nej jag är inte autistisk och stör mig inte på sånt.

Gör du?
Citera
2025-10-15, 12:24
Medlem
2560ps avatar
Har provat Linux med x antal års mellanrum sedan 1999, efter Mint (Lisa, när det nu var) gav jag upp eftersom jag fortfarande tyckte det var för "ofärdigt". Men sen kom MS med win10, vilket jag motvilligt använde både på jobbet och hemma. När nu 11'an kom fick det vara nog så jag provade Mint igen (mest likt old school win), för två år sedan.

Ångrar inte en sekund att jag bytte, det var fan som att komma ut från en lång volta (inbillar jag mig). Allt funkade rätt upp och ner, och min gamla laptop jag använde som testbänk blev fan lasersnabb i jmf med win10 som var på den förut. Nu körs Linux på alla datorer här hemma, och även på min exfrus och min särbos datorer. Alla nöjda och glada.

Men såklart, don efter person. Jag är ingen gamer, heller ingen grafiker. Så det som de flesta verkar störa sig på drabbar inte mig. Och på jobbet är jag fast med 11, många av de applikationer vi använder finns det öht inte ens alternativ till till Linux. Därav att många organisationer är låsta till MS, det beror inte på att det är "bättre", som en del i tråden tycks tro. Vår IT support hade hellre jobbat med Linux, enligt dem själva.
Citera
2025-10-15, 12:26
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vill börja med att säga att du ska ha STOR credit för din guide som du länkade till.

Men måste nog säga att 2024 så förväntar man sig att sånt görs på video och läggs ut på Youtube. Så det borde du göra.

Jag har vid flera tillfällen jobbat med Linux via olika jobb. När det gäller inbyggda system och Infotainment så har det varit uteslutande Linux. Jag har även provat det några gånger hemma (privat), men växlar ganska snabbt tillbaka till Windows.

Har dock velat köra Linux i Virtualbox. Något jag gjort förut, men nu verkar det som att det inte riktigt funkar längre. Har Windows 11 och har provat flera gånger att installera Ubuntu. Men ljudet blir skit. Typ spelar man en låt i en musikspelare, surfar internet och spelar en låt via typ Youtube osv så blir ljudet helt trasigt. Har sökt på det och många verkar ha de problemen.

Men om du gör en guide för att installera ditt förslag som en videoguide i Virtualbox så ska jag prova.

Nu vet jag inte vilken distro du kör, och jag har heller aldrig kört Linux i VM, men om din distro inte kör Pipewire kan det kanske vara värt att kolla upp?

https://pipewire.org/

"PipeWire is a project that aims to greatly improve handling of audio and video under Linux. It provides a low-latency, graph-based processing engine on top of audio and video devices that can be used to support the use cases currently handled by both PulseAudio and JACK."
Citera
2025-10-15, 12:44
Medlem
ICA-handlares avatar
Hur går det för alla i tråden som tagit sig an utmaningen?

Vad har era värsta bekymmer varit och vad har varit förvånansvärt lätt?
Citera
2025-10-15, 13:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare

Se mitt inlägg ovan. Kom dock på att scanningfunktionen i min skrivare inte funkade när jag installerat, så fick tanka hem drivare från HP. Sen två år av noll problem över fem datorer, totalt.
Citera
2025-10-15, 15:01
Medlem
Citat:

Jag bytte till Linux Mint för drygt ett år sen. Problem jag haft (som jag minns):

• Strul med scrollhjulet på min Logitech-mus. Jag behövde snurra det typ två varv för att scrolla tre rader... Har avhjälpts genom att installera och autostarta Solaar (https://github.com/pwr-Solaar/Solaar). Har även behövt lägga in att Solaar ska starta om vid uppstart från viloläge också annars är det slumpartat om scrollhjulet funkar som det ska eller inte.

• Började uppleva random krascher flera gånger i veckan. Förmodligen kom det efter någon kerneluppdatering för vad jag minns hade jag det inte från början. Ibland kraschade bara det aktuella programmet, ibland kraschade det ut till login-skärmen. Kunde ske när som helst, även när man bara slösurfade och extremt irriterande om man inte hade sparat det man höll på med. Visade sig vara relaterat till GPU:n (AMD CPU med integrerad grafik) men det tog mig lång tid att hitta en lösning på det eftersom felmeddelandet som loggades inte gav mycket ledtrådar. (Löstes till slut genom att disabla @PP_GFXOFF_MASK "Dynamic graphics engine power control", genom att ändra bitmask-värdet i amdgpu.ppfeaturemask från default-värdet 0xfff7bfff till 0xfff73fff. Inte direkt den första lösningen man tänker på...)

• En gång kraschade filsystemet lite spontant.

• En gång började det loggas någon skit flera gånger i sekunden i loggfilerna som gjorde att utrymmet på systempartitionen tog slut (och det var >50GB ledigt). Man kan ju tycka att man borde fått någon varning långt innan att något var fel...

• Har ibland haft problem med hackig videouppspelning. Verkar vara relaterat till Cinnamon eftersom det hjälpt att starta om det.

---

Kanske jag som bara haft en väldig otur med att min hårdvara strulat med Linux (Mint), men det har varit mer problem än vad jag trodde det skulle vara. Det har också gjort att jag inte rekommenderat Linux som en lösning till dator-okunniga bekanta, för jag vill inte behöva riskera rycka in och lägga lika mycket tid på support på någon annans dator.

Själva användandet som sådant har jag inte haft några problem med annars, men jag har iofs använt WSL i Windows i flera år dessförinnan så terminalen etc. var jag rätt bekant med. Ångrar inte heller bytet men jag var nära att kasta in handduken innan jag fick ordning på grafikproblemen.
Citera
2025-10-16, 08:24
Medlem
BlackBelladonnas avatar
Citat:

Inga problem alls!
För den som gillar att spela spel aktiverar man Steam-Proton (med ett klick i Steam) så fungerar de flesta Windows-exklusiva spel out of the box så att säga.

Detta fungerar även om man som mig gillar att köpa spel från Good Old Games (https://www.gog.com). Där laddar man endast ned installationsfilerna och installerar dem sedan lokalt via Steam, inga problem.
Citera
2025-10-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Nej jag är inte autistisk och stör mig inte på sånt.

Gör du?

Skulle behöva en källhänvisning på varför personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning har större behov av arbetsminne än de utan.
Citera
2025-10-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Nej inte direkt, vilka processorer tänker du på?

Om man verkligen störs sig på dessa kan man säkerligen stänga av dessa, och det är lättare gjort än att pilla med Linux.

Är det inte lite av en myt att Linuxbaserade os är mer svårhanterliga än Win? Jag är absolut inte någon programmerare och jag klarar det lika bra som Windows om inte bättre.
Citera
2025-10-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Nej dom märks ju inte, för dom är i bakgrunden.

Jag tänkte mer på att de tar kraft från det du själv vill att datorn ska ägna sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in