Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Nu ska vi se......var det inte du som i JV-tråden inte hade några problem med att Gud, enligt Romarbrevet, hade skapat människor till att bli teologisk kanonmat?
Nu tror jag inte att du på något vis är korkad.......utan att du försöker säga något du inte vill uttala i klartext..
Spännande.😁
Varför skulle jag ha problem med att Gud gjort kanonmat?
Min tro är att Gud är allseende och förutser allting. Samtidigt är inte min syn helt uttalad i Bibeln, och jag är öppen för att Gud förutser det Han själv bestämmer och låter visst vara beroende av någons vilja... Men tycker att tex Romarbrevet blir mer svårläst med en sådan syn.
Jag skulle inte våga, som somliga gör, att med vett och vilje försöka pressa in Bibeln i egen mall och moral för att Gud ska vara som de vill ha Honom.
För att återgå till poängen:
Att döden blev konsekvensen av att "äta från kunskapens träd" var alltså inte ett straff i bemärkelsen att tukta människor. Det var för att "bevara vägen till livets träd" (ordet "bevara" som jag här valde att använda är detsamma som "bevaka"!) Så att inte ormarna skulle få evigt liv genom beblandelsen.