Citat:
Ursprungligen postat av
ICA-handlare
Hur går det för alla i tråden som tagit sig an utmaningen?
Vad har era värsta bekymmer varit och vad har varit förvånansvärt lätt?
Jag bytte till Linux Mint för drygt ett år sen. Problem jag haft (som jag minns):
• Strul med scrollhjulet på min Logitech-mus. Jag behövde snurra det typ två varv för att scrolla tre rader... Har avhjälpts genom att installera och autostarta Solaar (
https://github.com/pwr-Solaar/Solaar). Har även behövt lägga in att Solaar ska starta om vid uppstart från viloläge också annars är det slumpartat om scrollhjulet funkar som det ska eller inte.
• Började uppleva random krascher flera gånger i veckan. Förmodligen kom det efter någon kerneluppdatering för vad jag minns hade jag det inte från början. Ibland kraschade bara det aktuella programmet, ibland kraschade det ut till login-skärmen. Kunde ske när som helst, även när man bara slösurfade och extremt irriterande om man inte hade sparat det man höll på med. Visade sig vara relaterat till GPU:n (AMD CPU med integrerad grafik) men det tog mig lång tid att hitta en lösning på det eftersom felmeddelandet som loggades inte gav mycket ledtrådar. (Löstes till slut genom att disabla @PP_GFXOFF_MASK "Dynamic graphics engine power control", genom att ändra bitmask-värdet i amdgpu.ppfeaturemask från default-värdet 0xfff7bfff till 0xfff73fff. Inte direkt den första lösningen man tänker på...)
• En gång kraschade filsystemet lite spontant.
• En gång började det loggas någon skit flera gånger i sekunden i loggfilerna som gjorde att utrymmet på systempartitionen tog slut (och det var >50GB ledigt). Man kan ju tycka att man borde fått någon varning långt innan att något var fel...
• Har ibland haft problem med hackig videouppspelning. Verkar vara relaterat till Cinnamon eftersom det hjälpt att starta om det.
---
Kanske jag som bara haft en väldig otur med att min hårdvara strulat med Linux (Mint), men det har varit mer problem än vad jag trodde det skulle vara. Det har också gjort att jag inte rekommenderat Linux som en lösning till dator-okunniga bekanta, för jag vill inte behöva riskera rycka in och lägga lika mycket tid på support på någon annans dator.
Själva användandet som sådant har jag inte haft några problem med annars, men jag har iofs använt WSL i Windows i flera år dessförinnan så terminalen etc. var jag rätt bekant med. Ångrar inte heller bytet men jag var nära att kasta in handduken innan jag fick ordning på grafikproblemen.