• 1
  • 2
2025-10-21, 08:25
Medlem
Jag saknar lite statistik från vården, har psykoserna ökat?
Vem slutar som hemlös missbrukare och hur började den?
Citat:
I den här programserien guidas vi genom det nya drog-Sverige, från avloppsbassängerna till de som använder drogerna. Hur ser narkotikabruket i Sverige ut? För första gången sammanställs data om olagliga droger från hela landet i en omfattande avloppsmätning. Vi får också ta del av ny forskning om drogernas effekter och risker.
1. Drogkartan

Hur ser narkotikabruket i Sverige ut? För första gången sammanställs data om olagliga droger från hela landet i en omfattande avloppsmätning. Mätningen sker i 36 svenska kommuner under en sommarhelg 2025. Fokus är amfetamin och dess dyrare släkting kokain. Beroendeforskaren Markus Heilig reder ut vilka droger som är mest beroendeframkallande och vad som gör att vissa blir beroende och andra inte. Del 1 av 3.
Mer om programmet
2. MDMA i public service

Johan Wicklén besöker nederländska public serviceprogrammet Drugslab som i 20 års tid låtit sina programledare testa olika typer av narkotika för att ge publiken information. Riskerna och attraktionen med MDMA gås igenom. Norske forskaren Tor-Morten Kvam har testat att ge MDMA till djupt deprimerade patienter. Del 2 av 3.
Mer om programmet
3. Alkohol eller cannabis?

Två av Sveriges populäraste droger - alkohol och cannabis - sätts under lupp vad gäller risker och verkan. Vi gör en opinionsundersökning för att se vilken av de två drogerna svenskarna anser vara farligast för hälsan. Cannabisforskaren Amir Englund arbetar med olika sätt att minska psykosrisken vid cannabisbruk. Del 3 av 3.
https://www.svtplay.se/sa-knarkar-sverige
Citera
2025-10-21, 08:36
Avstängd
triptykens avatar
OOooooh tack för tipset ska kolla när jag jobbar hemifrån idag och återvända med rapport! o7
Citera
2025-10-21, 08:39
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tror inte på de enormt höga talen som tex genererats i Malmös avloppsvatten.

Var finns då alla dessa vardagsknarkare som jag aldrig stött på? Och då har jag känt en del riktiga knarkare. Och jag vet var de köper sitt knark. Är det ens sannolikt att vardagsknarkare skulle ha egna kanaler där de kan köpa knark?

Det framstår faktiskt som samma projicering som tex alkoholister och pedofiler har. Det passar antagligen både socialforskare och knarkare.

Möjligen knarkas det mer i innekretsar i stockholm. Men bromölla, flen och gnesta? Tillåt mig tvivla.
Citera
2025-10-21, 08:44
Medlem
Fantens avatar
Det saknas statistik för antalet psykoser eftersom det rimmar illa med den förda narkotikapolitiken. Det vore ju inte alls bra om statligt television gick ut med att det inte finns någon direkt korrelation mellan psykoser och drogbruk.
Citera
2025-10-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tror inte på de enormt höga talen som tex genererats i Malmös avloppsvatten.

Var finns då alla dessa vardagsknarkare som jag aldrig stött på? Och då har jag känt en del riktiga knarkare. Och jag vet var de köper sitt knark. Är det ens sannolikt att vardagsknarkare skulle ha egna kanaler där de kan köpa knark?

Det framstår faktiskt som samma projicering som tex alkoholister och pedofiler har. Det passar antagligen både socialforskare och knarkare.

Möjligen knarkas det mer i innekretsar i stockholm. Men bromölla, flen och gnesta? Tillåt mig tvivla.
Har strötittat lite men vet sen andra studier att det är viktigt vilken tid på dygnet man mäter

Mäter man en lönehelg mäter man ju alla från typ hela skåne som har kommit för att festa
Citera
2025-10-21, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det saknas statistik för antalet psykoser eftersom det rimmar illa med den förda narkotikapolitiken. Det vore ju inte alls bra om statligt television gick ut med att det inte finns någon direkt korrelation mellan psykoser och drogbruk.
Intressant när de rankar beroendeframkallande droger

högst:
heroin
kokain
amfetamin
alkohol
nikotin
lägst: cannabis

de har länkat statisitiken separat
https://www.svt.se/special/sa-knarkar-sverige/
Senast redigerad av robinluva 2025-10-21 kl. 08:57.
Citera
2025-10-21, 08:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Intressant när de rankar beroendeframkallande droger

högst:
heroin
kokain
amfetamin
alkohol
nikotin
lägst: cannabis
Amfetamin bör ligga under alkohol, förmodligen under nikotin också.
Citera
2025-10-21, 09:00
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Man har ju hört " nisse rökte cannabis och fick en psykos" och därför är cannabis farligt. Oftas dom som får psykos har nån form av psykisk sjukdom eller så blandar dom med andra droger.

Sverige är expert på att pumpa ut propaganda
Citera
2025-10-21, 09:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Man har ju hört " nisse rökte cannabis och fick en psykos" och därför är cannabis farligt. Oftas dom som får psykos har nån form av psykisk sjukdom eller så blandar dom med andra droger.

Jag ska dock inte måla fan på väggen, det skulle kunna vara en balanserad dokumentär men jag håller inte andan direkt.
Citera
2025-10-21, 09:17
Medlem
https://www.svt.se/special/sa-knarkar-sverige/

Citat:
En sommarhelg 2025 görs en unik mätning av droger i avloppsvatten på 49 platser i 36 kommuner. Amfetamin, cannabis och kokain upptäcks i princip överallt.

Vinnare roliga pulver i avloppet! (mätvärden från i sommar)

Amfetamin
3 social dumping platser i hälsingland, granskär, delsbo, ljusne
(oväntat gävle nr 14, mätproblem?)

Cannabis, Ekeby-eskilstuna dubbelt så mkt som nr 2 Österröd

Kokain Österröd (nära norge)

Mdma/e
henriksdal-sthlm och bollnäs

Ketamin
Pinan (gbg skärgård)
Krossar motståndet, 3 ggr nr 2

Tram-ekeby, två ggr mätvärdet 2an (sjölunda-malmö)

cmc kristall
granskär och älvkarleby-uppsala

meth: henriksdal, tätt följt av bla. visby henriksdal-sthlm österröd
Senast redigerad av robinluva 2025-10-21 kl. 09:32.
Citera
2025-10-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson

Citat:
Jag ska dock inte måla fan på väggen, det skulle kunna vara en balanserad dokumentär men jag håller inte andan direkt.

Lite halvrolig dokumentär
Har sett liknande format på youtube, var det vice som började?
Minns att de körde med en gammal tv i studion som rekvisita, hittar inte den bland deras hundratals drog dokus

här är liknande från bbc
https://www.youtube.com/watch?v=uC7hV56wLdI

edit
hittade vice serien, den heter war on drugs
meth avsnitt https://www.youtube.com/watch?v=D-VkWkPs1aw
Senast redigerad av robinluva 2025-10-21 kl. 09:28.
Citera
2025-10-21, 09:25
Avstängd
triptykens avatar
Citat:

Kollar på första avsnittet och det är rätt blandade kort och faktiskt väldigt nyanserat. Så du kan bli glatt överraskad.

Sen finns det ju en massa basinformation som man tänker att folk redan borde veta, men det är ju så en dokumentär funkar. Man måste bygga från grunden litet.

EDIT: en snygg manöver som jag gillar är att istället för tekniskt anonymiserade röster har man använt en annan person som läser in vad dom säger vilket gör att man inte gör dom anonyma användarna till nån form av monster-figurer. Mindre "förrymd pedofil" och mer mänskligt.
Senast redigerad av triptyken 2025-10-21 kl. 09:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in